Poll: Nederlandse brouwers hebben eindelijk door hoe ze goeie IPA's moeten brouwen!

Dus, Benzai heeft geprobeerd een poll te maken. Aangezien hij nog altijd niet begrijpt hoe dit forum werkt is het “op hoop van zegen”.

Maar de vraag is simpel: zijn NLse brouwers eindelijk zo ver of niet?

  • Klopt, en ze zijn pas net begonnen! Jippieee!!
  • Nou nou, rustig aan, er zijn er een paar die het door hebben.
  • Meh, die paar die hoog worden gerate zijn het gevolg van homerism, een stelletje slijmers dat zijn jullie!
  • Nee men kan er nog altijd niks van en zal het nooit leren.

0 voters

@b3shine In case you would like to follow this topic :wink:

Here you go:

"So, Benzai has tried to create a poll. Since he still can’t get his head around this new forum and it’s features, it’s a long shot but he hopes it’ll work.

The question however is quite simple: have Dutch brewers finally understood how to brew a good IPA or not?

Yes they have and they’ve only just started. Woohoo!
Now come on, take it easy, there are a couple who can do a decent job but don’t get overexcited.
Nah, those that get good reviews just get those due to homerism, you bunch of ass-kissing fools!
No, they suck and they will never learn."

1 Like

‘De Nederlandse Brouwer’? Nee. Een aantal? Absoluut.

Van Moll, Stadsbrouwerij Eindhoven, Kromme Haring, LOC, Frontaal, Uiltje, Jopen. Er zijn er nu toch zo langzamerhand echt een paar die het lijken te kunnen. En dus evene generaliserend “de NLse brouwers” :wink:

7 van de 400(?) is mij nog tè weinig :stuck_out_tongue:

Ik ben wel benieuwd of Frontaal die Juice Punch serie alleen voort kunnen zetten. Die collab met Kromme haring was weer typich Nederlands, net onder de maat.

Ik vind trouwens het IJ ook erg goed (wel als ze vers zijn, niet na een jaar in de zon te staan bij de slijter), en bij Jopen is het nogal wisselend maar die slaan de plank welleens flink raak, maar ja, die brouwen ook 200 verschillende bieren per jaar tegenwoordig.

Ik stond afgelopen weekend weer voor het schap IPAs bij mijn lokale Mitra. Maar waar er genoeg keuze voor fatsoenlijke RISsen is, vond ik het aanbod fatsoenlijke IPAs maar matig. Maar dat heeft ook wel degelijk met de versheid te maken misschien. Vandestreek Hop Art is prima namelijk, maar wel vers van het vat, en niet een jaar in de zon, zoals Maakun terecht aangeeft.

Even een kleine stat check gedaan om te kijken of het niet puur onderbuikgevoelens zijn.

Ik heb 272 NLse bieren een 4.0 of hoger gegeven. 78 bieren daarvan zijn IPA, SIPA, BIPA of IIPA. Nog verder uitgesplitst:

image

De statistieken lijken er toch op te wijzen dat het onderbuikgevoelens zijn, de gevoelsmatige stijging in goede IPA’s is statistisch gezien niet erg nadrukkelijk aanwezig, hoewel 2017 wel het jaar was waarin ik de meeste 4.0 en hoger heb gegeven qua NLse IPA’s, BIPA’s en IIPA’s. Het zou interessant zijn om te zien wat de gemiddelde rating is die is gegeven aan NLse IPA’s de afgelopen jaren, wellicht zou daar een stijgende lijn in te zien zijn.

En om @caesar voor te zijn: natuurlijk kan eea afhangen van het totaal aantal beproefde IPA’s etc etc maar het is niet zo dat meer geproefd automatisch leidt tot meer 4+ ratings. Bovendien kan ik vgm niet gemakkelijk even terugvinden hoeveel NLse IPA’s ik per jaar gerate heb. En ik heb in 2017 vgm minder gerate dan in de jaren 2016 2015 2014 2013 dus de kans dat het ligt aan het totaal aantal lijkt me relatief gering.

Als je je ratings compiled kunnen we dat straks vgm wel eruit filteren :wink:

Maar ik heb als volgt gedacht: De stijging Nederlandse brouwerijen is een stuk groter dan de stijging goede Nederlandse IPAs. Het verhoudt zich vgm totaal niet. Dus vandaar dat ik (nog) nee moet zeggen als het gaat om de generalisatie.

En de vraag is of je een IPA die je in 2013 een 4+ gaf nu nog steeds een 4+ zou geven…

Ben ik een keer positief, is het weer niet goed. Ergerniswekkend!! :joy:

Dat geldt voor alle ratings uit het verleden

Eerst had alleen De Molen af en toe een goede IPA, toen kwamen Jopen en het Uiltje erbij. Met name 't Uiltje begint het Amerikaans niveau te benaderen wat mij betreft.

Inmiddels idd ook Frontaal, Van Moll, soms LOC, soms Vandestreek en wellicht zelfs Rock City als ze hun best doen. (Die van Eindhoven moet ik nog proeven.)
Verhoudingsgewijs tot de hele beerboom weet ik niet hoe het zit, maar numeriek gezien begint het er voorzichtig beter uit te zien hier.

1 Like

Heb eens door mijn ratings gespit, en Oedipus, vandeStreek en Butchers Tears - La Condition Humaine serie komen ook voor in de top. (Hoewel de top nog bijna totaal gedomineerd wordt door US, UK en Sandinavische brouwers, met af en toe een Spaanse ertussen.)

Idem, bij mij zit er ook bijna geen NL’se brouwer tussen.

Nogmaals: Ik val puur over de formulering.

Aangezien jij Mr. Positief bent en ik dat niet wil verpesten: “Er worden steeds meer goede Nederlandse IPAs gemaakt.” Ja, mee eens.

Tegen!

:joy:

Als ik even naar mijn eigen stats kijk, dan pak ik gemakshalve alleen de als IPA geclassificeerde bieren mee. Session IPA is pas recent als stijl geaccepteerd op RB, en DIPA en black IPA kost me teveel moeite.

Alle 4+ van NL bodem komen van 2013 of later, dus dat is makkelijk analyseren.
2018: 1
2017: 6
2016: 5
2015: 5
2014: 2
2013: 6

Mijn conclusie: aan de hand van mijn statistieken constateer ik eerder een gelijkblijvende trend, dan een stijgende of dalende.