Nedlagte bryggerier

Det er visst åpent innen fornuftighetens grenser å legge inn nedlagte bryggerier som i allefall eksisterte i år 2000

Glommen
Akershus

Andre aktuelle?

Eg har notert at Glommen blei slått konkurs 02.02.2000, altså rett før RB blei starta. Men, tross alt var nok enkelte flasker tilgjengelige både om våren og sommaren i år 2000.
Men, på Wikipedia står det februar 2001. Husker ikkje kvar eg har min dato frå…

Vestlandsbrygg i Ålesund la vist nok ned i 2003. Har ikkje peiling på om dei brygga sjølv.

http://anders.geekhouse.no/blog/beer/NedlagteBryggerier.html

Eit par tips her, sjølv om mange av desse la inn årene før år 2000. Eit unntak er Nekolai Pøbb og Kafe i Agdenes i Sør-Trøndelag. Den var i drift til 2007. Men, spørs om nokon har prøvd øl frå dei, lite vits i å legge til bryggeri utan å kunne legge til “sikker” informasjon om konkrete øl.

Mange nå nedlagte bryggeri har og for få øl registrert på seg. For eksempel Nordkapp Bryggeri:

Beer alc Description Score (100)
Sårry Makk Pils. The name is a pun on Mack - whose record of being the most northern brewery they took away.
Fru Kaino Pale lager. Sårry Makk with added lemon.
Nordkapphornet Dark lager - Bayer. Brewed from pilsner malt, crystal malt and black malt.
Jæger-øl Pale lager.
NorthCaper
Juleøl Seasonal - Christmas.

Henta fra:
https://patto1ro.home.xs4all.nl/norbrew.htm

Ikkje nedlagt, kom faktisk aldri i gang! Uansett kjekt å lese.

Her er det og informasjon om nok eit bryggeri som RB har forbigått:
Breiflabben Brygghus - @cunningham, you fix? Breiflabben var vel namnet på bryggeriet og Nekolai Pøbb og Kafé var vel sjølve plassen?

Og, informasjon om at Nordkapp Mikrobryggeri blei avslutta i desember 2010

Om vi ikke får registrert alt.
Så får vi i allefall historien på plass
:blush:

I denne boka frå 2003 er det informasjon og bilde av øl eg kan legge ut på RB.
To stk fra Vestlandsbryggeriet, 1 øl fra Akershus Bryggeri (Eg har fleire etiketter og!), eit par frå Trio (Kulturbrygg) som før blei brygga av Glommen.
Litt info å finne i denne boka fra 2009:

1 Like

Litt meir informasjon om stengetid henta fra boka «Norsk øl» frå 2009:
Atna Bryggeri 2008
Bryggeri Kaia 2008
Dalane Brygghus 2009
Møllebyen Mikrobryggeri 2009
Nordkapp Mikrobryggeri 2009 (Har sett 2010 ein annan plass…)
Trio Bryggeri 2009

Bryggerier som kan (?) leggast til på RB:
Akershus Bryggeri 1992-2003 (Ytre Enebakk)
Glommen Bryggeri 1996-2001
Skaal Bryggeri 1995-2000 (Lillestrøm, eller ukjent for meg)
Paulsrud Gårdsbryggeri, starta vist nok opp i Sarpsborg i 2005. Cunningham?
Hardanger Bryggeri 1991-2000. Tyssedal, utanfor Odda.

I boka er Kulturbrygg frå Voss lista som bryggeri. Oppstart 1998, ølet blei tappet hos Hardanger, Glommen og Trio.

Vestlandsbryggeriet 1994-2000, fekk brygga sine øl av Tromi i Trondheim. I samme boka står det at Tromi var i drift 1995-1999. Altså ga dei opp i Ålesund rett etter at leverandøren i Trondheim la inn årene.

1 Like

Skaal la på Lillestrøm
De leverte øl til meg i Halden faktisk. Snakker om service

Paulsrud…ehhhh har jeg faktisk aldri hørt om!

Skaal brygget noe øl selv, Mye av det ble brygga av Tromi

Tromi startet i 1991 med ølproduksjon, men hadde før det hatt brusproduksjon i mange år.
Tromi hadde en styrt avvikling i 1999 ( ikke konkurs )
Tromi hadde Pepsi tapping, men den ville bli flyttet til Ringnes. I 2000 tok Ringes over Pepsi i Norge
De fikk problemer med å komme seg inn hos kjede butikker.
De valgte da en styrt avvikling av selskapet i 1999 i stedet for å gå konkurs ett eller to år senere

1 Like

Jeg var på en omvisning på Skaal en gang
Likte godt ølet den gang…

Hvor finner dere all informasjon hen?
Nerder ass :slight_smile:

2 Likes

Akershus bryggeri kjøpte et gammelt utslitt anlegg fra øst tyskland som de hadde store problemer med å få i drift her i Norge.
Det var stort sett på Moss Bryggeri de hadde produksjon og tapping frem til Moss Bryggeri ble borte på slutten av 90 åra.
Vet ikke om de hadde produksjon noen annen plass de siste årene, men har en mistanke om at de bare ga opp når de ikke fikk i gang det øst tyske anlegget de hadde kjøpt inn

Akershus overtok utstyret til Glommen når de ble stengt
Og det var ganske bra saker

http://anders.geekhouse.no/blog/beer/AkershusBr4.html

Mykje å lese her om Akershus Bryggeri!
Adresse: Gran i Enebakk, flaska øllet hos Moss Aktiebryggeri til 1998, deretter i 1999 hos Tromi, men veit ikkje kor dei tre siste åra.

Litt om Glommen:

Øltyper fra Skaal Bryggeri:

Litt å lese om både Skaal og Glommen her:
http://nor-ale.org/w2/phocadownload/olgjerd/olgjerd-1999-3.pdf

1 Like

https://www.ratebeer.com/brewers/breiflabben-brygghus/42247/

Dette bryggeriet hadde nok fleire øl enn dei to som nå er lagt ut. Men, vanskeleg å vite! Boka “Den komplette guiden til norsk øl” frå 2009 nevner i tillegg desse:
Ainnesbrygg - APA
Kvalbrygg - Porter

Men, blei dei i det heile tatt brygga og blei navna akkurat slik? Tips til Cunningham som er aktiv på Facebook (i motsetning til meg…) Bryggaren på Breiflabben heitte Wanja Mathilde Bordewich. Ta kontakt å spørre ho???

Retting:
Nordlys Brygg - hveteøl (Hefeweizen?)

Skriv inn informasjon under bryggeriet at det var aktivt 2010-2013.
Eg fann ein artikkel der det sto at brygging ikkje var i gang i oktober 2009. Utstyret var til salgs på Finn i oktober 2013

1 Like

Jeg synes å erindre at Akershus øl var å på tapp på Gardermoen en periode, noen andre som husker dette? - Var det bryggeriet selv som hadde denne puben? Jeg var på mange kurs i Asker i 98 og 99 og hadde også noen øl på gamle Fornebu.

Det var et eller annet attraktivt med å få litt ekstra tur på Fornebu på 90 tallet, mulig det var et pub konsept med Britisk image. Husker i alle fall de hadde ‘‘sitt eget’’ øl på fat og forsøkte seg en kort periode på Kjevik også. Akershus ølene solgte de faktisk på flaske lokalt her i Kristiansand en periode, men jeg tror nesten det bare var meg som kjøpte de (for de var jo 5 kroner dyrere enn en CB!! )

Vår kjære @Rune har faktisk drukket øl fra Breiflabben
så ja de har produsert øl for salg

1 Like

Har lagt til to øl under Tromi, som @cunningham kan sette som retired.
https://www.ratebeer.com/beer/tromi-tordenskiold-spesialol/802629/
Denne er 4.5%

Eg har etiketten på 4 øl til frå Tromi, men trur ikkje eg legg dei til. Dette er øl som er frå 1997 og bakover. Kan jo hende at nokre av desse var å finne fram til nedlegging i 1999, men det veit eg ikkje…

Hvis jeg husker riktig startet Tromi med 3 forskjellige Tordenskiold øl, lettøl , pils og spesial.
Deretter kom de med en del nye øl, hvor en del av de antagelig var alias øl ( øl som ble brygget med forskjellige stedsnavn )
De hadde også juleøl som kom på blank glassflaske og jaktøl som kom på grønn 0,5 plastflaske.
Finner mer info hvis jeg går langt tilbake i tid.