Jeg undres (igen)

Er tidligere blevet belært om, at ratebeerians ikke rater efter type. Tjah, jeg ville ønske det var sådan. En påstand: En mørk øl med høj alkoholprocent har langt lettere ved at få karakterer over 4.0. Kan ikke mindes, at jeg har set f.eks. en pilsner med 4,6% opnå det samme. Min påstand er, at mange af os gerne vil give øllene de bedømmelser de fortjener, men vi gør det ikke, vi bedømmer øllene ud fra personlige præfererncer. Fair nok, vi skal så blot være ærlige om det, og det synes jeg ikke vi er.

Grunden til dettte indlæg er en anden. Nogle bryggerier får høje ratings uanset hvad det spytter ud. Jeg vil vove en påstand: Mange af de danske bryggerier - er ikke god nok til at inddrage hele verden - vil jeg kunne sige på forhånd, hvordan ratingen af deres øl vil blive, uden at have smagt dem. En provokation fra mig, ja måske, men jeg synes det er tankevækkende at nogle af de øl, som jeg synes smager grimt af alle andre får høje ratings. Ja ja ja, mine smagsløg er gamle og delvist ødelagt a umådeholdent druk, men stadigvæk (eller på tysk aber immerhin).

Jeg har inntrykk av at danske ratere nesten på autopilot rater øl fra bestemte danske bryggerier (de som du aldri finner på CBC) LAVT, uten å gi dem den individuelle vurdering de fortjener. De høyeste ratingene for enkelte danske øl kommer gjerne fra nordmenn (inkludert undertegnede), ikke fra dansker.

1 Like

Jeg skal bestemt ikke se mig fri for at nedgøre bestemte bryggerier, som jeg generelt ikke kan lide eller hylde andre, som jeg er vild med i mine ratings.
Jeg prøver at lade være, men det sker garanteret.

Det er måske lettere at forholde sig til, hvis der er nogle eksempler. Er der nogle bestemte øl/bryggerier, du har observeret dette ved?

Den første del er jo en gammel traver. Så længe det er efter personlig smag, så vil de øl, der smager af mest nok få højest karakter.
Skal vi i stedet for rate efter type, så får jeg nok problemer.
Hvad er f.eks. en typisk Sahti? Jeg ved det ikke og så kan jeg vel ikke tillade mig at bedømme øl af den type?

Tja, noen av bryggeriene som jeg synes får / fikk enkelte av sine øl for strengt bedømt av danskerne, er / var Thisted, Duelund, Beer Here, Xbeeriment, Stronzo, Jacobsen, Brøckhouse, Grauballe, Ølfabrikken, Hornbeer, Djævlebryg, Viborg, Wiibroe, Midtfyns, Bøgedal, Flying Couch, Syndikatet, Herslev, Det Lille Bryggeri, Randers m.fl. Men dette er selvsagt min subjektive oppfatning! - og jeg har heller ikke smakt ALLE ølene fra noe dansk bryggeri.

Blant mine favoritter som får fortjent høy score også fra danskerne, er selvsagt Mikkeller, To Øl og Amager.

1 Like

Tak for dit indlæg Sigmund. Det var en farlig lang række danske bryggerier du synes er underratede af danske ratere. Ved ikke rigtigt om du har ret, og orker ikke at checke hele din stribe af bryggerier. Jeg rater vanligvis, det er jo næsten norsk eller ?, også Mikkeller, To Øl og Amager højt, men ind imellem laver de også noget jeg ikke synes er godt. Det er min pointe. Fint nok at rate øl fra et eller flere bryggerier højt, det gør jeg som nævnt ofte selv, men min pointe er, at nogen tilsyneladende rater bevidstløst, selv nogen af topraterne, eller måske ovenikøbet specielt topraterne, måske skyldes det at de ofte kun smager små mængder af øllene, da de har en - sorry, slet skjult misundelse - skidt uvane med at dele øllene og så kun får meget lidt af dem.