Ratebeer en andere ergernissen

Toch ben ik nog steeds niet overtuigd door de meeste Duitse bieren. Buiten de klassiekers om vind ik het daar ook lang niet altijd feest.

2 Likes

Dat heeft denk ik meer met de biercultuur te maken dan met het Reinheitsgebot an sich. Ik ben totaal niet voor zo’n beperking, maar je kunt vrijwel alle stijlen prima binnen dat gebot maken.

1 Like

Klopt. Hoe het precies komt laat ik graag in het midden :stuck_out_tongue:

Gisteren ook weer lekker veel vieze tot matige zogenaamde NEIPAs op, echte elke brouwerij heeft er nu 1.

Ook helemala eens met die vieze BA gedrochten, daar zijn we vooral in Nederland erg goed in tegenwoordig.

De Duitsers willen ook nog wel de plank misslaan hoor, heb daar ook APA’s geproefd die bruin waren en naar roggebrood smaakte, en een echt verse Duitse IPA is vaak moeilijk te vinden. Veelal van de fles, halfjaar oud, met daglicht op de schappen, dikke dennenhars en zoete mout pap. Volgens mij gebruiken ze wel Amerikaanse recepten maar Duitse hop en gist. Ik vond het in Duitsland wel fijn om gewoon een random Weizen te pakken uit een enorm aanbod en het valt eigenlijk nooit tegen. Daartegenover staat dat het ook zelden verrast. Ook wel weer eens fijn om weer even bij die echte graan en moutsmaken stil te staan ipv de ene Punica met de andere Taxi Drink te vergelijken inderdaad.
Op zich vind ik het allemaal prima en gezellig wat men in bier wil proberen maar ik voel me inderdaad ook steeds minder bereid of geinteresseerd om de hoofdprijs te betalen voor iets wat uiteindelijk een zwak experiment is gebleven. Kan thuis ook een scheut bloedsinasappelsap in m’n bier gooien maar er is een reden voor dat ik het nooit gedaan heb. En als de inkoop via AH Excellent gaat ben ik er ook snel klaar mee.
Maar goed, waar ik me het meest aan erger is dat de craftbierwereld op zn kop staat, bierfestivals uitverkopen, belachelijke prijzen voor experimenteel bier van brouwers zonder noemenswaardige credit, maar als ik zoals gister in de binnenstad van Den Haag naar een muziekfestival ga (gratis kaartje gekregen en bierfestival was uitverkocht), kan ik kiezen uit Grolsch en Grolsch Bok, een Radler en een Magners Cider. Als ik ergens vraag om een biermenu staan ze me glazig aan te staren. Het is ‘Week van het NL bier’ en 100 m verderop is de Grote Kerk volledig uitverkocht, maar buiten de muren van die kerk eindigt ook aprupt de hele ophef over bier.

4 Likes

Zo dat was een hoop geklaag om niks zeg. Maar het lucht wel op, haha! Vanavond gewoon weer ticken!

4 Likes

Heerlijke en terechte rant. Ik ga welgemeend het hartje aanklikken.

Domme aanbevelingen in de nog steeds beroerde app. Ik begrijp ook wel dat KBBS me in de smaak zal vallen.

“Met extra veel hop” in iedere marketing omschrijving of etiketten-tekstje.

Of de meest tenen krommende marketing opmerking “lekker doordrinkbaar”. :face_with_symbols_over_mouth:

Duitsland: jullie moeten allemaal eens dringend naar Franken tijdens Kellerseizoen Mei-SEP, gelijk waar in de driehoek Bamberg-Forchheim-Bayreuth. Wereldklasse lagers, een goede school voor de meest subtiele smaakgebieden van de advanced palate.

Vriend, ik kom er bijna ieder jaar. Ik kan het alleen maar van harte aanbevelen

Jazeker! Ik zeg het maar even bij voor de allerkleinste lezertjes wiens smaakpapillen nog door context en geschiedenis bijgeschaafd kunnen worden.

1 Like

Duits bier
hmmm kan nooit echt goed wezen
 van de 223 bieren die ik gehad heb zat er maar welgeteld 1 boven de 4.

Voor bijschaven heb je echter wel enige scherpte nodig en dat missen de meeste Duitse bieren nou net.

Vers Lieberth Kellerbier op de Kreuzberg is een ware belevenis. En dat voor amper een knaak.

1 Like

Tot nu toe alleen rauchbier dat mij tot boven de 4 doet tintelen, maar o o o wat kan dat lekker zijn

Rauchbier en vers Kellerbier is echt fantastisch. Het is alweer veel te lang geleden dat ik in die buurt ben geweest. Ik neem het me al jaren voor, maar het komt er nooit van.

Die verse kellers zou ik graag eens meemaken

1 Like

Duits bier is voor mij soms net als bepaalde kunst en literatuur: je moet wel zeggen hoe goed je het vindt om een beetje mee te tellen als persoon, maar eigenlijk zit er een hoop overgewaardeerd spul tussen, omdat het nou eenmaal al jaren hoog aangeschreven staat. De klassiekers die altijd klassiekers zullen blijven, omdat ze al heel lang klassiekers zijn. En dat er nieuwe mensen zijn die het beter doen telt niet, want die hebben geen geschiedenis.

Ik vond Bamberg tegenvallen, maar dat was ook omdat het 40 graden was in de stad en het hotel kut was.

2 Likes