Åsa Landhandleri

Noen som kjenner til dette stedet?
Har tydeligvis flere øl på repertoaret

Client?
De brygger neppe selv…eller?

I teksten på vår søsterside untappd så virker det som om de brygger selv…

Får høyre om ein kollega som bur rett ved Hønefoss veit eller kan sjekke ut. Men såg på Facebook at eit øl nylig vart tappa på Disco. Dei som bryggar for dei kanskje?

Angrer nesten på at jeg tok kontakt med en kar på Landhandleriet…

For en røre
De brygges her og der
Nøisom er innblandet…da lukter det ALIAS i tillegg

Legger de inn som Client
De bruker Humbrygg (som enn så lenge bruker Disko/Aja) og Nøisom

Humbrygg har for øvrig eget utstyr klart…venter bare på den berømmelige godkjenningen…

Når det bare er en butikk ( eller en pub eller bar ) er det heller ikke noe bryggeri, med bare en butikk er det heller ikke client.
Da skal det legges inn på bryggeriet det er produsert av, da gjerne med navnet Åsa Landhandleri.
Hvis alle butikker og serveringssteder i Norge som får en etikett levert av et bryggeri blir det mange bryggerier i Norge.

2 Likes

Da er jeg stygt redd vi har mange allerede.

Hvis du vet av flere norske matbutikker eller serveringssteder (som ikke brygger selv) som er registrert som bryggerier her er det bare å si ifra så det kan bli fjernet som bryggeri
@nilsas

Litt rask på avtrekken.
Hadde diverse hoteller og pizza steder m.m. i tankene, men de første jeg sjekket stod ikke som bryggeri.
Slenger inn om jeg kommr over.
@cunningham du kan slappe av i denne omgang. Hvis ikke @Inbreak og @bryne gulper opp noen steder de vet om da. Inntil da kan du nyte en god øl.

@Holmen1 er stamkunde på Åsa Landhandleri. Sønnen hans bur på Hønefoss.

For så vidt så har Erik et poeng her
Men akkurat i dette tilfelle så bryter det mer mot en Client
Det er de som bestiller fra bryggeriene. Ikke bryggeriene som prakker på de et eller annet
Kiwi i Halden er vel eneste butikk som selger Bor Hvite Dame. Men det er Borg som har prakket den på de fordi de ligger ved Festningen. Andre kan også ta inn det ølet.
Meny i Halden selger Stolt Haldenser. Men det er Nøisom som har prakket dette på de. Enhver annen butikk som vil kan igrunn ta den inn.
Åsa produktene er spesialt laget etter Åsa sin oppskrift/ønske. Og selges kun der
Mikkel Berg Borgsjø driver med akkurat det samme

Kva då med alle Meny butikkane rundt Oslo som har sine eigne øl frå St. Hallvard?

Korrekt @Inbreak
Det er ikke butikkene som har spesial bestillt utifra egen oppskrift
Men St Hallvard som pusher…

Eide Handel i Tromsø har fått brygget øl til seg selv fra flere bryggerier, er de også bryggere?
https://www.ratebeer.com/beer/eide-amber-ale/298393
https://www.ratebeer.com/beer/eide-pale-ale-lofotpils/416762
Kan også nevne Vaaland 1889 på Bryne, Tollboden Bakeri i Flekkefjord mm, skal alle disse registreres som klientbryggere?
Cardinal får også brygget endel husøl fra diverse bryggerier, @Sigmund, er dermed Cardinal commisioner?

Hmmmm her kommer det frem
Ikke uenig
Bryggere er jo ingen av de…som alle andre Client dudes
Kjøre Bergstaden varianten?

Høres ut som vi trenger en oppgang av reglene her, jeg vet ikke, kanske @yngwie har svaret ?

Cluet er nok tilvirkningstillatelse (fint ord)
Skal spørre om det faktisk
Begge er muligens Comissioner

gabba gabba hey
Hverken Åsa eller Eide har tilvirkningstillatelse
Eide kan godt legges inn som eget, men da som comissioner
Åsa derimot er det sånn at de er selv delaktige med oppskriftene…så de kan muligens forsvare en klient
Et tonn av andre Client bryggere lar de som lager ølet styre oppskriften…bla bla bla

So what dæven døtte do we do
Legger bare ølene under de som har produsert de?
Ryddig nok med comissioner…

“Commisioner” er et forholdsvis nytt alternativ på RateBeer, og burde ikke vært der, etter min mening - med mulig unntak for tilfeller der det reelle bryggeriets navn ikke er kjent, bare kommisjonærens. Når Cardinal bestiller et eget øl (aldri re-labels!) fra et bryggeri, tas både Cardinal og bryggeriets navn med i det fulle ølnavnet. Det legges aldri skjul på hvem som er det faktiske bryggeriet, og det har aldri falt noen inn at Cardinal (eller andre puber som gjør noe tilsvarende) dermed skulle ha status som “bryggeri”.

1 Like

Er vel i bunn og grunn et spørsmål om hvor en skal legge definisjonen.
Ser forvirring og flere varianter.
Skal en som Sigmund sier gå til en brygger og bestille en ny ikke re-labled øl av f.eks IPA style så er det vel naturlig å legge den som Cardinal har gjort under bryggeriet. Tror nok ikke Cardinal ser for seg noen commisionær stempel heller.
Går en og bestiller en spesifik øl etter egen oppskrift som her Åas gjør kan det kanskje vurderes anderledes kanskje som en Klient brewer.
Dette bør en vel igrunnen få avklart en gang for alle.
Og en bør gå opp forskjellige senarioer.