Ratebeer en andere ergernissen

Los van het aantal ratings een bier heeft vind ik het opvallender hoeveel bieren niet in de database staan. Zowel binnen NL als internationaal. Afgelopen donderdag nog een Amerikaans blik bier ingevoerd. Dat blik heeft dus een reis hier naartoe kunnen maken, is toennaar benzai getrade, heeft toen een paar dagen bij hem in de koelkast gestaan en is uiteindelijk door mij toegevoegd. Zijn alle Amerikanen weg? Is Texas een staat met weinig enthousiastelingen? Staat de brouwerij als slecht bekend en koopt niemand het? Is het bier alleen super lokaal verkrijgbaar? Is het toeval dat nog niemand hem heeft ingevoerd?

De extreme groei van het aantal bierproducten daar ook een rol in, dus ook dat probleem valt altijd op meerdere manieren uit te leggen.
Ik snap dat Joe graag naar statistieken wijst die wij niet kunnen inzien, want eventuele investeerders zullen ook meekijken en die willen groei zien.

Ik denk wel dat er tussen de gebruikers een aantal galbakken zitten die het allemaal veel te negatief maken, maar ik geloof ook dat Joe regelmatig te mooi weer speelt. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Ratebeer is gegroeid, maar het zal bij lange na niet mooi evenredig liggen aan de groei die de site had kùnnen en misschien had moeten maken - kijkend naar de toegenomen populariteit van het product.

TL;DR: We zijn er nog.

Dit. Plus het was een super recente release waar hij toevallig voorop stond. Neemt niet weg dat ie er natuurlijk wel gewoon in had moeten staan, maar toch.

Weer eeuwig zonde: de GP stopt met de awards. Ooit presenteerde hij grote plannen (wsch op het admin-forum, weet ik niet zo goed meer), waarbij hij contributors to the site wilde belonen door ze awards of punten toe te kennen. Hij had de grootste en mooiste plannen, en Ratebeer zou weer floreren als in vroeger tijden. Het klonk me als muziek in de oren. Maar nee, dat gaan we toch maar niet doen. In plaats daarvan krijgen we hartjes rechtsbovenaan de beer page. Goed gedaan ouwe!

Het enige wat me nog op deze site houdt, is het forum. Anders had ik mijn RB-leven allang aan de hoogste boom gehangen na de ene teleurstelling en frustratie na de andere.

ps. ik snap dat dit natuurlijk een rant tegen badges oplevert van Benzai. Maar afgezien van Benzai vond de rest die awards of badges wel een goed idee. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ik kan er weinig om geven als ik eerlijk ben. De kracht van RB zit hem voor mij naast community vooral in de statistieken. Ik hoef niet per se titels te kunnen verdienen met die statistieken. Nooit geweten dat jij (of iemand) hier zo’n waarde aan hecht :stuck_out_tongue:

Het enige wat ik heel graag had gezien waren awards (iets anders mag ook) voor mensen die dingen toevoegen aan de site zoals brouwerijen, bieren, barcodes of foto’s.

1 Like

Maar dat bedoelde ik ook. Badges boeien me ook niet zo. Statistieken veel meer. Maar die krijgen we ook alleen maar minder, want dat is precies waar big beer op uit is natuurlijk

Mijn grootste ergernis is dat je collabs niet op een normale manier toe kan voegen (kan zelfs op Untappd) en dat gewone gebruikers niet bieren kunnen aanpassen. Als halve OCD mafkees erger ik me helemaal scheel aan biernamen die niet goed zijn geschreven of waar hoofd en kleine letters door elkaar worden gebruikt. Daar zou je geen admins voor nodig moeten hebben om dat aan te passen.

En dan inderdaad mensen punten/badges geven voor het aantal bieren dat ze toevoegen of fouten die ze herstellen. Met de enorme hoeveelheden bier is dat volgens mij de beste manier om de database goed levend te houden.

Zolang je het maar uit kunt zetten. Heeft iedereen die wil er plezier van en hoef ik me niet te ergeren.

Dan moet de GP eerst eindelijk eens een logboek in gaan bouwen, waar we als admins al een eeuwigheid om vragen. Want nu kun je niet zien wie wat heeft aangepast. En ik kan je verzekeren, er werd nogal eens misbruik van gemaakt door affiliated users. Zeker toen de ABI overname bekend werd. En probeer dan de teringzooi maar eens recht te zetten.

1 Like

De horror… geen logboek? Het is allemaal nog erger dan ik dacht :sweat:

1 Like

Ik ben een verklaard tegenstander van die awards dus wat dat betreft is dit een van de schaarse goede beslissingen.

Je zou de adminpagina eens moeten zien voor de grap. MS DOS is geavanceerder.

2 Likes

In de categorie andere ergernissen:

Ik moet veel printen en krijg er gvd geen slaaf voor toegewezen.

Heb je wel mooi tijd om reacties van een woordje of 2000 te plaatsen.

Ergernis: aan vrijwel iedere nieuwe IPA die ik tegenkom is fruit of fruitsap toegevoegd. Iedere moderne ipa is eigenlijk een Radler. Wat is er mis met een IPA gemaakt van water, mout, hop en gist?

Edit: directe aanleiding is deze keer Van Moll, maar ze zijn dus verre van het enige voorbeeld.

Ik deel je mening, had laatst een tree house alter ego en wat Engels spul, en vond het ook wat teveel naar gewone fruitsappen gaan. Het begint allemaal op Punica te lijken :wink:

Kan ABI RB binnenkort wel ombenoemen in de Punica Oase, als ze via marktonderzoek toch op zoek zijn naar de heetste trends.

Ik begin mij mateloos te ergeren aan al die slechte NEIPA’s, elke slechte brouwer die nog eens geen deftige APA kan brouwen heeft er een en zij zijn te vaak slechte bieren die nog niet eens op NEIPA’s lijken. Meeste van die brouwers hebben nooit een echte gehad en slaan de plan volledig mis en sukkelen al met deftig hoppig bier te maken. Verdomme hype is echt overal ik heb NEIPA overal van Portugal tot Wit-Rusland gehad.

Ik begin mij te ergeren aan BA bieren die veel te alcoholisch zijn en naar verfverdunner en spiritus smaken door excessieve alcohol etc. Meeste van alles erger ik aan het feit dat ik oud begin te klinken door al mijn klachten. Vroeger was het niet beter en was er zoveel troep, ik was minder gekwetst door een slechte trippel dan een onzuipbare 5+ euro poging tot BA.

6 Likes

Terug naar het Reinheitsgebot! Water, mout, hop en gist! Kun je heerlijke fruitige IPA’s van maken. Zelfs de Duitsers beginnen dit langzaam aan door te krijgen.

2 Likes

De duitse IPAs, misschien vooral diegene strikter gebonden aan het RHG in Bayern en hier in BW, zijn al vanaf het begin (we spreken van 2013-2014) beter dan de meeste belgische esterbommen uit de warmtekamer.

De nieuwe Nederlanderse lichting heeft dan weer wel wat voorsprong, maar in vele smaak je toch nog de Benelux-stamboom en een vleugje teveel moutbesparende middelen.

Helemaal mee eens (maar ik ben dan ook oud).

De (te) dure BA bieren laat ik tegenwoordig met plezier staan tot ik een duidelijk idee heb dat ze niet naar groene appeltjes/verfverdunner/spiritus smaken. Er zijn er nog zat (ook in mijn kast) waarbij dat niet het geval is. Die gaan dan wel voor.

Having said that: ik had vanmiddag toch echt een alleszins acceptabele (gewoon: behoorlijk goede) NEIPA van Two Chefs. Het kan dus wel…

3 Likes