Belgian beer praatbarak. About this and that

Toen ze op Borefts stonden vorig jaar heb ik het ze gevraagd en toen zeiden ze dat het een speciale blend was, maar misschien is dit nu gewoon een standaard gebottelde versie geworden. Ik zou zelf niet weten hoe ik het verschil zou moeten zien in ieder geval.

Dat vroeg ik me ook af: https://www.ratebeer.com/forums/alvinne-cuvee-sofie_299186.htm

De Bordeaux-Bourgogne BA was een special versie voor Presklubben maar een deel ervan stond dit jaar ook in Bierhalle Deconinck.

Ik zag dat er twee ‘speciale’ versies van Armand & Gaston toegevoegd waren maar nu zijn ze toch weer gedelete (niet eens een alias). Wat is nou precies het admin oordeel hierover geweest?

Is gebeurd in onderling overleg met beide Belgische admins en 3F.

1 Like

Nieuwe De Ranke toegevoegd in mijn local…

G/Huldenberhje iemand?

2 Likes

Deze place https://www.ratebeer.com/p/goto/9869/ heet tegenwoordig Beers of Belgium…

Is die nieuwe Cantillon Framboise Vanille niet gewoon Zwanze 2016?

Zwanze 2016 is framboos, bosbessen & vanilla. Frambois Vanilla heeft geen bosbessen. Tenzij ik mij vergis verschillende bieren.

Oh ja, ik vergat de bosbessen, dan is deze idd anders.

Ik heb de standhouder bij Quintessence horen vertellen dat Magic Lambic en Frambois Vanilla beide zijn gebaseerd op het recept/idee van Zwanze 2016 maar beide met andere verhoudingen fruit en vanille. De Magic Lambic had aanzienlijk meer vanille dan de andere variant.

Inmiddels wel gealiassed zie ik.

Ik heb trouwens Lou Pepe Framboise Lambiek toegevoegd, maar heb dat dezelfde naam gegeven als die FouFoune direct uit de tank. Ik vind dat wel wat rare namen en het klopt ook niet natuurlijk, die FouFoune is wel gefermenteerd, alleen niet hergist op fles. Misschien moet dat allemaal gewoon lambiek heten?

Ik zou het gewoon Framboise Lambiek Lou Pepe noemen. Dat zegt gewoon wat het is, en geeft onderscheid met de gewone Frambozenlambiek.

Die Fou Foune had natuurlijk beter ook Abrikozenlambiek kunnen heten, maar deze ietwat onhandige naam is (geloof ik) omdat Cantillon het toendertijd zelf onder de naam Fou Foune uitgebracht heeft.

1 Like

PS weet iemand op welke grond?
Ik vind het persoonlijk absoluut niet erg (en heb tot nu toe zelfs van geen van drieën een rating ingevoerd), maar volgens mij was er wel degelijk onderscheid in ingrediënten, hoeveelheden en smaak, en is er “brewers intend” gezien de naamgeving.

Vraag me gewoon af op welke grond die alias dan kwam :slight_smile:

Als de ingrediënten hetzelfde zijn maar net een paar procent variatie in de hoeveelheden lijkt een alias mij wel op z’n plaats. Ik wist niet dat die Framboos vanille ook bosbessen had, maar blijkbaar dus wel.

Edit: laat maar;

Stond ook nog ergens als Rosé De Gambrinus Légèrement Vanillé op het menu, ik dacht bij L’Ermitage, misschien handig om alle gebruikte namen te aliassen zodat ze in ieder geval vindbaar zijn (om te voorkomen dat er nog weer andere varianten aangemaakt worden).

Zie dat die er in staat als https://www.ratebeer.com/nl/beer/cantillon-rose-de-gambrinus-vanilla/614359/

This is most probably going to be just Frambozenlambiek. If no refermentation, it’s a Lambic. I took tasting notes nonetheless, just in case.

Well, in that case we should also alias Lou Pepe Framboise and Rosé de Gambrinus…

Not entirely sure what you’re trying to say here.
For sure it’s a flat fruit lambic, I think nobody disagrees with that. But in this case it’d be the flat raspberry lambic used to make LP Framboise, which should contain more fruit/L than the raspberry lambic used for Rosé de Gambrinus. This would warrant a separate lambic entry, just like RdG and LPF are different entries. Or how did you mean it?

I am not a Belgian admin, but as far as I recall we don’t actually know if the Frambozenlambiek served at Moeder is the base for RdG or LPF. At least that’s what lambic.info says (which is not always the best source, but very often). Our page, however, claims Frambozenlambiek is the base beer for LPF.

Anyway, 77ships said it’s definitely not going to be a new tick (probably because we already have the base beer for LPF listed under Frambozenlambiek).