Rette, slette og diskutere - HØST 2022

Så på bildet på untappd nå, flaskeetiketten har helt klart Nua-design. Registreres under Nua, med Bygland som collab.

3 Likes

Har drukket ølet og snakket med både Nua og Bygland. De omtaler dette som en collab selv. Under juleølfestivalen sist helg sa faktisk han fra Nua at de lot Bygland få presentere denne som sitt øl i denne settingen siden Bygland bare har en annen nyhet. Designet ellers er mest Nua i tillegg til at den er glutefri (Nua spesialitet) og med Belgisk gjær fremfor kveik så det er ingen tvil om at det er et Nua brygg med Bygland som collab. @Bryne Bygland har forresten eget bryggeri nå, har bare ikke tappet derfra enda. De har plassert seg sammen med Voss vann på Iveland og Broch Bennet som tidligere brygget sake hos Nøgne Ø er ansatt som brygger. Det kommer litt mer info når det blir offisielt.

1 Like

Kanskje ikke så store faren for at noen her skulle komme til å slumpe med å drikke samme ølet om igjen, men som en kuriositet så registrerte jeg at fat versjonen (tappetårn) av Håndbryggeriet Norse Yule HaandBryggeriet Norse Yule • RateBeer ikke er i nærheten av den ølen som har vært solgt tidligere. Ser forresten av flere Untappd kommentarer at det ser ut til å gjelde flaskeversjon også. Sannsynligvis bryggefeil, men den minner mest av alt om en coolship versjon av en porter eller noe i den retningen. Ikke så gal i smak egentlig, men langt fra den tradisjonelle juleøl den markedsføres som. Har allerede fått sine tilhengere på puben som har nektet dem å ta den av så puben hadde ikke stort annet å gjøre enn å selge den som ‘sour winter warmer’. Selvfølgelig ikke ratebart men en litt artig variant blant årets juleøl.

1 Like

Denne:
https://www.ratebeer.com/beer/central-fjosnissen/793310/
Er nå 7.5% og Doppelbock, står ingenting på boksen om ingredienser. UT har den som samme øl. Eg har ikkje smakt årets utgave. Kommentarer? Var dette tidlegare ein bock eller flavored Other?

Smakt både i fjor og årets. Smaker som en bock tilsatt litt appelsinskall og kakao, men i moderate mengder. Mer bock enn pastry/flavored spør du meg. En fin bockøl.

https://www.ratebeer.com/beer/juleangst/1063553/

1 Like

Ny bruker og greier! Fantastisk!

2 Likes

Hipp hipp for Richard Brannhydrant

1 Like

Nøgne Ø A Christmas Carol • RateBeer er vel samme øl som Nøgne Ø A Christmas Carol barrel aged sherry cask edt. • RateBeer ?

1 Like

Nøgne Ø sine siste nyheter med tallet 2 lagt til, har vel alle blitt lagt til som nye øl. Sikkert rett, men ikkje alltid lett å lese av etiketten at det er gjort endringar i oppskrifta. Vi får vel stole på det ekstra 2-tallet?

Enkelte av juleøla har fått årgang, andre ikkje. Korleis tolker vi slikt?
Rød Jul, Julequad og Ekstra God Jul - har alle fått 2022 på etiketten. Sistnevnte har nå høgare alkoholprosent og blir vel å rekne som eit nytt øl. Dei to andre er vel like?
God Jul og Svart Jul har ikkje fått årgang på etiketten i år.

I nyhetsbrevet frå Nøgne Ø heiter ølet: “A Christmas Carol” Det står og øverst på etiketten og det er det navnet som blir brukt på “baksida” av etiketten.
Tar vi med meir av det som står i front på etiketten blir vel navnet:

Nøgne Ø A Christmas Carol - Ekstra God Jul Sherry Cask edt.

Bindestreken kan sløyfast, den er ikkje på etiketten, men kan vere med for å vise forskjell mellom navn og tilleggsopplysning?
“Barrel Aged” står som eit ekstra “rundt stempel” og treng vel ikkje vere med i namnet. Sherry Casks er jo det samme som Barrel Aged.
Innspel? (Namnet på UT er enkelt og greitt: A Christmas Carol…

“Ekstra God Jul Sherry Cask edt.” har eg eigentleg lyst å bare ha med under “Label discription” Alle Nøgne Ø etiketter har med slik tilleggsopplysning under ølnavnet. Det heiter for eksempel “God Jul” og ikkje “God Jul Christmas Ale”

Uoversiktlig etikett ja, men hvis der ikke finnes en annen utgave av Nøgne Ø A Christmas Carol, og bryggeriet ikke har planer om å komme med noen, så burde det holde.

Skulle det komme fleire utgaver er det fort gjort å endre på navnet i ettertid :grinning:

1 Like

Nå er det vinter, her er det nå blå grader og hvit nedbør

men frem til ny tråd kommer det her

Denne er registrert på Crafty Friends og er uten ratinger, den kan der for slettes.
https://www.ratebeer.com/beer/crafty-friends-sauna/1033675/

Sauna blir brygget av Sleeping Village og er allerede registrert der.

Crafty Frineds har i tillegg til egne øl også Sleeping Village på fat.

Ny vintertråd kjem 1.desember :grimacing:

Lett å la seg villede av ei slik øltavle! Så øl fra Sleeping Village er altså «Local craft beer» på Hamar :imp:

Denne kan vel endres til ‘den gode gamle’ Nøgne Ø American pale ale • RateBeer

1 Like

Når de ikke har nok eget øl , setter de på fat fra Sleeping Village - Da kan det nok være at de glemmer å skrive dette på tavla.
Når jeg var der på tirsdag hadde de tre egne og to Sleeping Village på tapp.
Jeg tok de tre jeg ikke hadde fra før.

Fikk bekreftet fra den engelske bryggeren der at Sauna som det sto på tavla da jeg var der at var fra Sleeping Village - Lager som de brygger selv er Uno Dos

Lite utskifting av øl? Tyder på at dei same øla som var der i juli er på tapp nå og. Ikkje eit paradis for tickere…

Skifter ikke øl så ofte tror jeg, men jeg pleier å få nytt øl hver gang jeg er der.
Beste ølplassen på Hamar er nok Gullkorn, men kom meg ikke dit denne gangen.