Lagret lenge og vel

Ohhh, min egen rate-sekretær! Det hadde gjort susen :flushed:

Du får sende listen din over til Henrik så fikser han det i romjulen. :sunglasses::innocent:
Er vel eneste muligheten vi har tll å få deg til å rate øl.

God Jul 2014, Batch # 1127/1134D. Super smooth mørke malter, lakris og litt tjære, godt karbonert, god bitter avslutning, fortsatt en klassiker her i huset !

1 Like

https://www.ratebeer.com/beer/cervisiam-krampus/460160/

Batch 26.10. 2016, best før i 2026. Vel, ser ikkje heilt poenget med å lagre denne så lenge. Sikkert fortsatt god men neppe bedre enn det den var fersk. Mi personlege meining er at den har tapt seg bittelitt.

Dark Horizon 5 servert til julesnop som hjemmelaget konfekt, karameller og nøtter - populært og veldig fin match. Men det jeg egentlig skulle si er at jeg føler nr. 5 virkelig begynner å få godformen inne, disse ølene vil naturligvis alltid bli målt opp mot den legendariske eneren, men nr. 5 tror jeg ligger an til å bli den nest beste i serien (i følge min personlige mening og smak da).

Deschutes Abyss 2008 i går. Ikkje smakt den fersk, men dette var nydelig.

En gang på tidlig 2000-tall - lenge før jeg fant ut at RateBeer eksisterte - og før jeg hadde om lagring av øl kom jeg i skade for å oppbevare en flaske med det som lenge kanskje var Norges beste (ihvertfall lett tilgjengelige) øl - nemlig Ringnes Julebokk. Kjøpte senere litt ymse øl nettopp med tanke på lagring - og deriblandt Julebokken. Sitter nå med 2008-årgangen (lurer på om dette var første året med 9.0%, ned fra 9.0?) - og den skuffer forsatt ikke. Klart oksidert og minner mest om portvin i starten, men karamellen og malten kommer etterhvert. Noe kullsyre er i behold også, så det er absolutt ikke helt daff. Fløyelsmyk og definitivt dessertpreget - muligens “over the top” - men fortsatt en nytelse.

3 Likes

Jeg begynte å notere ratinger en del år innen Ratbeer startet opp og ser at jeg har notert 9,9% på julebokken, men er faktisk usikker på årstallet her, men det er i alle fall etter 1998 en gang for det var ikke tillatt med øl over 7% før det.

Du har rett, jeg ble litt nysgjerrig og fant denne fra 2007 https://www.dagbladet.no/magasinet/her-er-arets-beste-juleol/66403338

1 Like

Min eldste Ringnes Julebokk er fra 1999, den var 9,9%. Årgang 2006 var 9,9%. 2007 har eg ikkje, men frå 2008 og fram til i dag har den vore 9,0%

2 Likes

Ohh, hellige påske, dette var godt! Hornbeer The Fundamental Blackhorn, årgang 2012 og fortsatt to år igjen før best før datoen.Har smakt denne før, men det var då den var fersk i 2012. Nå i dag - himmelsk god! Som dei seier på UT - ein rein femmer :grinning: PS: godt eg drakk den aleine :rofl:

1 Like

vi gleder oss til ratingen
tror faktisk jeg har en sånn slengende downstairs sjæl

Lervig Smokes Like Christmas, årgang 2016. Best før 1410 2021. Søppel👿 Denne var grei fersk, har nok tapt seg raskt. Burde aldri vore stempla som holdbar i 5 år. Vel, det var tapte penger…

Essensen fra røkmalt føler jeg blir litt som med andre flyktige smaker som krydder, humle etc. Oftest best ferskt, kun unntaksvis at det skjer noe positivt ved lagring.

1 Like

https://www.ratebeer.com/beer/nogne-o-la-chingoneria-central-cervecera-m-o-l-e/323691/

Jada! Denne frå 2015 har tålt lagring bra. Klassisk mørk, Nøgne Ø i 50 cl flaske. 9.0% er godt kamuflert i meksikanske nøtter :grimacing:

https://www.ratebeer.com/beer/nogne-o-jolly-pumpkin-stone-special-holiday-ale/113083/

Er godt avrunda og mildare i smaken. Litt daff? Fortsatt god, men trenger nok ikkje fleire år på lager.
Batch 1453A frå 15/06-2019. Best før 2019

På tide å ta ratingene dine på ratingsidene i stedet for i forumet, Bryne?

1 Like

Batch 440 (den første) var fortsatt godt drikkande for ikkje så lenge sidan :smiley:

Dette er tråden for øl “alle” har smakt minst ein gong før. Dei fleste øl blir rated ein gong, ofte for ferskt. Ser sjeldan at nokon endrer ratingen sin til det betre når ølet har fått utvikla/endra seg. Eg har nok å henge fingrane i her på RB, ølkonsum er bare ein hyggeleg uvane eg har :joy: