Retro etiketter

Lister Bryggeri?? Nokon som kan plassere dette ølet? Er kanskje brygga av Kulturbrygg?
Aass tok over Lundetangens i 1986. Usikker på om denne etiketten er så gammel…

Har smakt Kyst pils, Lyngdøl og Sørlendingen fra Lister bryggeri. Ikke mye særpreg på disse ølene, de fremstår som i praksis nesten identiske basert på hva jeg skrev om dem. Husker dessverre ikke helt årstallet, men husker det var noe i en eller annen avis eller blad når dette bryggeriet startet som kunne tyde på at det var ren lisens brygging hvor stedsnavnene var viktigere enn selve ølet. Kan selvfølgelig ha vært Kulturbrygg, men Hardanger bryggeri var vel også aktive på denne tiden (slutten av 1990 tallet) med standard pils med den etiketten du måtte ønske.

1 Like

Lister hadde ikke egen produksjon - Det er på Aass det ble produsert.

Lundetangen ble nedlagt av Ringnes i 1986.

Etter mange år uten øl fra Lundetangen ble navnet tatt i bruk av Aass, men da ble det bråk fra Ringnes som saksøkte Aass for bruk av navnet.
Etter noen år i rettssystemet vant Aass og har brukt Lundetangen navnet siste 20 år.

Den Lundetangen etiketten som er over fra det gamle bryggeriet da Aass bare har produsert 4.7 øl

3 Likes

Litt snacks frå mi tid i Bergen i 1995-96. Øl frå Hardanger Bryggerier var noko av det mest eksotiske ein kunne finne i Bergen i dei dager. Utan om Hardanger Pils har eg og Fatøl, Lettøl, Juleøl og Sommerøl.

Litt mimring fra 1999. Kulturbrygg A/S fekk brygga øl som Harding Jolaøl, Bæ Pinnekjøtøl, Smalahoveøl, Slåtteøl og sikkert mange fleire. Brygginga blei utført av Glommen Bryggeri i Fredrikstad som gjekk konkurs tidleg i år 2000. Synd at ingen øl frå Glommen er registrert på RateBeer.

Jeg hadde denne fra Kulturbrygg i desember 2003: https://www.ratebeer.com/beer/kulturbrygg-rakol/28864/ Den var ikke brygget hos Glommen (som da var konkurs), men hos Trio Bryggeri i Skien (som også er historie nå).

Jeg prøvde å få min storebror til å legge inn Glommen en gang for lenge siden
Han gjorde faktisk det…men fikk kalde føtter og slettet det rett etterpå…

Må få litt feedback på hva vi kan legge inn av gamle ting og tang

Det ligg jo ute mangt eit bryggeri som er eldre enn masse av dei norske som er vekk. Så lenge det er bryggeri som har eksistert, burde det ligge her er no mi meining.

Igrunn enig
en del av historien

Men, er vel ikkje mange av de ølratere som fortsatt har smaksnotater frå 15 år tilbake i tid? Blir vel fort bare ein «Untappd rating» :grin:

Skjønner ikke :slight_smile:

Trenger ikke smaksnotater når jeg har flasker stående i kjelleren, Jæren Bryggeri… :grin:

Noter min ankomst ved eventuell retro-smaking :grimacing:

1 Like

Stryker dressen også om nødvendig for annledningen.

1 Like

Får varme opp med litt kjære makrominner fra Trondheim.


Etiketter fra 1994-1996. Lysholmer Jubileum blei vist brygga i forkant av Trondheim sitt 1000 års jubileum. Best før 7.november 1996 i følge etiketten. Flaskene har eg kjøpt lokalt i si tid, på Vaaland og klasse III ølet er nok fra polet på Sandnes då vi sto i kø i skranken. Det var tider det!

Jammen, det har gått 25 dagar sidan sist. På tide å mimre igjen, denne gangen til glede for gjengen på Sørlandet og alle andre som har vore ivrige konsumentar av øl fra CB sidan tidleg 90-tal.


Hmmm, Vårbrygg. På bakside etiketten står det: “… et vellagret luksusøl…” Kva i all verden ville det seie tilbake i 1994-95?

Rogalands eget øl, brygga i Kristiansand for brusfabrikanten Nordsjernen AS i Stavanger. Nordstjernen slutta av i 1993.

I 1997 fusjonerte SPAR og AKA-Gruppen til AKA SPAR Norge AS. Då blei det og slutt på AKA øl. I 1994 blei Norgesgruppen etablert og vi fekk varemerket “Seidel”

2 Likes

Det var litt ekstra maltsmak i CB vårøl. Diskuterte det med bryggmesteren sev ved en anledning og han mente det var en ekstra god øl, bare så synd at det bare var jeg og ca. 5 til som var enige. De varte ikke lenge. :slight_smile:

Litt CB historikk

Seidel er i dag brygga av Aass i følge RB. Har Mack og brygga Seidel? Uansett, CB var vel først ute :thinking:
Odin Pilsner er og litt komplisert. Alle ratinger er vel på danske Royal Unibrew, men den har blitt brygga i Norge tidleg på 2000-talet av CB (Hansa Borg) Burde det vore registrert som alias under Hansa Borg???

Jøss, alt dette var glemte saker for min del.

Ikke så lenge oppskriften er den samme fra et kontraktsbryggeri til et annet.