Rette, slette og diskutere - VÅR / SOMMER 2022

Et lite lokalt bryggeri hadde fått en kontrakt på å levere 3000 liter med boksøl til en julekalender. Da de ikke hadde egen bokslinje og det viste seg at de som kunne levere denne tjenesten ikke kunne klare dette innen tidsfristen grunnet ekstremt stor pågang så de seg nødt til å be et annet bryggeri med bokslinje om å brygge og levere 3000 liter av deres oppskrift fiks ferdig på boks. Det var det mange bryggerier som kunne ordne men ikke et eneste av dem var interessert i å levere noe mindre enn 5000 liter. Tilbud og etterspørsel tilsa at det ikke var aktuelt å levere noe som helst om man ikke tok hele batchen som den var.

Det som lar seg ordne enkelt er punkt 4 på lista, men det er en alias (etikettøl) som er utgangspunktet for det jeg skrev. Skal ikke påstå at jeg sitter med den eneste og fulle sannheten, men overnevnte historie er fra virkeligheten og ikke en tenketanke hilsen fra noen som måtte bite i det sure eplet og selge det årets juleøl med tap for å levere i henhold til kontrakt. Ikke mye morsomt.

1 Like

Tror nok @yngwie må spørre Egil på HB
Å spørre Rune er som å snakke med veggen

MEN
Har Haand begynt å brygge den
Så har vi tidligere ført opp dette som nytt øl under ny paraply
Såå Haand Nabo Pils er ok
Vet at den finnes. De serverer den på Skur 4 også
Skal dit neste helg. Så det blir tikk takk da

Ellers har nok Erik rett i endel
Haand har samme problemet. Om noen bare vil ha 3000 liter. Da får de det. De resterende 2000 literene selger de selv…men annen etikett.
Det er sånn det har blitt. Den gule appen skiller ikke på slikt

1 Like

Lindesnes LB Vintermørk Jule Ale • RateBeer

Hvorfor står denne som en Schwarzbier / Black Lager på RateBeer, når bryggeriet med all tydelighet kaller den en Ale? Untappd har den også som Winter Ale - en “style” som vel ikke finnes på RB, for meg er dette en Porter. Har noen “inside information” om at ølet er undergjæret, og at bryggeriet enten er dumme, eller bløffer m.h.t .navnet?

Er vel muligens ikke noe for dette forumet, og noen admin til å evt feiljustere i basen har vi vel heller ikke.

Case: Aass Bryggeri, 53 vs 54.

Når jeg ser på bryggeri oversikten viser den 53 øl ratet.

Når jeg klikker inn på Bryggeriet opplyser det 54 øl ratet som også stemmer med mine notater.
image

Er der noen av våre fantastiske Norske admins @yngwie @cunningham @Bryne som har noe dypere innsikt i basen til å forstå hvorfor Aass raporterer forskjellig. Øvrige Norske bryggerier set ut til å stemme.

Antar at den teller med øl som er brygget på Aass for andre…

1 Like

Det stemmer heller ikke.

Big Aass problem :joy:

Virkelig BIG AASS’
Når jeg teller manuelt teller jeg 56.
2 er som Cunningham indikerer “Brewed by/for” Det gir 54 når de trekkes fra og forklarer den biten.
Men like fult så viser bryggeri oversiken 53.

Kjetil, kommentar til Sigmunds spm om Lindesnes Vintermørk?

Sjansen er stor for at du kan ha en tick av et Aass-øl Nils.

Det er heller ikke tilfelle.

Den siste ølen er sikkert en øl noen har laget for Aass. Står under et annet bryggeri :kissing_heart:

Eg endra den til Brown Ale, det er stilen på VP sine nettsider. Om det er store protester, kan eg alltid endre til noko anna, eg hugser ikkje kva eg meinte om akkurat denne ølen. Lindesnes-øl er vanskelege å plassere under rett stil…

En liten style-korreksjon: Denne er av bryggeriet selv (og untappd) definert som en NEPA, ikke en NEIPA. https://www.ratebeer.com/beer/salikatt-home-base/1017850/

1 Like

Hogna Voyager #250 • RateBeer
Tegnet # står ikke på boksen. Ølet heter bare Hogna Voyager 250.

Helt riktig det. Selv UT har skjønt det

Denne er det ikke noe flavor i
Vann, malt, humle og gjær.
https://www.ratebeer.com/beer/st-hallvards-brewers-edition-gardsol-med-kveik/1003387/
Saison / farmhouse eller Traditional er vel en smakssak når det er kveik øl

2 Likes

Nøgne Ø Crossing Unknown Waters • RateBeer

Det er sjelden jeg pleier bry meg med å rette på IBU, men her har det vel bare vært brygget en batch av dette ølet, og i følge etiketten er IBU 25, ikke 20 som det nå står på RB, så jeg går ut fra at dette bare en tastefeil av den som har lagt inn ølet.

1 Like

https://www.ratebeer.com/beer/oslo-brewing-co-blood-orange-ipa/889490/

Denne er nå 7.1% og neppe brygga av St Halvards. Ny øl? (Eg har ikkje kjøpt boksen….)

Og denne:
https://www.ratebeer.com/beer/aegir-beyond-the-grapefruit/774563/
Er nå kome på boks på nytt, ABV6.5 %. Brygga for metalfestivalen «Beyond the Gates» i Bergen.
Nytt øl eller vekke til live den gamle?

Jeg bestilte den nye utgaven fra polets nettbutikk i natt, var ikke klar over at der var en eldre utgave som var satt som retired. Selv om der er en viss forskjell i % (5.5% versus 6.5%) er de begge “poløl” innenfor samme “styrkeområde”, så jeg stemmer for å bare vekke til live den gamle, korrigere ABV til 6.5%, og ta med i info-feltet at den tidligere var på 5.5%. Det virker imidlertid som førsteutgaven bare var på fat, nå er ølet altså på 33 cl boks på polet.

2 Likes