Ratebeer Best voorspelling: Beste bier/brouwer van 2017?

De GP is bezig met de Ratebeer Best voor dit jaar. Als het goed is krijgen Borrie, Edo en ik de lijst al eerder te zien, maar ik ben gewoon benieuwd: wie denken jullie dat met de titels aan de haal gaan?

  1. Best Brewer NL
  2. Best Beer NL
  3. Best New Brewer

Even ter verduidelijking:
alles vanaf juli 2016 telt mee (omdat anders bieren/brouwers in de tweede helft vh jaar minder kans maken).

Ik ben benieuwd, want ik zou het zelf dit jaar eigenlijk niet goed weten. Zoveel nieuwe brouwers en bieren, maar ik heb niet echt het idee dat er 1 ver bovenuit steekt. En wat betreft beste brouwer: de Molen en Emelisse/Kees hebben jarenlang gedomineerd, maar daar zit misschien ook wel verandering in?

Ik heb nog geen preliminary data gezien, maar ik denk:

  1. Tommie Sjef
  2. Kees Caramel Fudge Bourbon BA
  3. Ik zou het serieus niet weten. Moersleutel is van Mei 2016 dus telt niet mee. Bird Brewery ook te oud.
  1. Kees
  2. Kees Caramel Fudge BBA
  3. Pfff… Poesiat & Kater of Zeglis
1 Like
  1. Kees, heeft paar BA knallers gemaakt dit jaar.
  2. Kees Caramel Fudge Bourbon. Moet bijna wel.
  3. Alleen maar meuk dit jaar. Er komt vast een statistische winnaar uit, maar echt kwaliteit zit er nog niet merkbaar tussen. Kunnen we dit een jaartje overslaan?
1 Like
  1. Tommie Sjef
  2. Zou Stadsbr. Eindhoven Orchestra of Angels moeten zijn
  3. Geen idee

Ik weet wel dat ik de resultaten met argusogen ga bekijken.

  1. TS of Kees
  2. TS of Kees
  3. Zeker niet Bird

Wat mij opvalt is dat voorlopig niemand de best new brewer kan benoemen. Er zit wel een bepaalde drempelwaarde aan, maar die is niet zo hoog. Dat is meer om de macrocrap er tussen uit te filteren. Het lijkt wel een jaar van de armoede te worden qua nieuwe brouwerijen dus. Dat heb ik wel eens eerder gemeld in een andere draad, maar toen was ik een zuurpruim :stuck_out_tongue:

Ho, ho, hoezo niemand? Ik doe op zijn minst nog een voorspelling. Maar echte top zit er niet tussen idd.

1 Like

Voor de gein, even een overzichtje van de afgelopen vijf jaar (daarvoor is niet terug te vinden op een makkelijke manier, of het laadt niet, hetzij in een of ander internetarchive):

Brouwerij:
2017: Brouwerij de Molen
2016: Brouwerij de Molen
2015: Brouwerij Emelisse
2014: Brouwerij de Molen
2013: Brouwerij de Molen

Bier:
2017: La Trappe Quadrupel Oak Aged Batch #22
2016: La Trappe Quadrupel Oak Aged Batch #20
2015: De Molen Hel & Verdoemenis 666
2014: Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Wild Turkey BA)
2013: De Molen Hel & Verdoemenis (Hell & Damnation)

New:
2017: Tommie Sjef
2016: Brouwerij Kees
2015: Kaapse Brouwers
2014: Trappistenbrouwerij De Kievit
2013: Rooie Dop

Ja denk ik ook, is bij ook de hoogst scorende nieuwe brouwerij in mijn stats. Zeglis brouwen deels bij Berging, dus dat is niet bepaald een succes.

De Kievit, ja zo’n jaar wordt het weer, met een brouwerij met slechts 1 bier in het portfolio.

Ja, zoiets denk ik ook. Al dacht ik wel dat de GP de rekenmethodes weer iets had aangepast. Ruime distributie telt mee, maar ook meerdere bieren (als in 10 bieren van 3.4 gemiddeld weegt zwaarder dan 1 bier van 3.4 gemiddeld). Dus ik verwacht in ieder geval een brouwerij met redelijk wat bieren en/of ratings.

Dat wordt dan poesiat, waarschijnlijk omdat we daar na potjepallooza nog even zijn geweest voor wat tickwerk.

1 Like

Het erge is dat dat waarschijnlijk nog zo is ook.

Ik tip een Big Belly brewing. Misschien dat zij in de stats wel hoog uitkomen. Met hun Aethelstan een bovengemiddeld bier, weinig/geen slechte ratings en wat buitenlanders (anti-homerism punten) die hebben gerate.

Dit. Ben erg te spreken over wat ik tot op heden geproefd heb van hen.

Poesiat, gewoon nul komma niks van gehad. Wie helpt me aan minstens 1 tick van die brouwert? Stuur me een pakketje local ticks en ik stuur je een pakketje Zuidelijke ticks terug.

Verder is de fucking Zundert kievit een aanfluiting, was Kaapse mwah en Kees toen (!) ook nog mwah.

Dit bier in de top 50 Dunkler Bock ook trouwens: https://www.ratebeer.com/beer/beername/555399/ Is gewoon een fucking koffie stout. Wel erg lekker trouwens, maar geen spoortje bock te bekennen hoor.

https://www.ratebeer.com/beer/van-vollenhoven-cos-east-indies-pale-ale/499608/

Stond/staat bij Van Bergen vgm.

Speciaalbierpakket heeft de Van Vollenhoven variant van Poesiat: https://www.speciaalbierpakket.nl/Poesiat-Kater-v.-Vollenhoven-Co-Extra-Stout

En nog tientallen andere goedkope lekkere bieren.

  1. De Molen
  2. Kees Caramel Fudge Bourbon
  3. Nevel (hoewel deze vallen buiten categorie denk ik)