Kven er ikkje på Untappd?🤭

Eg er klar over at dei fleste aktive brukarar av RateBeer her i Noreg og er aktive så bare det på Untappd. Herremannen daje frå Oslo som enkelte av oss traff på sist RB samling i Grimstad stoppa på 4910 ratinger på RB men gir gass og har over 7000 på UT :dizzy_face: Spørsmålet er då, kven er ikkje aktive på UT? Eg har og ein lite aktiv brukar, rater bare lokale heimebrygg…

Fordelen med untappd er at de fleste øl og bryggerier ligger inne allerede, jeg slipper arbeidet med å legge dem inn der, som jeg til stadighet måtte på BeerPal og BeerAdvocate, og relativt ofte må på RB også. Men RB er og blir fortsatt min førsteprioritet.

1 Like

Legger ikke noe inn på Untappd. Bruker den som «read-only».

1 Like

Har brukar, men der stoppar det. Har brukar kun for å omgå grensa på 10 (var det vel) treff ved søk, og for å ha varsling frå verified lokalt. Går heller og hoppar framfor ein lastebil heller enn å legge ut noke der… :smiling_imp:

1 Like

Har ikke noe profil på Untappd, men sjekker de aktuelle ølstedene i nærområdet som legger ut ølmenyen på Untappd, eksempelvis Agenturet og Cafe Sånn i Tromsø.

Untappd er kjekt for å finne øl som enda ikke er registrert på RB, men det er viktig å være kritisk til hva man finner der. Mye bærer preg av å legges inn ganske ukritisk, typisk når bildet viser en annen øl enn den som er registrert og skulle man gud forby unntaksvis finne et par ord som beskriver produktet så kan det i noen tilfeller komme klart frem at her rater man feil øl.

Untappd er best på oversikter over hvilke øl som er å finne på puben akkurat nå.

Har derfor en ikke aktiv brukerprofil.

Bruker Untappd kun som sekundær informasjonskilde. Har ikke bruker. Det kjekke er å kunne se oppdaterte ølmenyer til steder.

1 Like

Er der - men brukes stort sett for informasjon (som ikke er riktig hele tiden)

Jeg også Brutus
UT er helt grei den også - til sitt bruk
Må bare legge inn alle årstallene på hver enkelt øl - så jeg ikke blir lurt til å kjøpe samme øl 2 ganger
Gud forby…

Det er bare sånn dessverre, at om det ikke skjer noe drastisk med RB, så er det mørke skyer i horisonten
Elsker statistikken og forumet på RB - kunne de bare lage en app som funker også :star_struck:

Under Hamar sessions, så ville en UT mann vise meg at en like fort kunne finne ut hvor mange norske bryggerier en hadde smakt øl fra som på RB
Det funka ikke kan en trygt si :smiling_face_with_three_hearts:

1 Like

Har bruker, men kun for å utnytte systemet og ikke for å aktivt bidra til det.

Dagens digitale unge vil ha alt kjapt, trygt og billig. Derfor fungerer Untappd bedre enn Ratebeer når de skal logge inn dagens NEIPA. Som bryggeri er vi derfor nødt til å forholde oss til Untappd, og vi jobber aktivt med å styre vår egen portefølje slik at den er oppdatert og riktig. Vi bruker også tid på å rettlede brukene, og gi informasjon dersom det kommer opp spørsmål eller misvisende kommentarer.

Det som irriterer meg mest med Untappd er at all øl blir karakterisert etter en personlig “god”- eller “ikke god”-skala. Det skilles ikke etter ølstil, alk% eller andre kriterier. Dermed blir alle topplister i appen rangert etter sødme i drikken. Minst mulig “motstand” i et øl appellerer til flere enn en et øl med bitterhet, syrlighet eller markant og tydelig maltsammensetning. Dermed havner alle bryggerier som har spesialisert seg på pastry stouts, NEIPAs og mjød øverst på listene. Fullstendig misvisende, og en farlig vei til ensporing av ølstilene. Gode, klassiske og gjennomarbeidede ølstiler forsvinner fra markedet. Hvor mange milds, brown ales eller bittere finner du i en gjennomsnittlig dagligvarebutikk i dag? Jeg gremmes over vårt sortiment i dagligvare for tiden. Med unntak av Nøgne Ø Blonde er det kun varianter av Pale Ale kjedene vil ta inn. Bitter, Brown Ale, Havrestout (og etterhvert Wit) blir ofret fordi de selger for lite. Untappd har en del av skylden for dette, selv om vi alle vet at dagligvarekjedenes profittfokus er den største synderen.

Med det samme jeg er i gang med Untappd-ranting: I alle år mens vi brygget sake jobbet jeg med å legge inn og oppdatere vårt sake-.sortiment på Untappd, bare for å oppleve at Untappd fortløpende slettet alle oppføringene. På forespørsel fikk ble jeg fortalt at det ikke var øl. Sake har faktisk en tilsvarende byggeprosess som øl, med den forskjellen at prosessen tar 10 ganger så lang tid som ølbrygging! Nå oversvømmes Untappd av hard seltzers(!!!). Uten noe skille på de som faktisk brygger dem eller de som blander sprit og saft! Trist!

Sånn, nå har jeg fått ut litt frustrasjon, så nå skal jeg lage etikett for vår nye ESB som skal lanseres neste år :joy::joy::joy:

8 Likes

Prøv å legge inn sake-porteføljen på ny! Argumentet imot er ikkje lenger troverdig i og med at UT har godtatt hard seltzers. Venter bare på at diverse varianter av humlevatn skal bli ticka inn på UT :grimacing:

1 Like

unCrappd - drink harder :joy: :joy:

Hard seltzers = prostitusjon :hot_face:

Eller alkoholmisbruk :grin: