Perry - Ice / Fortified

Noen som har smakt noe slikt?
Og vet hvor en får tak i en smak?

https://www.ratebeer.com/beer/bordelet-poire-de-glace/204781/3343/

Jeg ga den 4.0. Prisen er jo ganske heftig, men det betyr sikkert lite for en holden mann som Cunningham.

1 Like

475 kroner for 50 cl :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings: Betentsens pærecider med ein slant blankt brennevin oppi gjer nytten :smiling_imp:

Nå skuffer du, Bryne. Såpass som kr 475 bør du da unne deg for den gode saks skyld! Eventuelt kan du kjøpe en vanlig perry, og fryse den i dypfryser et par timer i flere intervaller, og fjerne iskrystallene for hver gang. Og, ganz plötzlich, så har du en konsentrert ice perry!

1 Like

Fin denne, berre å kjøpe. Ellers hadde Åkre ein for snart eit par år sidan, drakk den nylig. Må ha vore ei flaske med feil, virka lett infisert - på ein god måte riktignok. Kjem kanskje igjen etter kvart, men ikkje i denne omgang

1 Like

De to is-siderne fra Åkre (en søt og en tørr) som er registrert på RB er begge laget av epler. Jeg har bare smakt den søte, den var knallgod. Det er en ice perry (is-sider av pærer) som tøysegutten vår fra Halden er ute etter. Har Åkre virkelig laget en slik, som har vært for salg? I så fall, hvorfor er den ikke registrert på RB?

Ser Åkre sin Edel Is-Sider Pære er er registrert på untappd, med beskjedne 4 ratinger: https://untappd.com/b/akre-gard-edel-is-sider-paere/3494925 . Jeg legger den inn på RB nå.

1 Like

Har ikkje registrert den endå. Meinar det var 18 årgang som kom på polet i slutten av 19 eller tidlig 19. Ligg i back-loggen, der blir den verande til eg gidd å legge den ut :stuck_out_tongue:

Har lagt den inn nå - klar for din rating:
https://www.ratebeer.com/beer/akre-edel-is-sider-paere/863023/

1 Like

Eit anna alternativ er denne:

Kvæde går inn under pærekategorien.

1 Like

Hm, ikke registrert verken på UT eller RB? Samme kan det være, jeg betaler ikke kr 429,00 for usle 37,5 cl, attpåtil et produkt som man risikerer at noen finner ut ikke er ratebart.

Sider er vel ein form for fruktvin. Men, all fruktvin kan neppe kallast sider? Eg har vore innom Cold Hand Winery, stive priser på alt. Har ulike produkt: issider, fruktvin og «brennevin» opp mot 40 prosent.

Blanding eple/pære gjør den vel ikke nødvendigvis heller til en ice perry?
Eller?

Nei, tidligere var det jo bare 100% eple eller 100% pære som ble godtatt på RB, men etter liberaliseringen ble det tillatt med andre frukttilsetninger, bare basisen var minst 50% eple eller 50% pære. Brennevinstilsetning (som f.eks. fransk pommeau, som består av ugjæret eplemost tilsatt calvados) er fortsatt fy-fy på RB.

Beskrivelsen av perry:
The Perry, also known as Pear Cider or Poiré, is an alcoholic beverage made from fermented pears, similar to the way cider is made from apples. The Quince Cider is also included in this style, since the quince is a fruit from the same family as the pear and offer a rather similar finished product. (Note that if the product is an Apple Cider made with a Pear addition, it should go in the Flavored Apple Cider style.)

Då må det same gjelde for is-pære. Om det er is-eple eller pære vert vel i tilfelle eit definisjonsspørsmål om kva det er mest av. Men kvede er framheva så vil nok anta at det er mest av den. Ellers ligg den på UT:

Og Cold Hand har forøverig masse godt. Is-produkt er uansett forholdsvis dyrt.

FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY hørtes ekkelt ut altså
Så det vil vi ikke ha noe av

Måtte bare @Sigmund

1 Like