Cunningham goes here and there .....2024

Ja nå er vi jo langt uti April…og ingen bryggeripassbilder…
Nå er dere sikkert veldig bekymret.
Har jeg sluttet å drikke øl tro.
Næææ
Ikke sluttet å finne både obskure, helt vanlige og noen spesielle bryggerier.
Egentlig mest plassen og menneskene bak som er det spennende.
Noen lager veldig godt øl. De fleste helt ok. Noen burde kanskje ikke holdt på med øl.

Kan begynne med noen i vårt naboland.
Siden Piraya i Strømstad nå har lagt inn årene, så er det Blå Kranen som er mitt svenske lokalbryggeri.
Ikke spesielt tilgjengelig kan en trygt si. Men det skjønner en når en er innom.
De vil nok komme på Systemet etterhvert. Du får seff kjøpt 3,5% variantene deres om du svinger innom. Eller om du er på Tap Station i Grebbestad.
Tap Station i Grebbestad kan trygt anbefales. Knall utvalg.
At du tilfeldigvis kjører innom Blå Kranene har jeg veldig liten tro på.
Jeg hadde litt problemer med å finne det. Selv med Google. Men god guiding fra bryggeren hjalp.
Det er såpass små forhold at han regnet med at det var jeg som kjørte forbi nylig…
Ølet han produserer kan trygt anbefales. En veldig trivelig og dyktig fyr. Bryggeriet ligger i kjelleren på huset.
Legger ved to bilder fra det litt større stedet Gøteborg også.
Spike var et nytt bekjentskap. Solide produkter. Kun en stop med trikken mot Gamlestaden fra Sentralsationen.
3 Små Rum er en god gammel klassiker som fortsatt leverer. Var vel den første som fikk lov å servere eget øl i Gøteborg. Tok litt tid for svenskene å akkseptere dette konseptet. Det har blitt en god del av de i Gøteborg nå. Majorna er f.eks et fint område.

4 Likes

Brüssel

Mange her har vel vært innom denne byen. På en måte en ølhovedstad.
Men Ratebeer folket har omtrent totalt forduftet herfra.
Og jeg oppdager på mystisk vis at jeg glemmer å ta bilde med Bryggeripasset her og der.
Vel. Noen ganger bruker jeg kamera. Andre ganger snapp…
Ja ja here we go.
Første stop i Brussel var noe jeg trodde var et litt obskurt bryggeri. Fikk lurt en kompis med bort dit da resten av reisefølget kom et par timer senere.
Mazette
Ligger bare ca 10 min gangavstand fra en av togstasjonene. Vi gikk litt rundt og lurte. Det virket som om området var litt…tja…fikk noen pussige blikk av kompisen.
Men vi fant frem.
Sommerstid tror jeg det ligger ganske idyllisk til ved et lite torg.
De hadde et ganske solid utvalg av egne øl også. Hyggelig betjening som gjorde så godt de kunne med å forklare de enkelte ølene på franskengelsk. Ja ja vi koste oss.
Området er tydeligvis kjent for mange rikinger. Så vi passet jo glimrende inn.

Vi fikk selvfølgelig besøkt en hvit hval i Brussel: Cantillon

Oh yeah. Kan trygt anbefales. Traff han som guidet Hellstrøm og han runde fyren som ler hele tiden også. Trivelig kar.
En litt trist ting som sier noe om tilstanden på Ratebeer.
Jeg oppdaget at Moeder Lambic hadde begynt å brygge selv. Det lå seff endel på de gule sidene. Men null og nix på de blå. Sukk…Men ser at det har kommet flere ticks på RB nå.
Brussels Beer Project var også ok. Særlig osten de serverte. Selv om det ikke var noe galt med ølene deres. Så kom en kompis med en litt “syrlig” kommentar angående planken min. Du har jo kjøpt fire like øl. Du har blitt lurt :slight_smile:
Vi var også innom Brasserie Surrealiste i Brussel. Helt ok øl. Men det ble for mye musikk og støy for 50 åringer. Sikkert helt topp der om sommeren. Diger uteplass.
Var seff også innom endel andre svisker.
La Poechenellekelder likte vi oss godt på. Sikkert jævlig vanskelig å få plass der i turistsesongen.
Aux Armes Des Brussels kan jeg trygt anbefale om dere er sultne. Det var der Hellstrøm og han runde som ler hele tiden spiste når de var i Brussel. Ligger jo i et håpløst turistområdet. Men maten var sykt god, og ikke noen stygge priser heller.
Legger ved et litt artig bilde fra dassen på Moeder Lambic. Tydeligvis vært noen viff vaffere der. Lasse L kjente til det :slight_smile:
Kunne lagt ved et bilde fra dassen på Brasserie Surrealiste også. Litt artig. Men det får dere finne ut sjæl
Atomium og Koekelberg er to turistfeller jeg også kan anbefale.
Koekelberg er verdens 5 største kirke. Du tror sikkert du vet hvem som er No 1. Men der tar du skammelig feil.

6 Likes

Den hviteste av de hvite hvaler…

WESTVLETEREN

Så var dagen kommet.
Jeg skulle faktisk få ta på døra til disse munkene som har brygget det minst tilgjengelige ølet i manns minne.
Dvs…back in the days alstå.
I dag får du jo W12 på ethvert gatehjørene føltes det som. Ikke noe galt med det altså. Men ikke såååå eksklusivt lenger.
Ja ja spiller ingen rolle. Godt er det.
Vi stoppet først i Ypres. Tenkte å ta litt 1 verdenskrig sightseeing. Men det museet var jaggu stengt.
En annen greie var: hvordan får vi tak i en taxi?
Kan det virkelig være vanskelig. Jupp. Det var det.
Men en hyggelig kvinne på turistbyrå fixet for oss. Hun tok en liten 1 verdenskrig og Ypres info for oss også.
50 euro på 6 kæll for å bli kjørt fra dør til dør levde vi fint med.
Vi slipper seff ikke inn på selve klosteret. Men de har alle ølene på In De Vrede rett på utsiden.
Veldig god mat. Og prisen på Westvleteren ølene er latterlige.
En artig liten fotnote fra middagen kan jeg jo ta. Neida. Ingen ble kanakas dritings og sang obskure sanger.
Det var litt spårkproblemer med servitrisen. Kjøtt eller ost skjønte vi via google.
Alle ville ha sjøtt. Jeg ville ha osten de lager på stedet.
Alle ble lange i maska når maten kom. De fikk noen digre porsjoner. Jeg fikk en brødskive med ost…
Ha ha høres jo litt stusselig ut. Det var det ikke. Sykt god ost som passet utmerket til ølene.
Jeg var høflig og spiste opp alt. Akuratt passe mett og fornøyd. De var stappmette og klarte ikke å spise opp. Utakknemmelige folk ass.
De har en souvernir sjappe også ha ha. Bombe.
Det ble litt diskusjon om vi skulle dra rett til Brugge…men en liten jævel ga seg ikke.
St Bernardus ligger jo rett borti her.
Ja ja ja vi kan bare kjøre forbi der da. Aaahhhhh wunderbar
Tror egentlig ingen angret. Sykt bra greier.
I taxien derfra tilbake til Ypres så var vi faktisk 5m inni Frankrike.
Sjåføren begynte å le når vi sa vi hadde sponset munkene med å kjøpe litt greier.
They have more than enough money!
Ypres var forøvrig en liten trivelig by å rusle rundt i. Utrolig nok så fant vi et par vannhull der.
Gabba gabba hey.
Brügge next…

6 Likes

Next stop:

BRUGGE

Noen påstår at dette er europas fineste by.
Har ingen motforestillinger angående det. Har definitivt ikke vært i alle. Men at denne byen kommer langt opp på lista forstår en godt når en vandrer rundt her.
Dette var eneste byen alle var enige om at den MÅ vi innom.
Så hva gjør man? Bare vandre rundt og være happy og bøtte på med kalorier er et godt forslag.
Le Trappiste var utrolig nok stengt. Det er fordeler og ulemper med alt. Vi liker å reise i januar. Lite folk og rimelige priser. Et par andre bryggerier i byen var også stengt den helgen vi var der.
Men den viktigste av de alle var seff åpen.
De Halve Man
Ligger idyllisk til ved et lite torg midt i byen og en kanal rett på utsiden.
Noen ganger har en muligens litt flaks.
Jeg spurte en av kelnerne hva navnet De Halve Man kom av.
Han kom med ett eller annet svada svar. Hmmmm. Jeg hadde vondt for å tror at det stemte.
Mente det bare var helt tilfeldig.
En ser merket, og diverse andre merker, rundt om i byen.
Men takket være det kjære bryggeripasset…
Heldigvis hadde de ikke stempel inne i restauranten. Så jeg måtte gå til souvernir shappa.
En eldre dame tok det imot og sa at selvfølgelig skulle hun fikse det.
Så plutselig snakket hun svensk til meg…vel det var like mye norsk.
Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare. Er du svensk eller norsk?
Nei hun er fra Brugge, men hadde lært seg svensk på kveldsskole. Og vært en gang i Norge.
Jaggu.
Og hun fortalte den riktige historien til navnet De Halve Man.
Stammer fra den tiden relativt få kunne skrive og lese. Så alle bryggerier eller andre bedrifter hadde sine merker/logoer. Sånn at de visste at når de så en Halv Måne på utsiden av en kro. Ja da fikk de det ølet der. Og alle tønner etc med det merket hørte til det bryggeriet.
Sånn går det når en snakker med de eldre!
Ølet Straffe Hendrik serverer de også. Sterke Henrik! Mitt favorittøl! <3
Vi hadde en nydelig kveld på `t Brugs Beertje i tillegg. Han bak baren fikk frie tøyler. De rareste ølet og de minste bryggeriene takk! Problemet (for meg) er at en av ølene han serverte regnes som hjemmebrygg. Faen ass. Hvorfor kan de ikke ha normale regler i Belgia også. Lure godtroende folk slik.
Vel vel godt var det. Vaffler fikk vi.
Null stress å dra tilbake til Brugge. Tikk takk

6 Likes

Very cool! :beers:

1 Like

Tøft, Cunningham - litt av en øltur og flott rapport. :champagne:

1 Like

Gent – Oostende

Ja nå trodde dere at det var slutt.
Neida.
Det har blitt endel vifting med Bryggeripasset i vinter.
Etter en runde i Brügge var det meningen å ta trikken (ja du leser riktig) fra Oostende nedover den belgiske kysten, og komme oss over til Dunkirk.
Etter dype samtaler over noen lettdrikkelige belgiske triple, så ble konklusjonen dessverre at vi ville brukt for mye tid på trikk, tog og taxi.
Dere kan for øvrig lese en fin historie om å reise med denne trikken om dere leser @KnutAlbert sin blogg.
Men ut til kysten måtte vi. Tisse i havet er gøy.
Oostende er nok en nydelig by sommerstid. Noe søvnig vinterstid.
Hadde regnet med at jeg skulle få et stempel i Oostende. Men nei.
Van Bulck Beer er lagt inn som bryggeri. Men jeg fant det faktisk ikke. Vanskelig med google også.
Hadde jeg lest og snakket med @KnutAlbert før turen, så hadde jeg nok fått et stempel.
Men på et annet sted i byen. `t Koelship lå bare inne som en bottleshop.
Bryggeri vil jeg si! Definitivt. Hadde jeg lest beskrivelsene til de som har vært innom ville jeg også skjønt det. @KnutAlbert beskriver også at det er vanskelig å google for å finne bryggerier dit en skal. En må prøve med ordet bryggeri på flere språk. Så tilslutt. Det er ofte et bryggeri i nærheten :slight_smile:
Vi hadde aldri noen stor plan om å være såpass lenge i Oostende at jeg hadde sjekket særlig nøye.
Det er litt slitsomt å bruke mobilen. Og kontakt med andre ratebeerianere er jo omtrent umulig i Belgia.
Ja ja vi hadde en hyggelig formiddag i Oostende og Cafè Bottelje leverte. Digg utvalg. Vi spiste også på en fiskerestaurant der. Muligens den beste fiskeretten jeg noen gang har spist. De andre i reisefølge var også litt star struck.
Men nå hadde vi litt tid til overs. What skal we do….
Dra rett tilbake til Brussel? Nææææh….vi må få med litt mer.
Gent….
Hva med den byen? Vi hadde ikke googlet noe om Gent i forkant, da vi neppe kom til å være innom.
Noen ganger har en bare jævlig flaks.
Gent folkens. JUST GO THERE
Null stress å finne rimelig overnatting midt i byen.
En helt nydelig by å bare rusle rundt i. Øl? Ha ha. Oh yeah selvfølgelig.
Vi ble også helt star struck av Gravensteen. En mer eller mindre fullt intakt middelalder borg som ligger midt i byen. Holy shit. Vi hadde bare måtte inn der. Anbefales.
Fikk «bare» vært innom 2 bryggeripuber. Cafe De Welkom og Artevelde. Litt fordi jeg ikke ville mase for mye. De andre er like happy med diverse puber. Litt fordi utvalgene er bredere.
Fikk også kjøpt en spesial sennep takket være tips fra Erik @Beer5000 .
The history of Tierenteyn Mustard
Norske ratebeerianere funker!

4 Likes