Excel / Compile

Hi allen. Ik heb een vraag waar ik al vaker mee geworsteld heb.

De compile functie werkt een beetje raar. Hij maakt er een pipe delimited dingetje van en na veel moeite krijg ik het voor elkaar dat alles wat in een eigen kolom hoort ook in een eigen kolom staat. Chapeau voor mezelf.

Nou heb ik alleen nog 2 grote probleempjes.

  1. Datumnotering. Er worden 2 datumnoteringen dwars door elkaar gebruikt. Hoe kan ik dit het makkelijkst uniform maken? Het tijdstip mag van mij vervallen en ik wil graag alleen de datum houden. Of het mm/dd/yyyy of dd/mm/yy is, maakt me niet uit. Als het over het gehele document maar uniform is. Wat is de makkelijkste manier om dit te bereiken? Rechter muisknop > Format cells lijkt niet goed te werken voor het ene type notering.

  1. Er staan een hoop speciale tekens vernaaid in. Rækker Mølle Bryghus wordt bijvoorbeeld Rækker Mølle Bryghus. Kan ik dit op een eenvoudige manier fixen of moet ik per speciaal karakter find and replace all gaan gebruiken?

lekkergewerktpik

De excel file is hier te vinden: https://file.io/IWc0kH

Een volledig ondoordacht en veel te snelle respons, maar mijn eerste idee:
hij sorteert alles wat hij ziet als getal/datum rechts uit. Bij de data met PM erachter, ziet hij het als tekst, omdat het eindigt met PM. Misschien kun je aangeven dat de column text is.

Een andere oplossing is misschien bij de datum/tijds-instellingen USA zetten. Dan pikt hij die verschillende notaties op?

Hmmm, ik heb dit wlleens gedaan maar weet nu natuurlijk niet meer hoe… Met tekst naar kolommen zou het moeten werken maar krijg het zo snel niet voor elkaar :face_with_symbols_over_mouth:

Voor de datums:https://www.linkedin.com/pulse/easy-excel-hack-convert-us-dates-uk-format-jim-haysom

Voor de speciale karakters: http://savanttools.com/unicode-to-ascii

Die laatste ben ik niet helemaal zeker van, maar er is wel zo’n soort online tool die je hele tekst in 1x kan omzetten naar t juiste

Ja ik heb er ook ooit platte tekst van gemaakt, toen met een formule overal de tijd afgehaald (verwijder alles behalve eerste x characters) en toen nog via 3 trucjes alles wat krom was recht gemaakt, maar ik hoopte hier een goeroe te kunnen vinden die zou zeggen: Oh dat kan heel makkelijk als je ff dit en dit klikt :smiley:

Edit: Het probleem is dat 'ie de data met notering “04/12/2012 14:15” niet ziet als een waarde, maar als een soort formule oid. Want als je deze in een nieuw document plakt als value dan krijg je “41247.59431”.

Edit 2: Heb de hele kolom geselecteerd - format cells - date en dan de bovenste. Alles wat na de datum kwam weggesneden door via text to columns de datum van de tijd de splitsen en daarna alles rechts uitgelijnd en in m’n originele document geplakt. Nu alleen die mislukte tekentjes nog wegwerken…

Die converter heeft helaas een limiet van 4000 tekens. Nou ben ik geen storyteller Countbeer, maar ook ik zit al gauw aan de 4k. Ik zoek nog ff verder, maar thanks voor het meedenken!

Er moet er 1 zijn zonder limiet, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Ook dit is -geloof het of niet- een datumnotering.

If you do not have the original data, you can still trick Excel into importing your data again. I suggest you copy the incorrect column to it’s own Excel file, then go to File and Export the new file to Text (Tab delimited). Next import (found under Data → From Text), set the file type to Delimited and the File origin to 65001: Unicode (UTF-8).

Dit lijkt te werken voor de meeste speciale karakters. Moet alleen dingen als ’ nog fixen geloof ik.

1 Like

Ik denk dat er morgen een dorpsgenoot even langs komt om hetzelfde met zijn lijst te doen …

M’n sheet is inmiddels super sexy dankzij alle tips!

Heb bierstijl ff wat naar links gehaald want dat vind ik belangrijker dan land, staat en stad. Helemaal links (kolom A) maakt Excel steeds automatisch een linkje naar de bierpagina op Ratebeer.

Nu nog ff goed nalopen op gefaalde speciale karakters, maar de meeste zijn inmiddels gefixt.

3 Likes

Kan ik jou een keer inhuren?

Ik ben werkzoekende momenteel.

Ik betaal alleen in liquide middelen. Zwart.

Stuur ff een wetransfer oid met je compiled bestandeb dan wil ik er best naar kijken hoor. Weet nu hoe het moet :stuck_out_tongue:

Vorderingen worden gemaakt. #doomsdayprepping


4 Likes

Voor wie wil heb ik hier een uitleg getypt voor Benzai waar ik hem zo ff mee ga helpen, misschien kunnen jullie er ook iets mee. Valt nog genoeg op aan te merken waarschijnlijk, maar in de basis is het wel een handig document als je wat minder goed bent met Excel.

http://www.spoelenmaar.nl/compile.docx

Ik ga m’n bieren toevoegen vba dingetje ook nog wel een keer delen, maar daar moet ik ook nog ff voor uittypen wat je aan moet passen om hem in jouw werkboek te laten functioneren.

2 Likes

De formules betreffende de klikbare URL lagen een beetje dwars bij benzai… Wss omdat hij een NL versie Excel heeft. IF moet ALS worden en, moet ; worden. Zal morgen ff fixen.

1 Like