Når blir cask versjoner å betrakte som unike

Ser at dead cat har fått en egen oppføring som cask verrsjon (det er også et avvik på 0,5%). https://www.ratebeer.com/beer/graff-dead-cat-cask-edition/704758/ Noen som kjenner til reglene for når en cask er nytt øl. Jeg vet veldig mange Britiske øl har to listinger, men har fått høre at det handler om mer enn bare serveringsprisnippet, det er f.eks også snakk om filtrert/ufiltrert.

På 2000 tallet kom blant annet Nøgne med cask varianter av mange av sine øl ved ujevne mellomrom (Bitter, God Jul, IPA, #100, Havrestout, Pale ale, Amber - som i alle fall jeg har egne notater på) men jeg fikk ikke lov å registrere dem som unike øl av administrator den gang. Husker til og med at God Jul versjonen var tørrhumlet. Vi ser også flere nyere engelske bryggerier som kommer med cask versjonen som ikke blir egne ratinger.

Jeg føler at det er et unikt øl og noen brygg kler metoden bedre enn andre og smaksprofilen kan slå helt annerledes ut, men regler er regler så jeg lurer bare på om dette kan spesifiserer litt tydelig når man kan og ikke kan registrere cask.

PS! Nøgne sin Bitter hadde til og med eget navn med tilhørende cask clip “Bad Bite Bitter”
Her har sikkert alias politiet sine meninger vil jeg tro.

Om flaskeølet er upasteurisert, og der ikke er vesentlig forskjell fra alkoholprosenten på cask, skal der ikke være egen oppføring. Enda tydeligere: alt som er “bottle conditioned” regnes som “real ale”, og skal ikke ha egen oppføring. Dette gjelder også Nøgne Ø

Et av de klareste eksemplene hvor det SKAL være egen oppføring, er Adnams Broadside, hvor caskversjonen har vært på 4,7% eller deromkring, mens den pasteuriserte og filtrerte flaskeversjonen er på 6,3%. Selv om Adnams eventuelt slutter å pasteurisere flaskene, vil de likevel ha egen oppføring, pga forskjellen i alkoholprosent.

Sigmund burde vært admin :slight_smile:
Han oppsummerer det vel greit igrunn
Jeg har ikke fått satt med inn i de engelske lover
Det er en del cask varianter der som en ekstra tick. Hvis ikke hadde alle engelske begynt på BeerAdvocate
Mens andre ikke…jeg har fått skikkelig smekk et par ganger jeg har forsøkt å legge inn en cask versjon ha ha

Angående Nøgne God Jul så skulle akkurat det ølet hatt egne årstall for omtrent hvert år
Ikke noe med cask å gjøre. Oppskriftene er bare endret vesentlig for hvert år
Men her er det vanskelig å legge inn de versjonene i ettertid
Selv om @Kjempetorsken har lovet å bla i gamle arkiver. Slik at vi kan legge de inn riktig

que sera sera

Godt og tydelig forklart, takk. Da ryker vel også dead cat?

lar den ligge som alias - så jeg slipper å gjøre det flere ganger