Juleøltest 🎅

Litt tanker om VG og Dagbladet sine årlege tester av juleøl.
VG har testa 124 øl, Dagbladet 37 - litt puslete?
Altså har VG testa mange øl som ikkje er vurdert av Dagbladet sitt panel.
Trend? Det er ikkje så stor forskjell på dei beste øla i polstyrke, men på butikkøl er det store forskjeller i terningkast!
Dagbladet er generelt meir positive til øl frå etablerte makrobryggerier (Hmmmm…)
Eksempel frå butikkøl:
Hansa Borg Juleøl - VG 3 og Dagbladet 6
Fredrikstad Juleøl - VG 2 og Dagbladet 5
CB Juleøl - VG 3 og Dagbladet 5
Aass Juleøl - VG 3 og Dagbladet 5
Færder Jul - VG 3 og Dagbladet 5

2 Likes

Her ser det klart ut som om Dagbladet har fått noen mye bedre flasker enn VG har. Jeg synes VG Burde klage og få over noen flasker tilsvarende Dagbladet sine for å teste
Viser vel i bunn og grunn at smaken er som baken den er delt.
:laughing::beers::beer:

Det er vel ingen blant oss som er litt ekstra interessert i øl som tar juleøltestene seriøst? Ikke det at alle tester er gale, men de reflekterer da bare hva snittet av hva den respektive juryen vektlegger. Mener man tradisjonell norsk juleøl er definisjonen på juleøl kommer de fleste store norske bryggeriene rimelig godt ut. Foretrekker man mer mørk malt og mindre karamell er det andre som får god score og dersom man skulle være blant dem som synes rus-juice er tingen for tiden så har man vel strengt tatt bare et alternativ med jul på etiketten i år.

Så har vi selvfølgelig også de som for forlest seg en smule på det teknisk/kjemiske og fokuserer på å identifisere feil så de endelig kan skrive aludimensytol og klorinslphat dtp²

Hvordan fikk du til det med p og 2 Erik?
Sånt synes jeg er artig

copy paste fra word :wink:

Du kan også bruke vanlig BBCode, @cunningham:
C2H6O eller 22

Slik:

C<sub>2</sub>H<sub>6</sub>O eller 2<sup>2</sup>

1 Like

Sjølv med kjente “ølfolk” i panelet tar eg ikkje ein juleøl test seriøst for 10 øre. Det er og vert underholdning satt i system av media, som tar seg redaksjonelle friheter med tekst som vert publisert, så det gjerne er alt eller halvt av det som var intensjonen som vert publisert

1 Like

Jeg anstrenger meg nok litt mer når jeg anmelder for Dagbladet enn når jeg rater her på rb. Og jdet var en blindtest. Vi ble overrasket over at Hansa Borg leverte mye bedre enn Carlsberg-konsernet.
Så kan man rose VG for å ha en mer komplett test - men jeg unner ingen å smake seg gjennom hundre butikkøl.

Til syvende og sist er jo dette underholdningsstoff I avisene, men det bidrar vel litt til å øke ølinteressen.

Veldig bra, Knut Albert. Kjøpte de siste Borg Juleøl på polet i dag. Liker godt å lese slike øltester.