Det beste i 2018

Ølopplevelse :Norsk ølsymposium i Berlin 10-14/1

Ølsteder

  1. Stone Berlin 12/1, 2) Foeders Amsterdam 10/3, 3) Mikkeller & Friends samt Koelschip København 24/11, 4) Tiny Rebel Newport 3/10, 5) Kaschk Berlin 11/1, 6) Akkurat Stockholm 16/1, 7) Beer Riff Swansea 30/9, 8) Skaal København 10/5 og 22/11, 9) Stalybridge Buffet Bar 1/7, 10) Ølstugan 1892 Tullen Stockholm 30/7, 11) Ancient Briton Penycae 2/10, 12) Cloudwater Manchester 6/5 og 1/7, 13) St John at Hackney London 28/9, 14) BrewDog Berlin 15/1, 15) Helst Amsterdam 10 og 11/3, 16) Hundholmen Bodø 7/12, 17) Vagabund Brauerei Berlin 13/1, 18) Agenturet Øl og Vinbar Tromsø (mange ganger), 19) Ringnes Brygghus Oslo 4/12 og 20) Baum Rochdale 4/5.

Bryggeribesøk: Stone Berlin 12/1. Juga Mikrobryggeri Lakselv 2/11

Ølfestival: MBCC 11-12/5

Bryggeri: Põhjala

Øl: Põhjala Cellar Series - Öö XO

Øl (norsk) Ægir Norðreyjar og HaandBryggeriet Even S´More Xmas

Møte med ratebeerfolk
Skinnyviking, ManVsBeer, Harrisoni, Minutemat, Ungstrup, Holmen1, Cunningham, KnutAlbert, larsga, OleR, Gr0ve, mange ved MBCC – og selvsagt alle i Tromsø; Finn, djoeye, Snegurochka, TheCellarer.

Ølbok: Knut Albert Solem - Norsk Øl

Årets konsertopplevelse: Thåström på Buktafestivalen Tromsø 19/7 og Anders Buaas med band i Bølgen Kulturhus Larvik 1/12

Årets album: Anders Buaas: The Witches of Finnmark II

Årets låt: Thåström: Bluesen i Malmö (fra 2017).

4 Likes

Min minioppsummering av 2018:
Nytt land besøkt: Ungarn - 31 ølplasser besøkt og rated.

Sosiale høgdepunkt: RateBeer-treffet i Grimstad i snøkavet i mars. Gode øl, nye øl, kjekke ølentusiaster og fantastisk oppleving på Nøgne Ø.

Beer mate of the year: Nilsas - korleis skulle eg ellers klart å sulle gjennom så mange nye øl?

RateBeerianere eg har møtt og hatt ein munter passiar med i 2018: Nilsas, Gunnar, Bjarte1, Sigmund, abemorsten, Holmen1, Holmen2, Cunningham, Inbreak, Yngwie, Finn, Beer5000, RuneStumo, bobba50, Kaaz, daje, Gorm, TheGundersen og nesten Foffern (Mail) Andre kunne nok og blitt nevnt etter RateBeer treffet i Grimstad, gode folk som eg fekk snakka litt med eller hilst på.

Beste roadtrip: Tour a la Touran med Bjarte1 opp til Bodø. Bryggeri, øl, natur og krigshistorie.

Minneverdige småturer: Flekkefjord og Tonstad med Gunnar, Haugesund med kona og Kristiansand med Untappd Geir.

Ølfestival: Haugesund Ølfestival - jordnært, anti-hipster, nesten gratis inngang og ganske greitt ølutvalg.

Besøk som «toppa heile driden!» I tilfeldig rekkefølge og i ulik kategori: Hopaholic - In Hop We Trust (Budapest), Grana Bryggeri (Snåsa) og Terrasen Pub & Kök (Gävle)

Lokale vannhull: Mellombels og Brix Brygghus på Bryne, Melkebaren på Sandnes, På Kornet, Bøker og Børst, Cardinal og Cirkus i Stavanger.

3 Likes

Min 2018

Mindre øl og færre steder.
Men det er kanskje fordi alt er brukt opp?
Nja tror ikke det.

Prøver vel å la være å kjøpe alt mulig.
Og tro det eller ei. Noen øl blir faktisk drukket flere ganger.
Sjokkerende

Steder og øl henger jo sammen
Og der er noen av 2018 sine artigste ølopplevelser også
Liker de små stedene langt utenfor allfarvei
Vel noen midt i store byer også

Gullkorn fra 2018:
Bjelle Gård, Lillesand Hotel, Kjerlingland, Tilsiter Lichtspiele (Berlin), Bundobust (Manchester), Eight friends (Nyneshamn), Jessens Saluhall (Visby), Restaurang Fårøgården (Fårø), Cafe Sjarm (Ski), B20 brewpub (Tonstad), Ma Che Siete (Roma), Taraldrud Gård og Slakteren Brygghus (Mysen).

Det betyr seff ikke at steder som Nødingen, Qvart og Cloudwater er dårlige. Snarere tvert imot. Fantastiske steder. Men en vet liksom det fra før. Kvalitet all the way
Det er bare så kult når en oppdager disse små stedene som faktisk også greier å levere.

Et stort høydepunkt var jo turen rundt på Sørlandet med andre ivrige entusiaster i Mars.
Alltid like trivelig å møte dere alle.
Stor takk til Tom Young og Nøgne Ø også som tok oss varmt i mot.

Gleder meg stort til Tromsø 2020.

En stor nedtur musikkmessig er jo at Tons of Rock tok halen mellom beina og stikker til Oslo.
Skammelig.
Men Robert Plant kommer til Halden i år. Det blir knall
Lemmy vi savner deg. Men hadde noen artige opplevelser i London på noen puber du brukte å vanke.

3 Likes

Min 2018

Sosialt høydepunkt: RB treff i Grimstad. Flott opplegg, fine mennesker, artige steder å besøke, fantastisk vertskap hos Nøgne. Stor takk til Yngvar og Henrik for gjennomføring og Tom/Nøgne Ø for fantastisk vertskap. Zwanze day har jo også plassert seg som et av de store sosiale og ølmessige høydepunktene.

Møte med hyggelige Ratebeerians: Hele gjengen på RB treff spesielt og de jeg måtte ha truffet på her & der (ingen nevnt og sikkert flere glemt). Men nevner allikevel Bryne da jeg tror det var første gang vi møttes skikkelig, de fleste andre har jeg truffet mange ganger tidligere. Utrolig hyggelig, engasjert og herlig øl nerd.

Lokale vannhull: Bakgården Både & er fortsatt favoritten. Haandverkeren får pluss poeng for en betraktelig økning av utvalg og ikke minst ølarrangementer. Brygghuset flinke med Brewbattle og har fått byens mest spennende kjøleskap. God gamle Patricks fortsetter i samme fine stil. Kombinat (tidl. Kick) i stadig endring, ser ut til å satse mer på pris et utvalg akkurat nå men følger spent med hva som skjer. Charlies blir vel en slags nykommer, er ikke på standard ruta mi men ser at det dukker opp litt interessant man ikke finner andre steder.

Andre puber jeg besøkte første gang som satte visse spor av vidt forskjellige grunner: BRUS Oslo, Glød Oslo, Cirkus Stavanger (besøkt kun overfladisk tidligere), Mungåt Egersund, Kufle i Kapsle Warszawa, Jabeerwocky Warszawa, Drugie Dno Warszawa, Chmielarnia Marszałkowska Warszawa, Mikkeller Bar Warsaw samt alle de hyggelige, ultra lokale små lokale engelske pubene jeg besøkte under en fottur rundt syd-vest spissen av Cornwall.

Ølfestival: Ikke så mange for min del, har fått litt mer sansen for å besøke byer og områder på egen hånd og oppleve den mer hverdagslige ølkulturen. Blir litt som å sammenligne pakketur all-inklusive med backpacking. Men begge deler har jo definitivt sin sjarme og Warszawa ølfestival var veldig bra, overrasket hvor oppdaterte bryggeriene var på trender og så er det jo fantastisk å smake så mange bra øl fra bryggerier man aldri har hørt om eller i det minste sjeldent finner noe fra til vanlig.

Årets bryggeri: Det blir så vanskelig å plukke ut bare ett når man er glad i så mange forskjellige ølstiler, så uten å se seg blind på bare RB score så sier jeg med enig med Rune og plukker Põhjala som et av årets mest positive overraskelse. Spesielt dyktige på porter og stout.

Årerts øl: Nå plukker jeg bare rett fra RB og ser at det var delt førsteplass mellom CRAK / Nøgne Ø CANTINA BV03 og Warpigs / Mikkeller X Aquavit.

Årets positive trend: Folk ser ut til å fokusere litt mindre på å bare ticke mest mulig fra eggeglass og setter mer og mer pris på å nyte et godt øl fordi det er godt og det er ikke lenger så farlig å ha hatt det inn mellom leppene en gang før. Kan bidra til bedre forutsetning for at bryggeriene kan perfeksjonere noen øl fremfor å bli presset til å komme opp med noe nytt hver uke.

Årets negative trend: En kunstig polarisering mellom hva som er kult og ikke kult å drikke på enkelte sosiale medier. Minner mest om en blanding av grupperinger fra ungdomsskolen mellom de kule og de ikke kule – og noe tatt ut i fra boka Hersketeknikk. Mange paralleller til tiden da craft begynte å gjøre seg gjeldende i Norge, da var det mange hardbarka pilsdrikkere som følte seg truet og benyttet enhver anledning til å rakke ned på alle som ikke var akkurat som dem.

Årets konsert: Gåte på Oslo Spektrum

Årets album: Har oppdaget at jeg nærmest ikke hører på det tradisjonelle formatet album lenger, plukker mer litt her og der og lager spillelister eller hører på andres spillelister på Spotify. Litt som med øl, plukker de ølene jeg føler for der og da på tvers av stiler og bryggerier fremfor å samle på bestemte bryggerier.

Øl forventning 2019: Håper også å se mer fokus/aksept for gode "flerbruksøl" dvs øl som passer til mat eller har andre kvaliteter enn å bare skulle fungere som gode tørsteslukkere eller ekstreme festival samplere. Det finnes godt og dårlig innenfor de fleste stiler men de siste årene har det handlet mye om ekstremt lettdrikkelige fruktige øl uten dybde på den ene siden og søte konfekt øl med mer tilsetningsstoffer enn maltsmak på den andre siden. Det skal være plass til dem alle, men litt mer allsidig oppmerksomhet er vi alle tjent med dersom vi liker å ha tilgang til et bredt og variert spekter i fremtiden.

3 Likes