Rette, slette og diskutere - VINTER 2021/22

Definisjonen på Lager er øl brygget med undergjær stammer.

Samtidig er det vel ikke fullt så enkelt heller… Er det gjærstammen, temperaturen, prosessen eller en kombinasjon som definerer at det er en lager?

Hva med kölsch eller steam beer - er feks øl brygget med undergjær en lager helt uavhengig av andre faktorer?

Det var også undergjær som var min umiddelbare tanke bak lager. Men jeg har ikke brygget med kveik, hvordan oppfører den seg i gjærkaret? Har gått ut i fra at den er som overgjær basert på farmhouse definisjon, men så har vi jo også villgjær som egen gruppe og jeg har også hørt teorier om at kveik kan sees på som en form for villgjær. Jeg vil i alle fall høre en god forklaring innen jeg godtar at et øl blir lager så lenge det brygges med Kveik (lager aktig type øl er en annen sak)

Ved å søke på Kveik Pils eller Pils Kveik, kjem det opp ein god del lagerøl med kveik her på RB

At de er søkbare som lager på RB er vel desverre ikke godt nok for å definere dem som lager.

Kan søke opp en god del makro-brygg som pils også, selv om jeg antar at de fleste av dem verken blir til ved decoction eller tilsetning av saaz (eller humle i andre former enn essens for den saks skyld…).

Men dersom men antar at kveiken har gjæret ved lav nok temperatur og det eller er brygget og lagret som en “vanlig” lager kan det vel bli vanskelig å definere det som noe annet - med mindre man mener at det er kun gjærstammen som er definisjonen på en lager, og at prosessen ikke har noen betydning.

1 Like

Fornuftige tanker her. Da er vi litt tilbake til hvordan vi velger å registrere ølene, 1) bruker bryggeriets beskrivelse ser det finnes, 2) kjennskap til hvordan det ble brygget, 3) sakset fra Untappd (ekstrem tvilsom kilde) eller bare 4) ren magefølelse/kunnskap?

Tar vi f.eks nevnte eksempel Jul på verket så har jeg ingen data fra punkt 1-3 men når jeg smakte den var jeg ikke i nærheten av å tenke på en Vienna med den fruktige gjærsmaken. Skyldes sikkert at man er mest vant med at stilen vanligvis er filtrert og pasteurisert og ølet på ingen måte er helt rett frem å klassifisere. Men både Brown Ale, Amber og Traditional Ale var ting jeg tenkte på først.

Uansett dette er da en interessant diskusjon som faktisk handler om ølet og ikke etiketten. Hva sier administratorene?

I starten, då Kveik blei kommersielt, blei mange øl registrert som Traditional Ale. Problemet i dag er at Kveik blir brukt i «nesten alle» ølstiler. Ein IPA med Kveik er vel stort sett registrert som IPA? Mr. Gardshol er vel ein som kan konkludere om det kan kallast lagerøl eller pils, med kveik?

God ide

En IPA med kveik er jo i utgangspunktet mindre problematisk, ettersom kveik tradisjonelt fermenterer på høy temperatur slik som vanlig “Ipa-gjær”. IPA som stil har vel sjelden blitt kategorisert på grunn av gjærtype?

Dessuten er det vel heller ikke slik at kveik bare er kveik lenger heller. Flere av kveikene som brukes i kommersielle brygg er rendyrkete/strippete versjoner fra gjærlaboratorier rundt omkring.

Mener fortsatt at diskusjonen om lager kan kalles lager dersom det er brygget med kveik handler om mer enn kveiken (eller hvilken type gjær som er brukt).

1 Like

Har sendt spørsmålet over til Lars, skal bli spennende å høre svaret.

1 Like

Kveik ble “glemt” av de over there for en tid tilbake når det ble oppdatert med mye nye stiler her på RB

Etter at Sigmund sitt skarpe blikk oppdaga at årets Kinn Gråtass er ny, har eg tatt ein ekstra kikk på årets utgave av Kinn Jæren.
https://www.ratebeer.com/beer/kinn-jaeren/505653/
Ingen informasjon om årgang eller bruk av ordet “årets” på etiketten og stilen er den same: Lyst Amerikaøl på framsida og IPA/Indiaøl på baksida. Spørsmålet er om dette då er APA eller ISA?

Men, humlesamansettinga er veldig ulik, bør det føre til oppføring som ny øl? @Sigmund?
Den som er på RB nå: Cascade og Citra
Årets utgave av Kinn Jæren: Hallertau Mittelfruh, Tettnanger og Zeus. Ingen informasjon om gjær, slik det var på den forrige.

Kinn Jæren har jeg ikke smakt siden 2017, men det ser jo ut til at humlesammensettingen nå er helt annerledes, slik at 2021-utgaven rettferdiggjør oppføring som et eget øl. Men kinkig når ikke årgangen er angitt på etiketten. Det synes imidlertid opplagt at 2021-utgaven av Gråtass ikke er et alias av noen utgave av Jæren, og er altså et helt annet øl enn 2017-årgangen. Men 2021-utgaven av Gråtass har årstallet angitt på hovedetiketten, så den er lett å identifisere…

Kloke ord her. Bakside etiketten har heilt anna ordlyd enn den forrige Kinn Jæren. Står og tydeleg kva for humler som er brukt. Eg lager ny øl. Har lite anna å gjere sidan eg er heime og venter på sjåføroppdrag etter midnatt :grinning:

Denne heter Fjordfolk Tall Ship South Seas Cider.
Tall Ship er cider-serien til Fjordfolk. De fleste andre i serien har allerede Tall Ship som en del av navnet, og dette er tydelig markert på etikettene.
https://www.ratebeer.com/beer/fjordfolk-south-seas-cider/874994/

1 Like

Angående disse med nye humletyper
Når bryggeriene selv opplyser om det så har de vel en tanke rundt dette
Da er det jo pr tradisjons tro ny øl selv her på RB
Årstall holder bare på UT. Dvs det må ikke nødvendigvis stå på etiketten engang der

Når bryggeriene selv ikke bryr seg om hvilke humle de har brukt. Så trenger ikke vi engasjere oss heller
Herre hvor mange versjoner av samme ølet må vi legge inn da

1 Like

Og når det ikkje er påstempla og du eventuelt må drage det ut av bryggaren burde det vel gå for det same, under ei listing. Ein skal vel ikkje måtte spørre etter kvart øl kva som er i det?

3 Likes

Venter fortsatt på svar fra Hogna……

Innimellom er du veldig fornuftig :blush:

Svar på spørsmål ang. definisjon av ølstil med kveik fra Lars som følger:

Det er vel to måter å definere lager på: kaldlagret øl (tysk definisjon) eller øl gjæret med lagergjær (Saccharomyces pastorianus). Den første definisjonen har ikke noe med gjæren å gjøre, så man kan jo fint lage lager med kveik etter den definisjonen. Blir litt som kölsch. Etter den andre definisjonen er kveik ikke lagergjær, så dermed … Men det er jo mange som vil brygge en “lager-aktig øl”, der de mener en øl som har lite gjærsmak. Noen kveik-stammer egner seg til det, uten at jeg synes det smaker helt som lager. Kveik er alegjær, genetisk sett. Den er absolutt ikke villgjær. Dette er nå vel etablert etter genetisk analyse.
Pils brygget med kveik blir rart, ja. Men bryggeriene lager jo nå “helles” som smaker pale ale. Litt vanskelig å si noe annet til dette enn at en del bryggerier ser ut til å ha et litt useriøst forhold til det med stiler og typer. Håper det var til hjelp, selv om det kom litt sent. Godt nytt år!

Synes faktisk administratorene på RB skal ta dette opp et nivå og bli enige om en definisjon for RB så det til forvirring ikke bare blir opp til den enkelte å ‘føle’ om et øl er lager eller ale så lenge det er brygget med Kveik.