Hoe wil jij je RIS het liefst?

De RIS is natuurlijk een bierstijl die de uitersten graag opzoekt. Maar het valt me op dat het de laatste tijd wel erg uit twee kampen begint te bestaan, en de gulden middenweg over het hoofd wordt gezien. Het is tegenwoordig of volle bak roast en donker brood, of een mierzoete Omnipollo pastry stout creatie. Waar houden jullie het meeste van?

  • Volle bak roast
  • Omnipollo pastry style
  • De gulden middenweg

0 voters

Ik vind allebei wel erg lekker, als het maar goed gedaan is. Dat is vooral waar het nog aan ontbreekt vaak. Dus dan kies ik maar de gulden middenweg :deciduous_tree:

Voor mij ook allebei, al merk ik enige verzadiging wat betreft al die cupcake stouts. Ik ben wel weer toe aan wat heftige roast en rook. Behalve als er kokos in zit, die liefde is nog niet bekoeld.

Zolang het maar niet naar drop smaakt vind ik het eigenlijk prima. Dat kan een RIS echt verpesten voor mij.

Kan af en toe enorm genieten van zo’n Omnipollo toetje, dus heb daar op gestemd. Maar als alle RIS vanaf nu zo worden dan gaat me dat waarschijnlijk heel snel tegen staan.

1 Like

Ugh, mee eens. En dan zijn er zelfs trekdropstouts, de horror.

1 Like

Die zijn er wel open over. Als je een fles hebt waar op staat dat het bourbon barrel aged is en het blijkt te smaken naar zoethout, drop en sojasaus dan vind ik dat kwalijker :stuck_out_tongue:

Ik wil eigenlijk als ouwe lul terug naar de top50 amerikaanse stouts van vroegah. :stuck_out_tongue:

Tjah omnipollo op zijn tijd als dessert, maar liever minder zoet.

Chocola, koffie en bourbon. Maar op die optie kon ik niet stemmen dus heb ik maar geheel niet gestemd.

Dan: hoe wil jij je basis RIS het liefst? Mierzoet of roasted as fuck? Of ergens daartussen?

Hmm in geen geval zoet. Dus dan toch maar roasted denk ik.

als het maar niet over extreem is, te zoet is niet goed, en te geroosterd zodat het te bitter wordt als helemaal niet. Heb toevallig gisteravond een Hoppin’ Frog Doris the Destroyer gehad, dat was wel weer prima. Was denk ik helemaal perfect geweest als deze op Bourbon had gelegen denk ik, maar die BA versie is dan één om naar uit te kijken voor mij ;).

Ben niet vies van wat zoetigheid. Net als die plakkerige (D)IPAs, ik kan het wel waarderen.

https://www.ratebeer.com/beer/fremont-dark-star-bourbon-barrel-coffee-edition/297015/130058/

Deze was in mijn beleving toch wel echt heel zoet. Vond het al opvallend dat je hem net zo geweldig vond als ik toen.

Ja qua eindresultaat, maar als ik Cees goed begrepen heb ging het in de vraagstelling over de basis. En dan zie ik liever een solide roasty basis waarin chocolade, koffie en bourbon de extra touch geven ipv een van begin af aan veel te zoete omnipollo waar ze dan ook nog eens gore peanutbutter bij gooien…

Het kan allemaal lekker zijn. Ik heb er zeer veel waardering voor als een brouwer zonder meuk een goeie RIS kan neerzetten, maar als het gewoon super lekker is maakt het me weer gauw weinig uit of er wel of niet pepernoten in de pan zijn gegaan. ~~> Ik stem op de middenweg omdat ik niet anti-een of ander ben.

Wisselende voorkeur. Met Omnipollo heb ik weinig ervaring aangezien ik de overal geroemde Noa Pecan Mud Cake veel te zoet en te artificieel vind (icm de prijzen). Maar zoete imperial stouts kan ik best waarderen. Net als volle bak geroosterde. Evenals de gulden middenweg :slight_smile:

Het wordt tijd om weer eens Hemel & Aarde in huis te halen bedenk ik me nu.

Laat ik me dan ook even nader verklaren. Ik houd eigenlijk van allemaal, ben niet vies van zoetigheid, noch van adjuncts, maar ik moet constateren dat mijn waardering voor fors geroosterde impies zonder poespas toch het hoogst is.

1 Like

In deze vind ik de #pure imperial stout toch wel handig: https://www.ratebeer.com/tag/pure-imperial-stout/

Altijd extra bewondering voor een no-nonsense, quasi-reinheitsgebietende RIS die zelfs nog geen vat heeft gezien zoals de Brooklyn Chocolate Stout, ondanks zijn naam zonder choco, of de Samuel Smith ImpStout (zij het van’t vat), of de nieuwe van local heroine Emma https://www.ratebeer.com/beer/emma-salto-orale/566847/

Wel spijtig dat pure ImpStout geen eigen categorie is, want nu hebben de zichzelf in bedwang houdende brouwers het erg lastig tegen de BA pastry stouts, die gauw van de scene verdwijnen zodra hun gelegenheidsdrinkers door diabetes zijn geveld.

1 Like

Waar vallen de klassieke Molen-stouts onder? Roast-forward en moutig? Hel&Verdoemenis iig, en de Deense stouts, Hr en Fru Frederiksen. Minder pastry aub.