Emelisse & Kees, the Showdown

Sorry, I might not have been completely clear: I think the special releases were mostly if not always made at Emelisse. Some of the core beers like the Blond were (also) brewed at de Proef.
And yes, the recipes used by Slot Oostende for the Emelisse beers should be the same. But I don’t know how much or if they produce Emelisse beers themselves, or that they also brew at de Proef. But it might show that brewing skills do have quite some influence in the end product :slight_smile:

I tried one and it was a slight disappointment unfortunately. Red wine BA beer with only a faint hint of red wine flavor. Shouldn’t be too hard to get some red wine flavor in it I’d say.

Red wine BA is disgusting

De Dubbel Black Bock Red Wine BA is nu ook niet om over haar huis te schrijven, ben hem gaan drinken in Slot Oostende. Volgens de informatie daar worden alle nieuwe Emelisse bieren (ook de White Labels) in Goes gebrouwen, staat zo ook op het etiket. Of er nog in Kamperland gebrouwen wordt weet ik niet, maar ik vermoed van niet.

I’ve always liked Dutch beer, but I think my like for it has decreased over time as the brewers who were being exported did more of the fashionable “craft” styles, and gave up on older Dutch traditions.

Emelisse: 34, Avg. 3.05
best: 3.7 (Black & Tan Bowmore BA, Imperial Russian Stout, and White Label IRS (Ardbeg BA)); worst: 1.7 (English Bitter)
Kees: 22, Avg. 3.1
best: 3.9 (Export Porter 1750); worst: 2.0 (Xmas Chocolate Muffin)

Both seem to show a strong negative correlation between score and date, which I suspected might be the case.

Nog eens even wat statistiek bedrijven op Emelisse vs Slot Oostende, want ik stoor me mateloos aan dat hele Slot Oostende:

als ik zoek op “white label” bij brouwerij Emelisse, dan staan alle bij/door Slot Oostende gebrouwen bieren met superstip onderaan. Alleen de aceto balsamico varianten staan erbij in de buurt. De Slot Oostende bieren varieren van 3.3 tot 3.39 gemiddeld. De laagste echte Emelisse staat op 3.43 (de balsamico crap buiten beschouwing gelaten) en het gemiddelde zal zo rond de 3.8 liggen gok ik (pure schatting).

De liefhebbers hebben gesproken lijkt mij.

Maar wat schertst mijn verbazing op UT: de white labels van Emelisse scoren daar meestal 4+. Het gemiddelde van die nieuwe white labels is ook zo rond de 4.0. Een tikje lager weliswaar, maar niet veel. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Tuurlijk, Benzai wel, want die schaalt de gemiddelde UTer in met een IQ waar de gemiddelde chimpansee niet trots op zou zijn.

Wie moet ik nu geloven? Misschien moet ik het toch wel wat meer met Benzai eens gaan zijn. En dat zal Hij natuurlijk weer beamen. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ik merk op meer plekken dat de Emelisse naam het nog best goed doet. Zag het o.a. op Beergeeks en reddit.com/r/bier.

Ik heb er nog te weinig zelf gedronken om Slot Oostende helemaal af te branden, heb laatst bewust wat Emelisse White Label bieren laten staan in de winkel bij ome Count.

De ‘ratings’ op UT zijn grotendeels flauwekul, want 99% van de gemiddelde scores zit tussen de 3.5 en 4.0. Het maakt voor UTers niets uit of het oude of nieuwe white labels versies zijn, die klikken gewoon wat in in het rond. Jammer, want je hebt dan niets aan UT scores wanneer je goed nieuw bier wilt kopen, vooral wanneer ze nog niet op Ratebeer te vinden zijn.

Emelisse:

• 88 gehad, gemiddelde score van 4,1
• top: Emelisse White Label Barley Wine (Old Smokey Moonshine BA) met een 4,9.
• Low: Emelisse Black Berry 2

Kees:

• 55 gehad, gemiddelde score van 3,8
• top: Kees Imperial Stout 1850 met een 4,3.
• Low: Kees / Magic Rock Brewed with Friends #1 2,1

Ik heb nog niets gehad van de nieuwe Emelisse. Kees valt lager uit omdat ik de oude Emelisse White Labels consistent geniaal vond & Kees is hit or miss voor mij.

Ik vind die nieuwe white labels tot nu toe niet echt slechter dan het gemiddelde van die Kees BA series. Bij die Kees zitten ook flink wat uitschieters naar beneden namelijk.

Verder begreep ik ook op Facebook van iemand die bij die presentatie was dat die eerste serie White Labels wel door Slot Oostende zijn geblend, maar dat het nog oude brouwsels waren.

Dit valt me ook op in de raffle groep. “Untapped score van 4.67!”, kijk je op Ratebeer en dan haalt het vaak de 4 niet qua weighted avg.

Omdat de meeste UT-ers niet in staat zijn tot enig kritisch denkvermogen.

1 Like

Dit. Het enige dat nodig is om gemiddeld minstens een 4.0 te scoren op UT is “barrel aged” vermelden in de naam. Ik neem het allemaal met een korrel jodium.

1 Like

Als ik op Untapped beoordeel moet ik zeggen dat ik het met die slider ook wat lomper aanpak.

Hier ook zo, een 4.3 wordt bijvoorbeeld een 4.5 op Untappd als de beleving er naar is. Maar het nadeel van die standaard 4+ BA Imperial Stouts is dat de echt goede bieren niet opvallen. Als ik in de winkel zou staan en de Untappd score zou checken van een 6/7 euro BA dan is dat weinig betrouwbaar, in tegenstelling tot RateBeer.

Ik kijk ook regelmatig wel even op UT, daar staan bieren met wel 1000 ratings terwijl ratebeer er soms maar 10 of 100(en) heeft, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik als ik in een winkel sta, of online ga shoppen, ik toch altijd (en liever) uitga van de ratings van de ratebeerians dan die van UT.

Ik zie op UT regelmatig ratings voorbij komen met enorme scores voor bieren die gewoonweg, laten we zeggen “buiten proporties” zijn. ik scoor dan zelf bieren op een 2.5 terwijl ik dikke 4’en en 5’en voorbij komen, en dat zie ik dan hier niet.

so far het ‘off topic gedeelte’…

dan de white labels, ik heb er 3 gehad, de IRS old smokey bourbon met een 3.5, de IRS red wine blend met een 3.7, en een barley wine bourbon blend met een 3.9. Géén echter toppers en voor BA bieren, maar ja turf en rode wijn zitten niet echt in mijn top-10. bourbon daarentegen is prima. Die Gouden Gans van slot Oostende is gewoon middelmaat.

Qua Kees, ben ik op wat uitzondering na wel erg te spreken.

Tja, UT en BA… Kijk naar de Uiltje Sequence serie en je weet genoeg.

1 Like

Gister weer een Kees die wat lage ratings kreeg bij THT, maar anderen raten hem dan weer een 4.3. Ik denk gewoon dat het erg verschilt hoe mensen die enorme acoholwalmen ervaren.

Het gemis aan Benzaiisme bij de THT’s is duidelijk zichtbaar. Wordt weer eens tijd…!

1 Like