Om å handle øl på Vinmonopolet

Følgende er sendt til kundeservice hos Vinmonopolet i dag:

To hjertesukk i dag etter stressende besøk på tre vinmonopolutsalg - mest stressende i den store butikken Sandnes Kvadrat, som også som kjent er spesialbutikk for øl.
Hjertesukk nr. 1: Vinmonopolet la for en tid tilbake om plasseringen av øl i butikkene, og forlot prinsippet om sortering etter land og bryggeri, og gikk over til sortering etter ølstil. Tanken er nok kanskje god, men prinsippet fungerer dårlig. Dette skyldes blant annet at mange øl ikke har ølstil som en del av navnet, og at mange nyskapende øl ikke lett lar seg plassere innen noen klassisk ølstil. Skal man f.eks. lete etter en syrnet IPA blant surøl, eller blant IPAene? Begge hylleseksjonene er enorme på Kvadrat. Eller er ølet et sesongøl for vinteren, som har havnet i den stadig mer kaotiske avdelingen for juleøl? Jeg måtte be om hjelp fra opptil flere vennlige men stressede ansatte, som egentlig hadde hendene fulle med varepåfylling, og ikke burde bruke tid på å hjelpe en person som ellers er mer enn gjennomsnittlig godt bevandret i ølverdenen, og visste hvilke øl han så etter. Min oppfordring til Vinmonopolet er klar: Gå tilbake til sortering etter land og bryggeri! Det vil spare mye tid for både kunder og ansatte.

Hjertesukk nr. 2: Det har blitt en motesak for mange hipster-orienterte bryggerier både i inn- og utland å gjøre designet særlig på boksene så lite informativt som mulig. Må dessverre si at Stavangers eget Lervig Bryggeri er en av verstingene, men der er MANGE andre som er minst like ille. Selvfølgelig tror designerne at nettopp DERES “geniale” design skal være så særpreget at alle legger merke til det, men når 100 bryggerier tenker i samme baner, blir resultatet det motsatte. Og i disse smittevern-tider må man (mot alle oppfordringer) snu på kanskje 30 bokser som man ikke skal ha, før man finner den rette. Kan Vinmonopolet rette en offisiell oppfordring til bryggerier og importører om å legge om til mer informative flaskeetiketter og boksdesign? Igjen: Det vil spare tid både for kunder og ansatte.

4 Likes

Sukk nr. 1 går dei nok ikkje tilbake på. Nr. to er eg enig i, nok av grafikk og ofte meir enn nok tekst og, men relevant informasjon forsvinn i alt «rotet»

Lov å drømme. Tviler på om noen av de to går inn.

Helt enig her! Spesielt hjertesukk 1 som har skapt mye rot. Mulig inndelingen har hjulpet de som ikke vet hvor de skal begynne når de skal finne seg øl, og hvor det er viktige å skille mellom lyst, mørkt og IPA.

For oss som planlegger og vet hvilken øl vi skal ha er det verre å finne fram. Jeg går like mye rundt i ring rundt reolene hver gang. I tillegg er ølet til spesialutvalget viet egen plass! (i hvert fall på mitt hovedpol). Det som er enda verre er at de nylig gikk bort fra å trykke flagget på etikettene. Det var mye lettere å browse hyllene etter det bestemte ølet hvis jeg viste hvilket land ølet kom fra.

3 Likes

Alle sorteringsmuligheter har selvfølgelig både sine fordeler og sine ulemper, men jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

En måte å komme unna dette på er å bestille på nett, så henter du på det polet som passer deg best.
Da får du jobben i etterkant med å sjekke om terrenget stemmer med kartet, og det kan by på god underholdning, som du slipper å betale ekstra for… :sunglasses:

1 Like

Ja, heldigvis er det kjekt for oss som planlegger og bestiller på nett. 95% av mine ølkjøp er gjennom nettbutikken, men skal du ha én spesiell øl samme dag er det et helvette å finne fram.

Fordelen med dagens sortering, i det minste på dei store spesialpola, er at nå står alt lyst og humlerikt øl kaldt!

Det er helt håpløst å finne øl på sortering i selve butikken. Har bestilt på nett en god stund nå. Hvis jeg skal besøke min søster i Stavanger bestiller jeg på nett noen få dager før og fått det jeg har bestilt.

Det er også mulig å få min søster til å hente øl på Kvadrat og få henne til å hente når hun skal til Kristiansand.

I kristiansand har jeg bestilt på nett og fått bekreftet at jeg har fått varen en halv time senere. Men det er viktig på lillemarkens og kvadrat aty de har varen på lager.

Har inntrykk av at det kan være stor forskjell fra pol til pol avhengig av de som jobber der. Lillemarkens i Kristiansand er helt fantastiske, har de tingen på lager lokalt får jeg normalt hentemelding et par timer etter bestilling. Gidder ikke å bruke tid på å lete, eklere å fyre av en bestilling som jeg plukker med meg ferdig pakket og betalt på vei hjem uten å måtte stå i kassa køen engang.

Andre pol som mitt lokale i Vågsbygd er ikke i nærheten av denne servicen.

Jeg klager ikke på servicen fra personalet, de er meget vennlige og hjelpsomme i alle butikker jeg frekventerer, men de har egentlig nok annet å gjøre enn å finne fram øl til kunder som lett kunne ha funnet disse ølene selv, om de var sortert etter land og bryggeri. Men det er selvsagt et luksusproblem, som har oppstått de siste årene - jeg husker jo tiden da det nærmest var en sensasjon om der kom ett nytt øl på polet.

Systemet er slik at til og med dei ansatte gjer feil. Så husk for all del å sjekke det du hentar som er forhåndsbestilt. Feil på feil her og der…

99% av alle øl eg kjøper inn er etter fysisk besøk på ulike pol. Liker å surre omkring på leit etter nyheter i hyllene. Er min form for shopping. Tar det som ein tur og. Handler mest på Bryne og Kvadrat, men kjører glatt til andre pol i området for å kjøpe ei eller to øl :grimacing:

Det var også en tid der alt var bak disk og ekspeditøren løp(gikk) inn for å finne .

Savner virkelig ikke den tiden nei.

Ja, men den ordningen ble avviklet i årene etter at de fikk øl på polet, og vinutvalget også økte dramatisk.

I Bergen forsvann ikkje dette før godt etter 2000.

Jeg fikk et hyggelig svar fra Vinmonopolet:

"Hei,
Takker for at du tar deg tid til å skrive utfyllende og gode tilbakemeldinger, vi trenger det for å bli enda bedre.
Jeg skal forsøke å svare i noenlunde kronologisk rekkefølge.

Vi gikk over til å sortere øl etter stil av flere grunner. Hovedgrunnen er at de aller fleste kundene våre spør etter stil og ikke enkeltbryggerier. En annen grunn er vi da kan lettere ha enkelte øl stiler kjølt, som ivaretar kvaliteten på bryggene bedre.
Du har rett i at i dag krysses grensene for de tradisjonelle bryggerstilene svært ofte. Både vi og leverandørene våre følger opp hvilken stil ølet burde sortere under og det vil komme frem i appen og på nettsidene våre hvor en burde finne den aktuelle ølen.
De produktene som helt klart er utenfor kjente stiler, vil jo da havne i sub varegruppen vår som heter «spesial» .
For at denne seksjon ikke skal bli for stor og uoversiktlig, har vi valgt å plassere ølen i den gruppen som den ligner mest på.
Eksempelvis så vil en sur IPA som er mer tydelig bitter enn en sur øl, stå sammen med IPA ene. Er den langt surere og mindre bitter enn man kan forvente i en IPA, så vil den havne blant sur ølene.
Håper dette var forklarende.

Når det gjelder design så er jeg enig med deg at det kan være vanskelig å manøvrere mellom alle de like og til tider svært lite informative etikettene. Det har jo vært en trend med ekstreme og artistiske innpakninger og jeg forstår at produsentene gjør det de kan for at kunder skal velge akkurat sitt produkt.
Trender endrer seg, og jeg kan godt se for meg at trenden for transparens og mer informasjon gjerne treffer ølbransjen etter hvert. Vi ser de tendensene hos enkelte vinprodusenter i dag, som oppgir mye mer informasjon på sine etiketter enn det som har vært tradisjon tidligere.

Det er svært godt innspill du kommer med, og gjerne det kunne vært debattert og gitt mer oppmerksomhet i noen av de mange diskusjonsforaene for øl på sosiale medier.

Med vennlig hilsen
Martin Våge-Hansen
Butikksjef Kvadrat"

4 Likes

Njaaa, dette passer vel inn i denne tråden. Nøgne Ø Flotsam og Jetsam - to fantastiske øl eg godt kunne hatt eit par flasker ekstra av, er nå bare å finne på polet Langnes - Tromsø :imp: Rune, Finn, djoeye og Imojoh: løp og kjøp!!!

1 Like

Gry er av de kundene som:
wow så kul etikett
den tar jeg

:partying_face: