Cider og slikt.....til info

Det dukker stadig opp mye nytt og digg…for noen…og dovatn for andre
Noen liker mora og noen liker sønn
Samma det. Vi får ta det som det er

Men tilbake til den seriøse verden
Mange lurer på hva som kan rates eller ei her på ratebeer
Ikke jeg som lager reglene bare så det er klart

Cider eller Perry må bestå av minst 50% råsaft fra eple eller pære for at det skal kunne være ratebart her på RB
Litt av problemet til tider er jo at ikke alle produsenter oppgir dette forholdet
Så en vil kunne oppleve at noen cider ligger som ratebare fordi en ikke aner hvor mye råsaft det er i produktet. Selv om de med all sannsynlighet er unrateable
Noen cider ligger som unrateable men med ratinger
Det er fordi ratingen er gjort før den er satt som unrateable. Gamle ratinger blir ikke slettet.

Det finnes mange festlige alkoholprodukter i dag
Smirnoff Ice og Hard Seltzer er produkter som definitivt ikke er ratebare på RB
De inneholder hverken korn, eple, ris, honning eller pære

Noen ligger allikevel i basen. En grunn er at om vi sletter de, så kommer det bare en ny fjomp og legger den inn igjen. Så det er enklere om de ligger inne som unrateable

Var det alt
Nei egentlig ikke
Prosenten……
Det er visst en regel (som ikke håndheves for aktivt – utenom av Ompher) om at cider må ligge mellom 1,5% og 15%

1 Like

…så det er kun personer med utvidete rettigheter får rate slikt alkoholfritt tøys. …og hvorfor er smakstilsatt, utvannet eplevin tilsatt eplekonsentrat lov - slik som denne?

1 Like

Om det er Somersby, så tror jeg våre danske venner har iherdig kontaktet Carlsberg får få oppgitt menge eple juice
Men de får svaret vi ikke tror på. At det er over 50%

Du trenger ikke annet enn å være registrert på RB for å rate de der. De er åpne. Som skrevet; fordi C vil ha de slik :slight_smile:

“Det er fordi ratingen er gjort før den er satt som unrateable. Gamle ratinger blir ikke slettet.”
Men dei tel vel ikkje med på noke vis sjølv om dei vert liggande?

“Noen ligger allikevel i basen. En grunn er at om vi sletter de, så kommer det bare en ny fjomp og legger den inn igjen. Så det er enklere om de ligger inne som unrateable”
Då er det berre å slette igjen, og igjen, og igjen…

Det burde heller gjerast noke med regelverket i forhold til måten det er produsert på. Eplevin, utvatna og smakstilsatt og tvangskarbonert, og gjerne søta herifrå og til helvete (finst nokre av desse i Norge og) har ingenting med sider å gjere.

1 Like

…eller bare legge inn ny, rate og så gjøre unratable - som denne :face_with_raised_eyebrow: :crazy_face:

Jau, trur det er på tide vi kjeppjagar denne halvsvensken over grensa etter kvart. Så kan han holde styr på folkøl i staden, det er jo han ekspert på. Sist eg sjekka skulle sider vere minst 1,5%, så vekk med skvipet :smiley:

At det ligger inne som info må vi da saktens tåle :grinning:

Men om det virkelig er noen som absolutt vil rate en av disse ciderene under 2,5% eller hva det nå er. Send meg en meld
Jeg synes det bare er tøys at de liksom ikke skal være ratebare
Men prøver sånn passe å følge Joe sine anbefalinger
:slight_smile:

“An Apple Cider is an alcoholic beverage obtained by the alcoholic fermentation of apple juice and having an actual alcoholic strength between 1.5 and15%. Ciders can be flat (tranquille) or effervescent, either natural or carbonated. A traditional cidre bouché is a naturally effervescent cider on lees whose lees have not been removed from the bottle and has undergone fermentation in the bottle. The Crab Apple Cider is also included in this style, since the crab apple is a fruit from the same family as the orchard apple and offer a similar finished product. Amber, Mistelle and Pommeau are not Ciders.”

1 Like

Ugjæra ting har ihvertfall ingenting her å gjøre. Såvidt jeg vet er det kun alkoholfri øl uten smakstilsetninger som er tillatt, kunne jo lett hatt tosifrede antall Egyptiske, Iranske og andre halal-artigheter hvis smaksatte maltdrikker var tillatt. Opp gjennom årene har nok diverse vørterøl blitt slettet ganske så mange ganger… Personlig liker jeg både vørterøl og kvass, men i og mer at vørterøl ikke er gjæret er den ikke ratebar og det er jo greit nok.

Sant nok det igrunn ja…

Nuked…