RateBeer Forums

Nyheter 📰

Enig! (Høyrer du dette Cunningham?) For min del er det av størst interesse å få oversikt over nye øl, både pol og butikk. Var ein god del eg mangla her ja…

Ikke uening der noe tilnærmet ok, men mye er å klassifiseres som en viss slakter noe nord for Rogaland ville sagt det hører hjemme som drainpoor.

1 Like

Her er det bare å lage sin eigen kvass!

1 Like

Du får smake et par ukrainske kvas på RBHD-samlingen lørdag…

Sjokkert

Herre, jeg har kjørt mye lenger for dyrt øl, ca 680 km til Gøteborg… :grin:
En vei, vel og merke…
Gaute har sikkert kjørt 10 ganger så langt, eller hva @djoeye ?
1 Like

Fra Grimstad adressetidende:
Rekordgodt salg i butikk og på Polet har gjort en tung vår til en god start på sommeren for bryggeriet ved Nidelva. Adressa skrev i mars at Nøgne Ø i likhet med mange andre bedrifter ble hardt rammet av koronakrisen. De måtte permittere og gå til oppsigelser etter et stort inntektstap. Snaut to måneder etter er situasjonen en helt annen. Daglig leder Sverre Orm Øverland smiler fra øre til øre når Adressa møter ham utenfor bryggerianlegget på Lunde. Stor usikkerhet er nemlig omgjort til stor optimisme etter et knakende godt salg av bryggeriets øl på Vinmonopolet og i butikker landet over den siste tiden. – Det har vært over all forventning. Vi har hatt en underliggende vekst helt siden inngangen til 2019, men har fått en ekstra vekst i de to åpne kanalene nå, sier Øverland, som forteller om et salg som slår alle tidligere rekorder. De to åpne salgskanalene er altså dagligvare og polutsalg, mens hotell, restuarant, kafe og taxfree naturlig nok har sviktet i takt med nedstengingen av samfunnet. For Nøgne Øs del utgjør hotell, uteliv og taxfree halvparten av omsetningen, og det var dette som plutselig sviktet i mars. Der andre aktører innen håndverksøl nå sliter tungt nettopp fordi hotell og uteliv svikter, har altså Nøgne Ø to andre sterke bein å stå på, ettersom deres produkter er nasjonalt distribuert i dagligvarehandelen og på Polet. Det totale ølsalget gjennom Vinmonopolet økte med 40 prosent i mai, men Nøgne Ø hadde en langt større vekst på samme tid. – Vår økning gjennom Vinmonopolet i mai var på 108 prosent, sier Øverland. Også i dagligvarebutikker økte Nøgne Ø mer enn totalen i sitt segment. I dagligvare har nemlig salg av norsk håndverksøl økt med om lag 10 posent hittil i år, mens bryggeriet fra Grimstad har hatt en økning på 28 prosent i samme salgskanal. – Veksten har ikke kompensert for tapt salg til uteliv, taxfree og eksport, men det er ikke så langt unna, sier Øverland. Situasjonen per i dag er at de permitterte er tilbake på jobb. Etter oppsigelsene tidligere i vår har Nøgne Ø nå ni årsverk i sving på Lunde. Øverland erkjenner at det vil ta tid før salget er tilbake der det var før pandemien inntraff og er innstilt på en varig korreksjon i salg til uteliv, taxfree og eksportland. Nøgne Ø har derfor sett seg nødt til å kutte halvannet årsverk denne våren. – Vi er avhengige av bærekraftig drift og må følgelig ha et realistisk syn på markedet vi opererer i, sier Øverland. Nøgne Ø har vunnet flere tester og fått god omtale for sine lanseringer gjennom vinteren og våren. – Vi ble utropt som testvinner i Norges største test av sommerøl, og våre fatlagrede nyheter blir særdeles høyt rangert, sier Øverland, som mener dette bidrar sterkt til veksten. Han gleder seg også over at Hansa Borg, som fra før var majoritetseier, nå har kjøpt opp de resterende aksjene og eier Nøgne Ø 100 prosent. – Det var et akutt og betydelig likviditetsbehov som førte til at det ble et oppkjøp, forklarer Øverland, som forklarer at dette gjør Nøgne Ø godt rustet for fremtiden. Han er også trygg på at bryggeriet skal få fortsette som selvstendig bryggeri. – De har verken lyst eller forutsetninger til å ta i det vi driver med. Vi vil beholde vår selvstendighet i det vi holder på med, slår han fast. Etter en innholdsrik vår med mye hardt arbeid og lønn for strevet i form av godt salg, ser Øverland frem til en god sommer. – Jeg vil gi honnør til alle som jobber her, som har vært offensive i hodet og turt å by på seg selv. Det har vært en tøff tid, men det er så deilig å komme oss gjennom det i fellesskap, sier han.

Nøgne Ø blir 100% Hansa Borg, lik det eller ikkje…
http://anders.geekhouse.no/blog

Frå Stavanger Aftenblad

Lervig åpner brewpub i Stavanger.

Med eget org nummer?
:blush:

Skulle ikke undre meg, da får du enda ett bryggeri å besøke ved neste anledning ! :sunglasses: :grin:

1 Like

Ikkje for å øydelegge stemninga, men tipper det blir som De Tvende, Aass Bryggerhuset og Mack Mikrobryggeri…

1 Like

Eller som Ringnes Brygghus som er et eget AS
Tiden vil vise om det blir bare ny place eller nytt bryggeri

Får håpe Bergstaden får rett…

Blir nok som Mack og Aass tipper jeg

Blir lett slik med de aller største og mest kommersielle. Når hard selterz og drinkmikser blir satsingsområdet så ser vi hvor hjertet ligger.

1 Like

Ta deg en bolle, @Bryne

1 Like

Ja, eg drikk aldri større mål enn 75 cl og hadde dermed ikkje bruk for denne digre ølbollen lenger. I ungdommen ja, men ikkje i dag :joy::joy::joy::joy::joy:

2 Likes

Navnet stemmer jo, men jeg visste ikke at du var så gammel som 83. Du holder deg jammen godt!

1 Like

Add To RateBeer

Add A Beer
Add A Brewer
Add A Place
Add An Event

Manage Your Account

Add Premium
Edit Profile

RateBeer Newsletter

Subscribe to our newsletter, RateBeer Weekly, a must for understanding new people, places and beers in worldwide craft culture.

Stay Connected

2000- 2017 © RateBeer, LLC. All Rights Reserved. Privacy Policy | Terms of Service