Årskavalkade 2020

Ølopplevelse – Manchester Beer & Cider Festival 22-24/1
Pubopplevelse – The Quakerhouse, Darlington 29/1
Pubopplevelse (Norge) – Heim, Hamar 1/3 og Brygg, Oslo 29/8 (treårsfeiring)
Brewpub/Brewery – Love Lane Brewery, Liverpool 27/1
Brewpub/Brewery (Norge) – Hundholmen Brygghus, Bodø 25/6
JDW Spoons - North Western, Liverpool 27/1
Lokal favoritt – Café Sånn og Agenturet Øl og Vinbar
Bottle Shop – Vinmonopolet Langnes, Tromsø
Beste øl – Five Points Stout Porter
Beste øl (Norge) – Senja Kongeporten Porter
Bryggeri – Thornbridge Brewery, Bakewell, Derbyshire
Bryggeri (Norge) – Nøgne Ø og Graff Bryggeri

Møte med ratebeerfolk: Holmen2 (i Manchester), Bryne (i Tromsø), Cunningham (i Oslo), ChrisO, Boudicca, Brugmansia, fonefan, SHIG, ManVsBeer (alle i Manchester), DJMonarch (i Manchester og Birmingham), BeerViking (i Birmingham) – og mine ratebeervenner i Tromsø: lmojoh, djoeye og Finn.

Konsert (live) – Cavern Club, Liverpool 27/1
Konsert (TV) – The Cure Live in Hyde Park 2018, NRK TV2, 22/5

Album – AC/DC PWR/UP
Album (Norge) – Ole Paus & Motorpsycho, Så nær, så nær og Ane Brun, After the Great Storm
Single – Rolling Stones, Living in a Ghost Town
Låt – AC/DC Witch’s Spell
Radioprogram – Transmission, Musikksjefen og Stjernepose, alle på NRK P13
Musikkspalte (avis) – Feedback, iTromsø
Bok – Hilray Mantel, Speilet og Lyset
Fotballkamp (TV) – Aston Villa vs Leeds 0-3 (23/10) og Bodø/Glimt vs Molde 3-1 (26/7)

5 Likes

Solid oversikt, i år igjen Rune! Eg er dårlig til å rangere, når nokon spør kva som er det beste ølet eg har drukket eller kva som er den beste puben eg har besøkt, er svaret mitt alltid diffust: det er jo så mange…
Dette blir då min kortversjon av 2020, med færre kategoriar:

Beste øltur: “Tour de Norway” i juni/juli, 8500 km frå Bryne til Vardø via via all slags plasser!
Utanlandstur: herre, det har vore koronatørke! Århus i februar og eit par timar i Nord-Finland
Mest besøkte “vannhull”: Brix Brygghus, Bryne
Beste ølbutikk: Vinmonopolet Kvadrat, herregud det har kosta dyrt :skull:
Lokalet der flest øl har blitt konsumert: i kjellaren heime, med eit utall gode venner
Beste nye pub i nærområdet: Lervig Local i Stavanger
Mest eksotiske pub/bryggeribesøk, i tilfeldig rekkefølge: 7610 Rampa - Ytterøy, Harøya Seter - Snåsa, Gulburet - Inderøy, Sjøgata Pub - Honningsvåg
Beste gjenbesøk: Øx Tap Room - Trondheim
Møte med kjekke RB-folk: Finn, Rune og djoeye i Tromsø, Foffern på Markens Grøde - Kjerringøy, Sigmund, Holmen1 og Holmen2 har eg delt øl med fleire gonger i 2020, Gunnar har eg delt enda fleire øl med og Nilsas har eg delt øl med VELDIG mange ganger!
Litteratur: har fullført mitt første skjønnlitterære verk sidan eg leste alle Morgan Kane bøkene på 90-talet! Men, Jon Michelet sin serie “En sjøens helt” er jo nesten sakprosa…
Musikk: vel, eg er ein skamlaus “Spotify” rytter! Frå 2020 kan eg trekke fram Rokets, Kosmik Boogie Tribe, Marilyn Manson, Kvelertak og Villagers of Loannina City (2019, men oppdaga i fjor…)
Kvinnfolk: i år igjen, kona :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Ølopplevelse: De fleste foran PCn hjemme eller på hytta, ellers noen gode i London månedsskiftet februar/mars, samt noen i Danmark i august. Og så Cardinal, da.
Pubopplevelse: Harwood Arms (gastropub) og The Jugged Hare (ditto), London - med flere.
Pubopplevelse (Norge) og lokal favoritt: Cardinal, Stavanger - Mandag i Annen (hvor ellers?)
Brewpub: Brix, Bryne.
JDW (Wetherspoons) The George, Croydon.
Bottleshop: Seven Cellars (postordre, England)
Bottleshop Norge: Vinmonopolet, Nettbutikken. Ellers Vinmonopolet Kvadrat, Det Gode Brygg, Kvadrat og Gulating Stavanger. Sammen har de nesten drevet meg til konkursens rand.
Beste øl: Midtfyns Imperial Stout 1423 Rum 2015 edition
Beste norske øl: ELØ - En Liten Øl CTO Russian Imperial Moccamint Stout

Top styles: Apple Cider - Ice / Fire / Fortified
Lambic - Gueuze
Apple Cider - Hopped / Malted / Graf
Porter - Imperial
Bière de Garde / de Mars / Brut

Møte med RateBeer-folk: bare lokale i år. Holmen1, Holmen2, Gunnar, Bryne, nilsas, tandembrauer, FoamForever20.

Beste musikkopplevelse (live): Madame Butterfly, English National Opera.
Beste musikkopplevelse (live) i Norge. Stavanger Symfoniorkester med Det Norske Solistkor.
Hermetisk musikk: Youtube og Spotify - too many to mention.

Bok: Aeronwy Thomas - My Father’s Places.
Fotballkamp (live): Fulham - Preston North End på Craven Cottage, minneverdig fordi jeg frøys meg nesten ihjel. Telleapparatene ved inngangen er fra 1910-1920, og (i likhet med fasaden og den gamle hovedtribunen) vernet. De var beregnet for magre industriarbeidere som utgjorde fotballpublikum dengang. Det var trangt forrige gang jeg benyttet dem, men nå måtte jeg konstatere at jeg var blitt altfor feit til å ha sjans til å komme gjennom. Jeg ble henvist til handicap-inngangen. Smått ydmykende …

Årets nedtur: Å komme hjem fra London med Covid-19 i begynnelsen på mars.

Avlyste turer: Liverpool i slutten av mars, Tromsø (RB-treff) i slutten av april, Danmark i slutten av mai, München i begynnelsen av september.

Gjennomførte turer: London (som nevnt), Danmark (Læsø) i august.

4 Likes

[quote=“Sigmund, post:3, topic:17076”]
Fotballkamp (live): Fulham - Preston North End på Craven Cottage, minneverdig fordi jeg frøys meg nesten ihjel. Telleapparatene ved inngangen er fra 1910-1920, og (i likhet med fasaden og den gamle hovedtribunen) vernet. De var beregnet for magre industriarbeidere som utgjorde fotballpublikum dengang. Det var trangt forrige gang jeg benyttet dem, men nå måtte jeg konstatere at jeg var blitt altfor feit til å ha sjans til å komme gjennom. Jeg ble henvist til handicap-inngangen. Smått ydmykende …

:joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy:
Den får du 2 gratis øl for neste gang du overnatter på Bryne!

2 Likes

Men ikkje desse, dei rauk i hålet nett no😈

Godt nytt år frender
Denne tråden er på en måte et lite høydepunkt i seg selv
Artig å lese hva dere andre har drevet med i året som gikk
Noen har jaggu vært utenfor landets grenser også
Det rakk ikke jeg……har et tonn med kanselleringer

RB treffet i Tromsø var det jeg ventet på.
Samt tur innom Bodø for å treffe foffern, og dra til Bjørns Pub
Det ble kansellering #1
Skulle så til Amsterdam. Hadde gjort gode forberedelser
Kansellering #2
Skulle vært en uke på hotel i Oslo sponset av staten
Kansellering #3
Judas Priest konsert i Juni i det som nå har blitt det forbudte landet (Sverige)
Kansellering #4
CC Cowboys i Holmenkollen
Kansellering #5
Tour de south England i August
Kansellering #6
Rammstein i Göteborg – også i det forbudte landet
Kansellering #7
Rusle langs Hadrians wall
Kansellering #8
Kveikfest på Torbjørnrud
Kansellering #9
Kunne vel egentlig lagt til en del ølfestivaler det aldri ble noe av
Kanskje godt for lever og nyrer?

Tror faktisk ikke jeg var i Strömstad engang før alt stengte ned
Så for første gang i mitt unge liv har jeg faktisk ikke vært utenfor rikets grenser!

Har så året 2020 vært totalt uten noe gøy?
Absolutt ikke. Jeg har null problem med å være i vårt vakre land
Og noen ratebeerianere har jeg dog truffet

Hadde en veldig koselig med altfor kort treff med @Rune på et hotellrom i Oslo
Slapp helt av her nå. Kona var også der!
En liten kjøretur med Jørn @visionthing langs en vakker kystlinje i Vestfold med utveksling av div goder. Slapp av……rustne bokser fra skumle land
En liten mini RB treff ble det faktisk på Hamar
Takk til Hilde. Kona til @ChrisOfstad som ga grønt lys for dette.
Hvis ikke det hadde blitt godkjenning fra fruen så hadde ikke herren turt ha ha
Dessverre så hadde et busslast med covid infiserte pensjonister vært innom Røros. Så Erik @bergstaden fikk jeg ikke møtt
Men Chris og vår alles slakter Kai-Sindre @Inbreak var med
Samt noen UT folk
Turen opp og ned Gudbrandsdalen og Espedalen med KS var helmax
Skjønner at KS synes det var litt kjipt at Furuhaugli IKKE hadde eget øl å by på når vi kom oss helt opp på vidda. Det var turens nedtur selv om vi var på opptur.
Men vi fikk vært innom Banken. Og en koselig prat hos Hubertus som nå dessverre har lagt in årene for godt.
Turens festlige var når vi kom til Rudi Gard. Kona på gården viste oss høflig rundt.
I løpet av mye small talk så viste det seg at hun kjente vår alles kjære Rune
WoW
Stor verden. Da var det bare å forsyne seg grovt i flaskeskapet også
Så stor takk til Rune som hadde sjarmert denne kvinnen borte i det Britiske riket
Og om noen får rare tanker i hodet av at jeg og KS hadde en hyggelig natt i Espedalen.
Skam dere………………
Siste treff med ratebeerianere var med store bror @yngwie på den årlige Drammens turen til Kenneth.
Det ble ikke no opplegg på Haandbryggeriet. Men når Egil himself dukket opp med en real goodiebag….ja da gjorde det ikke noe at vi ikke fikk vært nedom Bryggeriet

Årets beste besøk på nytt sted: LINDHEIM
Herre for et fantastisk sted. Synd det ligger litt vel utilgjengelig
Merdø Kro var også et lite høydepunkt. På flere måter
For et vakkert sted. Traff bryggeren også.
Så ølet jeg fikk på flaske er i alle fall brygget på øya. At han vil jukse og sette nytt navn på Arendal øl med Arendal sin godkjennelse er dessverre veldig trist.
Ølet han hadde brygget selv med lokale ingredienser var veldig bra. Så hvorfor jukse med den andre.

Etter at EGO forsvant ut i det store intet så er jeg glad for at andre små bryggerier dukker opp og klarer seg i Østfold. Ja jeg bruker Østfold og Vestfold navnene. Ordet Viken gir meg null og nix
Jellestad har dukket opp her hjemme i Halden og Neptun i Sarp har en del fått kok i grytene takket være ex EGO Christer.
Lille RedFox i Sarp har fortsatt en lang vei å gå for at jeg skal gidde å kjøpe noe særlig derfra. Men de blir sakte men sikkert bedre. Og klarer seg.
Lille Skjalf i Skjeberg har også fått opp sitt eget bryggeri. Men vil ikke ta imot besøk ennå fordi Erna er så streng.
Lille Ekeby i Moss er også spennende. Litt variert i starten. Men kommer seg!

Beste øl i 2020 (ifølge mine egne ratinger)
Evil Twin Even More Pecan Pie Jesus
Halleluja

Heldigvis 2 norske på topp 5
Cervisiam Banana Drama (sammen med Fermenterarna i Strömstad)
Og Mjøderiet sin Barrell Aged Midlife Crisis

Noe som har imponert mest i 2020 er kanskje Nøgne Ø sine fatlagrede øl
Jeg er igrunn ingen fat fan
Men det skal NØ ha. You f%# made it!
Meget godt jobba!

Ser at RB mener at jeg har blitt en fan av Imperial Red Ale
Ja det kan jeg nok være enig i
Samt Gruit – noe mer overraskende. Men helt ok

Overraskelsen fra 2020
Ehhhh
En av grunnene til at jeg ikke kommer til å forlate RB skuta før baugen er langt under havoverflaten er:
#1 - alle de fine folkene jeg blir kjent med her
#2 - statistikken

Og under punkt 2 kommer sjokket.
Skulle tro jeg hadde blitt avholds
Ligger sånn jevnt over på +/- 1100 nye øl pr år
2020: 760 nye øl
WTF
Ja ja nyra/lever klager ikke
Men det kan faktisk ha noe med at jeg har drukket samme øl flere ganger. My godness…

Nye land går det tregt med
Men fikk 2 nye i året som gikk. Bare 1 nytt de siste årene. Så dette var en opptur
Fikk tilslutt Aserbajdsjan under beltet. Etter å ha blitt lurt med en fake øl et par ganger

31 nye norske bryggerier var langt mer enn forventet
39 nye places……som forventet når jeg kun har vært i Norge

Annet verdt nevne fra 2020
Jupp
Han derre fyren på Jæren ble oppgradert til Admin
Synes han gjør en glimrende jobb!

Gadd noen å lese alt dette tro

Alt blir bra
Selv om det nok tar lang tid ennå før alt er normalt
Gleder meg VELDIG til å treffe dere alle igjen

With love from Halden

WBA rykket opp i 2020 men ser dessverre ut til å gå rett ned igjen
Ole Gunnar ser endelig ut til å ha fått stabilisert den Røde skuta. Og fyker forhåpentligvis forbi det andre røde laget straks!

6 Likes

Her på hauen har det blitt registrert 1243 nye øl i 2020. Alt sjølvsagt uoffisielt :joy: Riktig nok er ikkje alt konsumert, det som blir satt på lager (ticks) blir og rekna med. Har uansett eit etterslep på lager kvart år…