RateBeer Forums

Bier van de maand: mei en juni

De eerste maandag van de maand is al weer geweest (en die van mei ook al). Tijd voor de toppers en meest vieze bieren van de maand!

Waren wel twee top maanden, met maar liefst 15 bieren een 4.3 of hoger:

Bier Brouwer Score
3 Fonteinen Speling van het Lot VIII.i: Schaarbeekse On A Toast (Medium) - Raw & Uncut Brouwerij 3 Fonteinen 4.7
Bokkereyder Kriek Pjassel Methode Goat 4.5
3 Fonteinen Speling van het Lot VIII.ii: Schaarbeekse On A Toast (Medium) - Blended & Alive Brouwerij 3 Fonteinen 4.5
3 Fonteinen Speling Van Het Lot II: Robijn Brouwerij 3 Fonteinen 4.5
Side Project / Evil Twin Maltvin Side Project Brewing 4.4
Bokkereyder Kriek Pjassel Jeneverbessenhout Methode Goat 4.4
Bokkereyder Pjassel Noyaux Methode Goat 4.4
Bokkereyder Barrique Levenswater Methode Goat 4.4
3 Fonteinen Speling van het Lot VIII.iii: Schaarbeekse (+ Framboos) On A Toast - Blended & Alive Brouwerij 3 Fonteinen 4.4
Bokkereyder Oloroso Methode Goat 4.3
Bokkereyder Framboos Pjassel Kriek Methode Goat 4.3
3 Fonteinen Speling van het Lot VII.iv: Bosbes + Framboos - Blended & Alive Brouwerij 3 Fonteinen 4.3
3 Fonteinen Speling van het Lot VII.ii: Bosbes + Hommage - Zotte Kadeeën Brouwerij 3 Fonteinen 4.3
3 Fonteinen Speling van het Lot VII.ix: Framboos + Braam - Blended & Alive Brouwerij 3 Fonteinen 4.3
3 Fonteinen Speling van het Lot IX.ii: Aardbeiiteraties: Aardbei Raw & Uncut Brouwerij 3 Fonteinen 4.3

Uiteraard was er ook weer wat meuk, maar viel erg mee deze keer. Maar drie bieren onder de 2, waarvan twee van dezelfde brouwerij (of groentesoepfabriek):

Bier Brouwer Score
Colberg Black Colberg 2.2
Arn Brouwerij ZHB 1913 Tripel Arn Brouwerij 2.1
Bospolder Keuls Penning Brouwers 1.9
Bospolder Blond Penning Brouwers 1.7
PINTA / Oud Beersel Le Grodzisz Sauvage - Dziki Grodzisz Browar PINTA 0.9
2 Likes

Juni Toppers

Mei Toppers

Juni Disasters

Mei Disasters

EVENTS

Al met al was mei echt genieten bij 3Fonteinen samen met de andere avonturen tijdens Tour de Geuze. Op bezoek bij 3 Fonteinen, Cantillon en voor het eerst bij Belgoo / Lambiekfabriek, Boon en Oud Beersel.

Uiltje Freshfest vond ik geslaagd, prettig kleinschalig en alleen maar kwaliteitsbier, wel beetje eentonig al die hopjes, maar ook wel een keer lekker van die doordrinkers.

International Cider Festival in Rotterdam bracht weer genoeg interessante cider ticks, maar de aangekondigde Amerikaanse craft cider waar ik naar uitkeek vond ik uiteindelijk wat tegenvallen. Conclusie: De boerencider uit Bretagne blijft het best. Nederland blijft aanmodderen met handappels, en in Amerika moet er altijd wat ander fruit bij omdat het anders niet smaakt.

Kon helaas de hotste momenten (Bokke shares) van Carnivale Brettanomyces niet bijwonen dit jaar, vond het verder ook ~mwah~ met overpriced events en ‘redelijk’ spul op tap op de plekken waar ik ben geweest. Gezellig hoor, dat wel, maar in verhouding duur en veel duur matig bier.

Bier -en Ciderfestival Molen De Ster was op een mooie plek, met een niet heel spannende lijst kraampjes en helaas is cider in NL zo klein dat alles wat verkrijgbaar was op dat gebied in Rotterdam ook al voorbij was gekomen. Gelukkig was daar de Ciderman (die lust er zelf ook wat van), zodat er toch nog wat moois te vinden was. Toch leuk spul gedronken en prima vermaakt op deze tering hete zaterdag…

2 Likes

Bier van de maand juni was toch wel Bokke op Brettfest ja, eindelijk weer een verrast door de kwaliteit van een bier, terwijl de verwachtingen al hoog waren.
Verder was ik erg te spreken over de Pineapple Express van To Øl, bizarre smakenmix die toch werkt.

Minpunten voor de barley wine van Gulpener, dat was gewoon geoxideerde moutdrank.

Eervolle vermelding voor de Molen die weer erg goede BA bieren uitbrengt de laatste tijd wat mij betreft.

1 Like