Endelig.....de gode dagen er tilbake

@gunnfryd og @Beer5000 på festival
fotograf = @yngwie

Ser egentlig mest ut som om de er på bokmesse…

Dette var då kryptisk🤔 Bokmesse eller årsmøte i Vågsbygd Totalavholdsforening? Eg ser ingen øl!

tja…fruktjuice?

Ooohhh, lettelse! Såg ei stund ut som om gjengen på sørlandet hadde funnet Jesus…

Men, lokasjon? Kvar skjer dette gildet?

Rett og slett i et Bibliotek…vel det var det i allefall
Og Jesus er da en god følgesvenn for disse bedehusgutta fra sørlandet

De er visst i Oslo…

Typisk! Gode folk frå periferien må dekke Oslo. RB Oslo er vel stein dødt?

Drabantbyen Oslo har vel ingen aktive RB`ere igjen…

Ryktes at bedhusgjengen er på Skråplanet…

1 Like

Seriøst, det er jo litt betenkelig at det kan virke som om en god del her på RB ikke har fått med seg informasjon om Norges største ølfestival (og en av de alle første store festivalene etter pandemien). Flott lokasjon i gamle deichmanske bibliotek, ryddige behagelig forhold med funksjonelle sitteplasser, mingleplass, gode toalettforhold, skikkelig mat, minimalt med køer og ikke minst mer en 50 spennende bryggerieier og flere helt nye øl enn man har en mulighet for å nå over. Mange av bryggeriene var også til stede så hele Oslo har vært farget av div. Tap takeovers hele uka.

En ting at man velger bort å ta turen, men ikke hørt om dette en gang - har det virkelig vært så dårlig markedsført så er det betenkelig. Eller er det bare kanalene man henter sin informasjon fra som filtrerer bort det som skjer på Østlandet?

Noen har kritisert prisen, 60 kroner for en drikkebong. Men hver drar på festival for å drikke 10 cl øl og drar igjen? Ved kjøp av 10 bonger i slengen blir prisen 45 kroner bongen som gir 10 cl og ingen bryggerier er så høye på seg selv at de krever to bonger. Regnestykket for ticking går greit opp, de fleste vil foretrekke å betale 45 kroner for f.eks kunne smake Paragon 2019 fremfor flere hundre for en flaske. 10 cl av et såpass kraftig øl gikk faktisk geit å dele på tre også dersom ønskelig.
Uten å tenke ticking blir det selvfølgelig dyrt for en lørdags kveld, men da drar man vel heller ikke på en slik type festival heller.

Uansett, en flott festival for den som tenker planke og antall smaksprøver fremfor halvlitere. Selv om man ønsker å velge bort juice og kake-søl så er det fortsatt mye å velge i. Kan anbefales da mye tyder på at den vil gjennomføres også i neste år.

1 Like

Det får bli til neste år. Siden jeg skal på Thåströmkonsert i Oslo førstkommende lørdag, prioriterte jeg heller to sesjoner ved den noe mindre Oslo Craft Beer Festival. Festivalen serverer øl fra noe over 20 bryggerier, fra Norge deltar Bådin, Monkey, Amundsen og Ægir. Full oversikt her:

Kanskje er det håp om å møte noen av dere i slutten av juli på denne festivalen:
https://www.matriketmidt.no/bryggerifestivalen/bryggeri-2022/

1 Like

Må faktisk innrømme at jeg ikke hadde hørt om den festival som var i helgen
Underlig egentlig
Festivalen til cask har jeg jo fått med meg. Den fikk dessverre mye publisitet da de stjal navnet Oslo Craft beer festival. Så den skal jeg uansett ikke på

45 kroner for en bong. Og den kan deles både med en og to…ja da er ikke prisen så ille stiv
Og det er ganske kjekt å drikke noen av disse svindyre ølene til usle 22kr og 50 øre f.eks

Tror det er litt treghet i systemet etter 2 år…en får elendige vaner som må snus
Men en annen “ulempe” er at det er ølfastival anyday i Oslo uansett
Bare å rusle oppover Torggata, Markveien og Thorvald Meyers gate så er en godt stuffed på craft utover kvelden

Støtter den! For meg som ikkje er i Oslo så ofte er ein to dagers pub crawl meir enn nok. Plassratinger er jo viktigast og litt trim mellom vannhulla er og uvurderlig viktig. Og, Køben? Herre min hatt! Festival er totalt overflødig :crazy_face:

Holder lenge med en tur mellom vannhullene her på bryne, godt utvalg og koselig by.

For ordens skyld, festival postingen min handlet ikke om prioritering men hvordan en såpass stor festival blir markedsført. Påstår at festivaler (om man liker dem eller ei) er et viktig bidrag til ølkulturen og opprettholdelse av ‘‘folk flest’’ sin interesse for å smake øl. Dette er skikkelig stor satsing og planer var en fast årlig festival. Selv om det er hyggelig å unngå trengsel så er det samme regel som for butikken på hjørnet. Blir den ikke brukt så stenger den døra.

For min del var den synlig i min FB feed omtrent ukentlig, men det er jo FB sine logaritmer som styrer dette. Ser jo at Ølportalen og VANØ også har gjort sitt med markedsføring, men det er kanskje ikke nok. Hvordan kan det gjøres bedre utover det å ringe på døra til folk?

Håper å komme meg til Trondheim i år, da kan det hende vi kan treffes

1 Like

Jeg er veldig glad i ølfestivaler. Så jeg kommer defintivt til å dra på det så fort det passer seg
En annen opplevelse enn å vandre fra pub til pub
Begge deler er like gøy
Pussig nok så hadde jeg ingen anelse om denne festivalen
At dere i Kristiansand visste om den hadde nok med deres tilknytting til et visst bryggeri
Og synd at dere ikke blåser det opp her på forumet vårt

Andre årsaker har nok med at mye har blitt fragmentert i de siste 2 årene (og før det), og at det er mange som ender opp med Untappd.
Skjønner at Untappd har endel enklere funksjoner som er tilpasset det moderne mennesket
Jeg bruker også den - mest som en huskeliste. Men jeg er gammal og liker forumet og det litt mer kind of sosiale på RB
Back in the days var det alltid mye “buzz” på forumet her på ratebeer før en festival.
Og en fikk med seg hva som skjedde rundt omkring
Forumet på untappd heter facebook eller bloggen til Lasse - særlig om det er noe i Oslo
Og det får ikke jeg alltid med meg. Det er altfor mange aaahh og ditt og datt grupper

Andre årsaker som begynte før covid, var ikke bare at det er ølfestival nok med en rusletur fra pub til pub i enhver middels stor by
Det var en million festivaler her og der. Noe som gjorde at man bare dro på den som hadde kortest reisevei
“Alle” skulle jo på Haandfestivalen back in the days. Noe som gjorde at en traff alle kjære og kjente ølvenner minst en gang i året.
Nå er det Nærbøl, whats brewing, BØL, Trondheim…ja hvilket mini tettsted som helst hadde egen festival. Det var umulig å dra på alle. Og en mistet gradvis kontakten. Og noen forsvant til UT
Selv vår lille RB samling hver 2. år ble mer og mer vanskelig å holde i gang
Noe som er trist. Trist som faen egentlig

Det er igrunn bare opp til oss selv om vi ønsker å holde kontakten med hverandre og holde RB i live
Så slå i allefall et STORT slag for at vi kan treffes i en Låve i vakre Bryne i år igjen
Og at vi begynner å bli seriøst flink til å holde i gang tradisjonen med å MINST møtes hvert 2 år
Det kommer igjen til å bli en menge ølfestivaler her og der
Men vi må da klare å hoppe over en av de i ny og ne, og ha vår egen fine sosiale tradisjon i live

3 Likes

Tolker dette som at et viktig poeng her er å dele info om festivaler her i forumet, selv om man tror det er unødvendig ut ifra at man personlig føler at man allerede er ‘spammet ned’ av informasjon. Da er man i alle fall sikker på at den lille RB gjengen får info. For så vidt hadde ikke Nøgne noe videre påvirkning rundt info, men venneforeningen la ut et par postinger etter forespørsel om dette direkte fra festivalen. Lasse sin blogg mener jeg har dekket den og arrangementet var registrert under ‘events’, men igjen så er det viktig å poste akkurat her for å sikre den direkte informasjons flyten.

1 Like

Ikke bare i forumet, men også registrere dem some en Event hvis ikke allerede registrert.