Rette, slette og diskutere - VÅR / SOMMER 2022

Samme navn og oppskrift, med en mindre endring i ABV? Hm, bør vel være samme øl, selv om det nå brygges et annet sted enn hos St. Hallvards?

Kinn Pilegrim • RateBeer Denne (utgaven med gluten) kan vel settes som “retired” nå - så vidt jeg har forstått er det bare Glutenfri-utgaven som brygges nå, og den har sin egen oppføring på RB.

1 Like

Denne går vel under 2019?
https://www.ratebeer.com/beer/lindheim-farmer-s-reserve-sour-cherry-2021/1035603/

Jepp, det gjør den, fikset nå.

Engeløya Steamer har ingenting med steam beer å gjøre. En mørk ale med mye chocolate malt. Foreslår å endre til porter.

Eit ukjent øl for meg. Står som Amber lager på UT. Kan det passe?

Og, har Engeløya slutta å levere til Gulating Ølutsalg i Bodø? Eg har ikkje sett flasker dei to siste sommarane eg har vore innom.

Nei, det er en ale i følge brygger. Porter passer best etter min mening.

Da var du nok uheldig. Jeg har kjøpt fra Engeløya kun hos Gulating.

Amber Ale, eller vil du helst ha den som porter?

Besøkte Merdø kro i dag og snakket litt med bryggeren. Han har et mildt sakt avslappet forhold til ølenes navn og etiketter. Kjøpte blant annet en øl han kaller Kriek Lambic, flasken var uten etikett men på en liten håndskrevet lapp sto det Lucky Jack. Ølet gjæres med kjøpe Lambic gjær fra kommersiell gjærbank så den er ikke spontangjæret men heller ikke kjelesyrnet. Det brukes litt forskjellig typer bær som vokser på området, men den dominerende er normalt kirsebær. Men i årets versjon er kirsebær erstattet med sorte slåpebær da han synes det gir en rundere og mindre snerpende sur smak.

Man kommer neppe til å finne ut av hvilken versjon man får om man ikke skulle treffe på bryggeren tilfeldigvis. Ingen av de tre som serverte kjente til at flaskene som sto i kjøleskapet uten etikett inneholdt øl engang.

Forsøkte derfor å lage en enkel forklaring som en note da jeg la inn ølet, men ser at jeg ikke fikk med at det brukes mer enn en type bær. Teksten burde derfor være som her dersom noen gidder å endre:

Note: The brewer has a very relaxed attitude regarding names and labels for the beer. I was told that this beer is named Kriek Lambic anyhow its brewed with cherries or blackthorn in addition to other local berries from the island. The difference could be tasted where the local cherries is way more acidic in taste than the blackthorn even if the acidity is quite noticeable in the blackthorn version also. Not easy to identify, best to ask brewer (the staff usually don’t know anything about the local beer)

Det er eit par slike i bygde-Norge! Kan vere eit mareritt å legge til øl og ulike årganger/varianter :face_with_spiral_eyes:

Jeg har jo smakt ølet! :crazy_face: Det er IKKE en steam beer, IKKE en amber lager, og heller IKKE en amber ale! :triumph: :grin: Den er nesten svart og har brente toner, og er tilsatt rikelig mengder chocolate malt (dobbeltsjekk gjerne ratingen min hvis du blir usikker igjen). Porter passer absolutt best.

3 Likes

Ved slike tilfeller tror jeg ikke man skal legge for stor vekt på å måtte registrere alt mulig med batc/årgang. Sannsynligheten er rimelig stor for at det vil være avvik fra hver eneste batch uansett og mest sannsynlig vil antall Ratebeer ratere som smaker en batch være et snitt på 0,2. Er det en Brown Ale bryggeren forsøker seg på så får det være registrert som Brown Ale så lenge navn og batch ikke oppgis. Like greit å bare lage et notat ang. dette når man registrer, det å legge inn hvert eneste forsøk på å treffe en oppskrift betyr ingen verdens ting utover det å få en masse ticks. Vi er jo ikke Untappd heller.

1 Like

Ellers var det egentlig teksten jeg gjerne ville ha endret med ‘’… in addition to other local berries from the island.‘’ postingen min handlet om. :slight_smile:

Korrigert!

Ikke verst du fikk noe ut av ham, han unngikk meg etter beste evne når jeg var der. Dvs, så fort jeg forsøkte å stille spørsmål… Og jeg er 99,9% sikkert at et av ølene som ihvertfall tidligere ble presentert som eget egentlig er De Tvende.

1 Like

Han liker ikke spørsmål rundt IPA’en. Jeg tolker dette litt fritt som at det faktisk brygges en IPA, men det er det mest populære ølet som det går tomt for tidlig i sesongen. For å kunne tilby dette utover sommeren spes det på med noen fat fra De Tvende. Er rimelig sikker på at det var store Torungen i fjor men lille Torungen i år. Tror ikke et par Ratebeer nerder skal ødelegge dette imaget, det er bare å komme litt tidlig i sesongen om man ønsker å smake det virkelige husølet.

Det er ikke så mye verre enn alle aliasene noen har lettere for å ønske å akseptete. Piss meg i øret om 7 Fjell brygger 10 forskjellige Blond på 4,7% eller 6 versjoner av pilsen sin med diverse etiketter tilpasset div. Utsalg. Osv. Osv.

1 Like

RateBeer

En liten detalj her: mangler et punktum etter B i bryggerinavnet, og dermed også i navnet på alle ølene. Skal altså være K.Aa.B.

1 Like

Korrigert både bryggeri og øl, fikset litt aliaser og lagt til/aliaset en del nye.

2 Likes

https://www.ratebeer.com/beer/beer-flag-pale-panda/845110/3343/

Her skal korrekt “style” være Pale Ale - American, ikke English. Cascade humle, og typisk American West Coast PA

2 Likes

https://www.ratebeer.com/beer/central-junkyard-ipa-4-7/1041065/
Kan noen legge inn 4.7 promille på denne.
Ser ut som de hadde det travelt i sør-norge da denne ble lagt inn.

Den er min ja. Faktisk litt usikker på om den på 5,6 eksisterer, ingen ratinger hverken her eller på UT. Kan det være noen som har hatt det like travelt tro?