Emelisse & Kees, the Showdown

Kees is nu zo’n 3 jaar zelfstandig aan de slag. Heeft hij zijn oude niveau kunnen evenaren of zelfs kunnen overtreffen?
Ik weet het, de vergelijking is niet helemaal zuiver, John speelt natuurlijk ook flinke rol van betekenis. Maar straks worden de scores vervuilt door de nieuwe Emelisse brouwer en dan is deze exercitie helemaal niet meer mogelijk.

Dus: hoeveel heb je van beide brouwerijen gehad, wat is de gemiddelde score en welk bier scoort het hoogst?

Emelisse:

  • 88 gehad, gemiddelde score van 3,78.
  • topscore: White Label IRS Laphroaig met een 4,8.

Kees:

  • 57 gehad, gemiddelde score van 3,65.
  • topscore: Caramel Fudge stout Bourbon BA, met een 4,3.

Conclusie. Kees scoort nog lager, maar zit er gemiddeld niet ver onder. Best goed bezig dus, zeker als je de factor John meeneemt.

Emelisse:

  • 61 bieren, 3.72 gemiddeld
  • Topscore: Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Makers Mark BA) 4.4

Kees!:

  • 71 bieren, 3.62 gemiddeld
  • Topscore: Kees Barrel Project #02/2015 4.3

Ik heb altijd het gevoel dat Kees wat tegenvalt, maar qua score valt dat dus behoorlijk mee. Bij Emelisse vond ik wel de kwaliteit van de BA bieren constanter.

(Oh, en Emelisse moet gewoon geretired worden als brouwerij, en de nieuwe bieren toevoegen onder Slot Oostende, doen we bij allerlei pilsbrouwers die opgekocht zijn ook.)

dit…

verder

  • Brouwerij Kees 43 3.71
    • hoogste = 4.4 caramel fudge ba, laagste 2x 2.7 oa spring blossom en bald eagle
  • Brouwerij Emelisse 52 3.64
    • hoogste = 4.6 heaven hill barley wine, laagste 1.5 (iets met balsamico)

Het ontloopt elkaar niet heel veel - voor mijn gevoel scoort Kees wel iets lager, maar de cijfers onderbouwen dat nauwelijks:

Emelisse:

58 gehad, gemiddelde score van 3,7
topscore: White Label IRS Laphroaig met een 4,4

Kees:

30 gehad, gemiddelde score van 3,7
topscore: Barrel Project #07/2016 met een 4.2.

Emelisse:
Bieren op: 95
Avg: 3.52
Top: 4 bieren op 4.3, oa White label Barleywine Heaven Hill
Lowest: 1.3 Marshmallow Winterbier

Kees:
Bieren op: 66
Avg: 3.57
Top: Top of the morning 4.5 (en nog 2x 4.4)
Lowest: Spring blossom pale ale 2.0 en Lapsang Souchong 2.1

Dus Kees wint. Op z’n eigen is ie beter dan onder de vlag van Emelisse wat mij betreft.

Kees: 51 rates met een 3.8 gemiddeld
Hoogste: export porter. All time favorite, dus een volle 5.0. Is eigenlijk de voortzetting van die white label sorachi natuurlijk
Laagste: Fresh hop. Not so fresh met een 2.9. En barrel project #01/2015. Vloeibare jodium

Emelisse: 74 voor een 3.61
Hoogste: white label coffee bruichladdich / white label RIS sorachi. 4.5
Laagste: white label barley wine 2012. 2.5

Uitgemaakte zaak dus

Gebeurt lang niet altijd. Zie bijv Hertog Jan. Bijna alles wordt bij Dommelsch gebrouwen.
Denk dat het wat verwarrend wordt als we alle (nieuwe) bieren van Emelisse onder Slot Oostende gaan zetten. Sowieso wordt er nog wel eea van de oude range gebrouwen. Ik zou die liever dan als 'contract brewed by Slot Oostende" erin zetten. Nog een admin-discussie waard iig.

Dat vind ik op zich wel een goed idee, maar dan met vanaf datum erbij.

Ligt er misschien ook aan of Emelisse nog een apart bedrijf is of echt alleen nog maar in naam bestaat? In ieder geval aangeven uit welke ketels het komt zou al een hoop verduidelijken inderdaad.

Volgens mij alleen de ondergistende bieren. Maar qua volume is dat misschien idd bijna alles.

Het verschil is 0.05 en van Emelisse heb je 29 bieren meer op. Lijkt me een verwaarloosbaar verschil.

Ik zei nergens dat het verschil groot was :wink:

Wil de echte statistiek nerd hier even uitrekenen of het een significant verschil is? Waar is Bullit als je hem nodig hebt

Een verschil van 0.05 op een gemiddelde van 3.5 en zo’n grote spreiding is zeker weten niet significant. Je kunt vast ergens online een t-toets - Wikipedia (uitgevonden door iemand die bij Guinness werkte) doen om het te controleren.

Zag ooit in Leuven bij Stella Artois tijdens de rondleiding, de blikjes voorbij komen van Hertog Jan en trouwens ook Hoegaarden. En alles werd gewoon daar gebrouwen.

(jezus moest ff zoeken hoe ik uberhaupt een reactie plaats op dit forum)

eeuwig zonde dat john de vries weg is gegaan… ik vond de whitelabels tijdens zijn en kees` tijd echt fenomenaal.
bij emelisse vond ik persoonlijk alleen de zware klappers lekker, op earl grey ipa na. dat was het beste biertje van ze ooit. bij kees is dat toch wel iets breder. nog steeds wel vaak de zwaardere, een echt lekkere ipa maakt hij niet echt helaas. (op die ene dus na…) ik moet de nieuwe white labels nog proeven, maar ik heb er geen hoge verwachtingen van, zeker niet na het proeven van slot oostende bieren. heel jammer van het merk.

Emelisse: 38 beers, avg 3.63.
Top: Emelisse White Label IRS (Ardbeg BA) - 4.1, followed by 5 beers with 4.0, all from BA white label series.
Bottom: Emelisse Twee Punt Vijf - 2.6

Kees: 46 beers, avg 3.65.
Top: Bloody IPA, American Barley Wine, Barrel Project 17.03, Caramel Fudge, Xmas Chocolate thingy, all with 4.0
Bottom: Mosaic Hop Explosion, Barrel Project #11/2017 - 3.0

Kees is easily one of my favorite breweries. This year I have tried ~20 beers from them, and only one scored less than 3.5 (Barrel Project #11/2017 - I don’t enjoy acetone).
Can anyone explain it in English what’s the situation with Emelisse at the moment (google translate goes only so far…)?

A brief history of Emelisse and Kees: as you might already know, Kees Bubberman (now of Kees!) was working as headbrewer for the restaurant/brewery Emelisse. He build up the reputation as a world class brewer, success going across the borders and they hired a right hand for Kees, which was John. But the owners of Emelisse were always more interested in just running the restaurant, serving easy quaffable brews for their mostly German tourists. Because of the (international) success of the beers, they gave Kees a little bit of freedom to brew more challenging flavors. But in the end, Kees wanted more freedom. That’s why he started his own brewery, Kees! After Kees left, John continued to brew the recipes for Emelisse. But without the personality of Kees, I think the owners of Emelisse pushed more and more towards brewing beers solely for the restaurant. John was offered (or applied for) a position in the brewing team of de Molen, and left Emelisse without a headbrewer. Btw: a decent amount of the base beers of Emelisse has always been brewed at de Proef.

In the meantime, a former intern of Emelisse, was appointed as headbrewer for brewery/restaurant Slot Oostende in Goes. I dont know exactly who contacted who (maybe Emelisse contacted Slot Oostende to brew their housebeers, or maybe Slot Oostende contacted Emelisse to use their brewing system while their own system wasnt up and running yet), but Slot Oostende and Emelisse started working together for a short while. In the end, Slot Oostende (was) offered to buy the beer brand Emelisse from the restaurant, and the current releases are basically Slot Oostende beers.

1 Like

Thanks for the info! So, has anyone tried the new white labels?

If they have the reciepes for the base beers, they can still release different barrel versions without dip in the quality. Especially so, if they brew them at de Proef.