Årgangsøl, endre tidlegare rating?

Før «back in those days» var ikkje øluvalget i nærheten av det det er i dag. Mange av oss kjøpte inn fleire flasker av øl vi likte godt eller hadde store forhåpninger til. I dag blir mange lagringsdyktige øl konsumert blodferskt, og ofte aldri igjen. Det et jo så mange nye øl til ei kvar tid! Kor ofte endrer du ratinger etter å ha smakt ein godt lagra utgave? Og, kva for øl har du lagringsprosjekt på? Eg er bare ein enkel mann som ikkje rater øl, men nyter nå ei Nøgne Ø God Jul 2013. Her snakker vi nok 4-tall. Godt eg har to til…

Lagrer nok ikke like mye som tidligere og i alle fall ikke like bevist. Det skyldes nok at det er alt for mye øl å komme gjennom som det er for tiden, Men det er litt forskjellig som jeg liker å ha liggende i kjelleren i den grad jeg husker å kjøpe/klarer å spare. God Jul og batch 100 er klassisk, de mørke sterke fra Haandbryggeriet som Odins tipple, Bestfar, Nissefar etc. Orval er vel blitt et must for de som er seriøst opptatt av lagring, her skjer det mye. Geuze generelt, men ikke Kriek og Framboise i noe særlig grad mer, synes i det hele tatt Geuze er et mye mer interessant øl på generelt grunnlag. Ringnes julebokk er jo et forholdsvis rimelig øl å leke litt med samt at jeg nesten har sluttet helt å drikke de mer ekstreme fra 13% og oppover fersk i det hele tatt, det blir for mye spritpreg og de fleste behøver minst 2-3 år på å nærme seg rettferdighet.

Hva jeg har begynt å prioritere ferskt på bakgrunn av dårlig erfaring med lagring er i tillegg til det opplagte (humledrevne øl, butikk styrke øl etc.) kjelesurnet øl, øl med flyktige tilsetninger som krydder, frukt/bær til dels kaffe (her er det unntak) og faktisk en del barrel age, da de ofte fremstår som ferdige når de slippes.

1 Like

Apropos det å endre rating basert på lagring og endret kvalitet. Endrer oftest dersom forrige score dom fersk var lavere enn vellagret. Dersom noe skulle bli lavere score med lagring lar jeg beste score stå. Det blir litt det samme som festival rating. Skulle intrykket endre seg med mer fokus vil beste score gjelde.