Hardanger Handbryggeri vs Hardanger Bryggeri

I dag har vi det lett obskure “Hardanger Handbryggeri”, tilbake til 1995-97 hadde vi (for oss halvgamle) “Hardanger Bryggeri” Kven sto bak sistnevnte? Lite informasjon på dei etikettane eg har… Er det Hansa som var bryggaren, eller var det faktisk eit bryggeri ein plass i Hardanger på 90-talet? Cunningham, har du 90-talls bryggeriet frå Hardanger?

Jeg hadde i allefall flasker fra urgamle Hardanger Bryggeri på min 30årsdag.
Satan det er lenge siden
Men jeg tar dessverre ikke vare på flasker…

Såvidt jeg husker så fikk jeg tak i flaskene på et serveringssted på det som vel het Østbanehallen den gang. Nå Oslo S

Hardanger bryggeri eksisterte i si tid. Hardanger Handbryggeri obskurt? :joy:
Trur vi har meir obskurt Rundtom enn det…

Hvis ikke jeg husker feil var det et par norsk-kinesiske restaurant-brødre som stod bak Hardanger Bryggeri på 90-tallet. Jeg har en del ølflasker stående fra det bryggeriet også… Hvis jeg får ånden over meg skal jeg fyre opp den gamle databasen og se etter hva jeg har av øl, og lete litt i gamle blader.

Fant en enklere løsning enn å fyre opp en gammel pc… Jeg har fotografier, analoge sådanne, av de første drøyt 700 flaskene i samlingen. Fra Hardanger har jeg Diesel Refresher (klesmerke, ikke drivstoff. Antar det er alias for et annet øl), Fatøl (0,5 liter), Grimstad Spesial, Hardanger Pils, Hardanger Juleøl, Hardanger Kroens Lettøl, Hardanger Kroens Pilsner og Hardanger Lett Fatøl (0,5 liter). Fant også bilde av en som het Sebastian Rock Cafe Spesial som vel var Hardanger det og.

Tromi (Trondheim Mineralvannsfabrikk), Jæren Bryggeri, Halden Bryggeri (tror det er brygget på Borg), Dahls Bryggeri, Fredrikstad Bryggeri (sannsynligvis også Borg), Moss Bryggeri (og etterfølgeren som også het Moss ett-eller-annet), Nordlandsbryggeriet og Tou Bryggeri er andre nedlagte bryggerier jeg ser jeg har bilder av flasker av. Fant også en god gammel kuriositet, Grans Elefantøl. Den fikk kjapt Carlsberg på nakken og vokste til Grans Mammutøl, som jeg også har. Flaskeøl fra Oslo Mikrobryggeri, Akershus Bryggeri, Skaal Bryggeri, Glommen Bryggeri samt Mungàt og Hreina Log fra Brimi&Co-prosjektet står også i kjelleren.

Oohhh, mange gamle og kjente navn der!

De Brimi greiene ble brygget på Aass

Grans mammutøl var en real klassiker…herre…

Blir bare trist når du nevner Halden Bryggeri…realt juks. Sarpeøl
Borg var tidlig ute med å kjøpe opp og legge ned
Lurer på om det siste som ble produsert i Halden var tidlig 70 tallet. En kompis kan alt om det der om det er av interesse

Nok ein klassiker from back in those days:

1 Like

My godness…