Rette, slette og diskutere - VÅR 2021

Vår er en herlig tid
Endelig kommer pilsen i butikkene

1 Like

https://www.ratebeer.com/beer/elo-en-liten-ol-boobs-blond-ale/912536/

Har kontakta bryggeriet for litt info om dette øl og dei påståtte “gode vennene” i Boobs Beverage Company. Commisioner??

Hmm, ein “finans cowboy” står bak dette :thinking: Bare å google namnet.

Åååååå Henning?

Ikkje gled deg for tidleg Cunningham, det er ikkje vår felles ølfiende!

Eg fekk nettopp dette svaret frå ELØ pr mail:

Boobs Blonde Ale er komponert og brygget av ELØ. Vi står og for salg og distribusjon.
Boobs Beverage Company eier design og varemerket. Så dette er et samarbeidsprosjekt der de mest ville teste om Boobs-designet fra vodka også kan selge som et øl.
Og, det er ikke samme oppskrift som Haaheim Blonde hadde. Den brygges dessuten ikke for tiden.

Trodde ELØ var mer seriøse.

Tja, de selger bare sin bryggekunnskap og produksjonskapasitet til et tåpelig varemerke, som andre har ansvaret for. De vil jo gjerne tjene penger. Dette opplegget legger de ikke skjul på, og svarer når vi spør om noe. Det er seriøst nok for meg.

1 Like

Det Sigmund sier

Greit nok - comissioner

Untappd har skilt ut "Jikiun Norge Σόλο (Solo) med beskrivelsen: Subsidary of Σόλο (Solo)
Ingen dum ide så lenge Jikiun brygger øl på Arendals, og har bokser med bare norsk tekst og kun for salg i Norge (?) Etter mi meining blir det litt sært å kjøpe eit kalenderøl brygga for Gulating Ølutsalg og deretter få ticke inn ei ny gresk øl bare pga av at firmaet “Grapes and Gratification” har adresse på Kreta. Må vel kanskje vere slik?
Men, eg har planer om å rydde i navnebruken på Solo bryggeriet. Kyrilliske bokstaver og lokale teikn og bokstaver frå Israel, Georgia, Kina, Korea, Japan osv kan alltid vere greitt å ha med i parentes, men vårt kjære og forståelige latinske alfabet er vel første prioritet? Håplaust for dei fleste om du må søke opp namn som dette: Σόλο Το σκοτίδι
På RB i dag er det ingen konsekvent skrivemåte på øl frå Solo.
Denne er grei etter mi meining:
Solo Skotidi (Σόλο Το σκοτίδι) Det er tross alt greitt å vite korleis namnet ser ut på etiketten!
Evt slik:
Solo (Σόλο) Skotidi (Το σκοτίδι) Men, dette blir for oppstykka etter mi meining…

Kva er då best for Jikiun sine "norske øl "?
Slik etter mi meining:
Solo (Σόλο) Jikiun Kamelåså

Anyone?

Mener ganske så bestemt det kan skilles mellom det greske og den norske bryggeriet. Kjetil sa selv at grunnet spesielle greske regler mht hva som kan benyttes i næringsmidler og øl så vil noen oppskrifter måtte justeres deretter selv om ølene måtte ha samme navn. Det vil være svært liten sannsynlighet for at De Tvende ølene havner i Helleas og vis verssa.

Hunsfos lanserte nettopp to stk IPA på 6%. Den ene heter Golden Ale og den andre har fotball etikett med navnet MOT. Hadde alias mistanke her så jeg smakte dem side om side, det er faktisk en liten fargenyanse samt litt fyldigere smak i MOT versjonen. Men jeg ble litt skeptisk til at de begge er merket med batch 191 (men har forskjellig Best før dato). Jeg vet av erfaring at øl tappet fra samme tank med noen dagers mellomrom faktisk kan ha litt variasjon, men har sendt en mail til bryggeriet for avklaring. Registrerer dem begge foreløpig så må eventuell alias oppdateres senere.

2 Likes

Grundig arbeid!

Kan @yngwie i evt samråd med @cunningham ta ein kikk på dette og evt gjennomføre splitting på ein riktig måte? Tenker at dette er ein jobb for godt informerte lokale Sørlendinger.

Fikk allerede svar fra Hunsfos, bra på en søndags kveld. Det er etikett feil med batch nr. De skal være forskjellige

1 Like

Dette er samme problematikken som med f.eks Mikkeller. Firmaet er registrert i Hellas, at de velger å kjøre en del produksjon et annet sted betyr ikke noe. Greit nok at de skiller markedene, men det er fremdeles Grapes & Gratification IKE som står bak. For Norge er det en egen importør, som da i mange tilfeller i praksis bare er grossist.

Når det gjelder navn på øl så er jeg enig med Bryne, veldig greit å få ryddet opp i. Ting ble ikke helt som jeg hadde trodd når de første ølene kom. Hvis det er plass til å spare på de greske bokstavene så gjør gjerne det. Altså: Solo Skotidi (Σόλο Το σκοτίδι)

Eg har sendt ein RB e-post til grekeren rouhlas får å høyre hans meining. Har ikkje fått svar. Slikt er farleg, stillhet tolker eg som “gjer som du vil” :sunglasses:

Å nei du. Han rouhlas kødder du ikke med
Hadde en lang seanse med han om et bryggeri @gunnar vill ha inn
Ikke F&%¤…sa rouhlas. De har ikke lisens - BASTA. Selv om de selger ølet helt åpent og “ærlig” på puben

Men han har kanskje gått over til UT han også…

Ser noen allerede har lagt ut Nøgne Ø Charley Noble • RateBeer som kommer i juli. Da kan man like gjerne ta med beskrivelsen som står på etiketten:
Nøgne Ø Charley Noble is a classic English barley wine that has matured on whiskey barrels and given a light, smoky touch. Fullbodied and warming, as a barrel-aged barley wine should taste.

1 Like

Den kommer vel egentlig sammen med Nøgne Ø Moonraker, en slags oppfølger av Jetsam / Flotsam.
Ser om jeg får lagt ut måneraketten snart.

1 Like

Det er forresten Moonraker og Scyscraper som blir Jetsam / Flotsam oppfølgere. Er ikke helt tilhenger av å legge ut ting så ekstremt tidlig - ting kan endres. Lar det ligge litt til.

1 Like