Jæren Ølfestival

For de som vil begynne å registrere øl:

1 Like

Eg sit med ein følelse at dei fleste er mest interessert i dette:
Øl - nye norske bryggeri
Øl - nye land
Øl - spesielle ting som ikkje er å finne på dei fleste pol og Gulating
Sider - nye norske sideri
Sider - som bare er å få kjøpt direkte frå sideriet
Mjød - helst ikkje?
Sake - bannlyst!

Innspel på denne prioriteringsrekka? Alle tenker ikkje likt.

Registrer på regnearket.
Tenk over at vi kan fort bli 15-20 deltakere, i fjor var vi 12 og selv da var i noen tilfeller 0,75 lite så ha det i minnet før dere også legger inn øl på regenearket.
Vi vet allerede nå at der er 10 som har varslet at de kommer.

At Sake er bannlyst er vel litt drøyt :slight_smile:
Alle drakk da saken jeg hadde med i fjor. Det kan være en stil som flere mangler
Da er det fint å kunne dele. For sake er sjelden særlig godt altså. Men det finnes unntak

Men ganske enig at vi bør vise litt moderasjon
For ølnerder med frie tøyler har en tendens til å ta med jævlig mye øl…
Når jeg og Yngvar hadde Tour de Sørlandet så fikk INGEN ha med øl. Vi kjøpte inn.
Det fungerte aldeles utmerket. De var mer enn nok bottle share på div hotellerom

På denne festivalen så er det vel ikke så mye bottle share på div hotellrom
Vi kan vel prøve å gjøre det slik at i utgangspunktet får alle KUN ha med 2 øl eller cider
Og det bør være sære greier
Er vi 15 stk så blir det uansett 30 øl å gå igjennom…
Sett heller krav til mengde. 2 ulike øl og minst to flasker av hver
Da slipper en også regnestykket i etterkant. Alle har med det samme
Og noen kan gå i sammen om å ta med øl. Har Jonas vært innom et underlig sted med mye øl ingen har vært borti. Da kan Per betale Jonas. Så tar Jonas med 4 ulike øl for Jonas og Per

Noen og enhver har sikkert gjort litt shopping og har nok en luring i sekken
De som er våkne midt på natta, kan dele det, om alle har kommet seg igjennom de 30 ølene uten å sovne bak treet som alle har vannet med Ringnes utover kvelden…

Bare et forslag
Forventer at komiteen kommer med strenge direktiver

Det fungerte greitt i fjor med at dei som hadde noko nytt og interessant å bidra med skreiv det inn på lista. Ikkje alle hadde med øl og nokre hadde bare eit par stk. Ikkje alle er på reisefot til øldestinssjoner i ferien. Dei som bidrog med drikke sendt meg ein pris på dette og så rekna eg ut kva kvar enkelt skulle betale eller få betalt. Mat og diverse var og i denne summen. Kan ikkje ta omsyn til at enkelte står over enkelte øl/sider, det blir felles spleiselag på alt. Denne måten å gjere det på var enkelt i fjor sidan eg hadde flest øl på lista og sto for maten. Dei fleste blei skyldig meg ein sum.

Noko slikt tenker eg meg programmet:
Fredag: eg er på jobb men eg rekner med at dei fleste kjem denne dagen. Folk kan ta diverse ølbesøk, eg rekner med at enkelte kjem til Bryne i bil. Tips til besøk: Vaaland, VP Kvadrat, Gulating Ølutsalg, Salikatt, Lervig Canteen, Lervig Local (tog til Stavanger eller ein som kjører :grimacing:) og div andre plassratinger for dei som driv med slikt. På ettermiddagen eller tidleg kveld blir det bestilt bord på Brix Brygghus. Mat og øl. Kan og ta turen innom Mellombels og andre ratebare vannhull på Bryne. Blir nok og litt smådrikking på div hotellrom før det er god natt.
Lørdag: håper å få til eit tidleg besøk på Rygr med omvisning/ølsmaking. Kan og vurdere Lilland på Tau, men det er ei lengre reise. Til Rygr er det to stopp med tog frå Bryne og så ein liten km å gå. Kan og ta ein maksitaxi. Oppstart på låven seinast 15.00. Kjører festival stil med to «sessions» med liten pause og vandring i kulturlandskap om veret er godt nok. Hovedprogrammet bør vere ferdig innen midnatt. Enkelte skal nok ta toget til Sandnes/Stavanger (Holmen1 og Gunnar++?)

Jeg bare møte opp
Men slenger en advarende finger i været angående ølnerder som kan ta med alt mulig
Det var nok litt i overkant i 2021
Tidligere erfaringer tilsier også at det blir sykt mye, og veldig mye god øl blir tømt ut
Er ikke vi The Defenders Of Good Beer?
Men 2 sessions og vandring i kulturlandskap. Gabba gabba hey
Vi får det vel til.
Fint om du ikke bestiller så mye regn i år

Fint vær har vi da alltid på Jæren.
En fin avbrekk mellom sesjonene med en tur rundt tjernet og oppom sukkertoppen og nyte utsikten gjør godt for de fleste. 45-60 min rolig tur.

1 Like

10 mjød er vel ikke sååååå spennende heller
Men tikk takk for all del
Jeg smaker til jeg havner under Ringnes treet

Ringnes treet overlevde ikke fjorårets aktive vanning.
Det blir å benytte busker i år.

1 Like

Bare ikke følg Andy’s preferanser her:

1 Like

Eller går det som i denne klassikeren?

3 Likes

@Sigmund Den varianten fra fjordårets husker da ikke du for da sov du.

1 Like

Oppvarming til Jæren Ølfestival😎 Ølfestival på Ganddal i skrivande stund. Dette blir bratt🤪 Men, Bryne Fråhaldslag tek ansvar!

1 Like

Mjød, igrunnen mest interessant hvis det er norsk eller noe veldig høyt ratet utenlands.
Sake, det er godt det, men er litt tricky i en slik setting.
Ellers følger jeg deg på prioritering Kjetil.

Det har vore stille her i det siste og få øl er lagt til i øllista. Kor mange blir vi? Greitt å vite om folk skal handle inn øl til festivalen.
Desse 7 er vel sikre:
Bryne
Nilsas
Sigmund
Yngwie
Gunnfryd
Cunningham
Holmen1

Andre??? Spør gjerne RB-ere som sjeldan er innom forumet. Gunnar, Holmen2 og Rune er uaktuelle, dei har eg snakka med.

1 Like

Ikkje lagt så veldig masse planar endå.
Men ikkje usannsynlig at vi kjem begge to i år også, og vidare til Danmark etterpå, siste ferieveka.

2 Likes

Jæren Ølfestival 22 | Beer Travel, Festivals and Brewing Industry Events, Local Parties: Bryne (ratebeer.com)

Frister veldig, men litt feil tidspunkt.
Ser ikke ut til at jeg får til det i år heller.

Jeg får nøye meg med en dagstur til Trondheim, festival og nye øl.

Ha det hyggelig der sør.

Heilt i orden! Eg veit at du jobber ræva av deg stort sett heile sommaren!

For de som fortsatt vurderer Låvetur og omegn.

Litt inspirasjon her.
Ellers de som har noe å bidra med legg disse inn snarest i Regnearket. Det danner grunnlag for utskrift av årets meny og vi lukker menyen senest 4-5 dager før festival i låven.