Postpakket bier uit de VS, invoerkosten?

Er is een pakketje vanuit de VS naar me op weg. Laatste update is dat ie onderweg is naar de bestemming, vermoedelijk in de lucht op dit moment.
De eerste zorg is weg, het pakketje is niet geopend en retour gestuurd!
Nu vraag ik me af wat ik aan extra kosten mag verwachten indien de Nederlandse douane het pakket openmaakt. Ik ben al een tijdje op het net aan het zoeken maar ik vind geen duidelijk antwoord.

De waarde volgens het pakket is 20$ collectable glassware, de werkelijke waarde is ergens tussen 60 en 80 $ en de inhoud is 3.5l Amerikaans bier. De verzendkosten waren $83.50 met USPS.

Heeft hier iemand ervaring mee? Ik heb al regelmatig binnen de EU bier verstuurd en ontvangen maar dit is mijn eerste keer VS.

Dat ligt er een beetje aan

Als het pakket is verstuurd als ‘gift’ met een privĂ© afzender Ă©n het dounaformulier is goed leesbaar dan zou het zonder kosten erdoor moeten komen.

Als het formulier slecht leesbaar is of afkomstig van een bedrijf dan moet je 20% BTW + iets van 2% invoerrechten betalen over de waarde + verzendkosten. Als ze het openmaken en zien dat het alcohol is komt er nog een beetje accijns bij. Daarnaast moet je ook inklaringskosten betalen aan de vervoerder, bij post NL is dan rond de 15 euro. In jouw geval moet je dan in totaal rond de 35 euro betalen.

In het ergste geval als de waarde niet duidelijk is en het is afkomstig van een bedrijf moet je eerst een bewijs aanleveren van de echte waarde.

Het probleem is vooral dat de douane super moeilijk doen als ze eenmaal een pakket verdacht vinden. Ik kreeg ooit random een pakket van een vriend van mij opgestuurd met LP’s van zijn band. Maar omdat het formulier onleesbaar was moest ik eerst bewijzen wat de inhoud was (duurde ruim twee weken) en toen moest ik alsnog al die kosten betalen (onterecht). Mijn bezwaar tegen die kosten is na 9 maanden nog steeds niet afgehandeld.

Bedankt Maakun,

Ik heb een scan van het douaneformulier via de mail gekregen. Het is duidelijk leesbaar, afkomstig van een particulier (incl adres) en er is vermeld dat het om een “gift” gaat. Alleen de waarde en de inhoud is enigszins gelogen :wink:

We zullen het zien!

Ik heb tot een jaar of 6 geleden regelmatig met Amerika geruild. Ben ermee gestopt toen er pakjes werden onderschept door de douane, en ook nog meerdere malen accijnzen werden geheven. Het wordt echt te duur op die manier. Maar ik moet zeggen dat het vele malen goed is gegaan met het opschrift collectable glassware en een waarde van 20 dollar. Good luck: zou ik zeggen.

20-50 idd

Thx!
Al met al een duur grapje. Absoluut niet te rechtvaardigen maar wel leuk om een keer te doen.
Ik ben ieg niet van plan om dit vaker te doen.

Zul je zien dat de betreffende brouwerij straks op Borefts staat


Als je het al doet dan moet je altijd voor een zo vol mogelijke doos gaan om het de shipping costs waard te laten zijn. Het is niet goedkoop nee, verre van. Meestal niet minder dan 100 euro bier + 100 euro shipping. Maar je kunt wel uitzonderlijke dingen krijgen.

Op 2 mei kwam mijn pakket binnen. Het is ongeopend door de 2 douanes gekomen, dus geen extra kosten.

Bedankt voor de reacties.

Het bier is al op overigens


1 Like