Rusbrus, gjæret sukkervann og drinkmikser i butikk

Observerte under min handlerunde på min lokale Meny som har brukt å ha et respektabelt utvalg av øl at mye har endret seg siste år. Omtrent halvparten av det som brukte å være øl hyller er nå overtatt av rusbrus, falsk sider, hard Seltzers og drinkikser på fargerike bokser. Fra å kunne velge mellom i det miste et par stout, brown ale, hveteøl etc. sammen med et overveldende flertall av pils, pale ale og session IPA er det egentlig bare pils og NEIPA lignende ting tilbake, OK finner nok også noen bokser med session pale gjemt innimellom, men utvalget er uten tvil blitt tilnærmet vandalisert for en som gjerne tar med seg litt forskjellig øl når man først er ute og handler fødevare.

Kom i den sammenheng til å tenke på en uttalelse fra en brygger for omtrent et halvt år siden som nærmest unnskyldte at de var begynt med Seltzers og drinkmiks; ‘’det er ikke noe å bry seg om vi bare tester og kommer uansett bare til å ta hylleplass fra Ringnes og Hansa’’. Nå viser det seg i alle fall i mine nærmeste kolonialforhandlere at Ringnes og Hansa har nøyaktig det samme utvalget som tidligere, det er det litt utvidede ølutvalget fra små og mellomstore bryggerier som har måtte vike plass for noe som i min verden er ren søppel designet for ungdom uten behov for å utvikle sine smaksløker fra sine brus og leskedrikk vaner.

Hvordan er situasjonen ellers i landet? Eventuelt noen andre som har reflektert over at overfruktige øl uten bitterhet ikke har blitt den ‘’gatway’’ drikken til håndverksøl noen tidligere snakket om, men heller en overgang vekk fra tradisjonelt øl til produkter som ser ut til å komme fra ‘’Hello Kitty’’ fabrikken?

2 Likes

Er redd situasjonen er slik over det ganske land.
Butikkene er overfylt med dette sølet.
Til og med Våland og Gulating ølutsalgene drukner snart i dette. (de burde snart ikke fått lov å kalle seg ølutsalg lenger).

Hva vi på RB må bidra med er å sørge for at disse havner som UNRATABLE fortest mulig, slette dem vil bare resultere at de dukker opp igjen.
Selv Tiker jeg dem også inn på U…et eller annet med lavest mulig rating og kommenar at dette ikke er øl bare for å få dem bort fra oversikt over uprøvd øl… Å stoppe dem der er håpløst.

2 Likes

Er nok ein trend som er vanskeleg å stoppe. Historien har få eller ingen eksempel på at middelaldrende menn har klart å reversere ei pågående endring. Trur og at det er ønsketenkning at fleire små bryggerier stadig skal få meir plass i hyllene med sine middelmådige Pale Ale, Golden Ale, Pilsner, Hveteøl, Session Ipa, Stout og Porter, ofte til ein alt for høg pris: 33 cl til mellom 40-50 kroner og 50 cl til 60-70 kroner.
Utanom faste tilhengarar som kjøper jamnleg, er vel situasjonen slik:
*Tickere kjøper alle nye øl, men bare ein gong
*Damer kjøper nesten ikkje slikt øl
*Mange unge klarer seg fint med makroøl, som er billegare og smaker lite - akkurat det mange vil ha!

Det som nå flommer inn i hyllene er sjait, men det selger tydeligvis…

Ganske enig med Beer5000, jeg observerer det samme, og det er en trist utvikling. Samme økningen ser vi med alle de alkoholfrie “energidrikkene”, som er så proppfulle av koffein, guarana osv. at jeg er overbevist om at selv en vanlig industripils er mindre helsefarlig. Framtiden tilhører en generasjon som har kalibrert smaksløkene sine i smågodtdisken på Europris. Men hvem bryr seg om hva jeg mener - sett fra en markedsførers synsvinkel, er jeg en gammel mann som skal dø snart, og således markedsmessig uinteressant. Men jeg trenger f… ikke Hard Seltzer for å hjelpe meg på vei!

1 Like

@sigmund. Du henger da med i stropen i alle fall et par uker til så vi får en annledning til å dele ei øl eller 5 til før du tar kvelden. OG HELST MYE Lenger.

Henger med så lenge jeg kan, jeg - men innser at jeg ikke lenger er i den interessante målgruppen for “innovative” markedsførere.

Er ganske fornøyd med min egen formulering “Framtiden tilhører en generasjon som har kalibrert smaksløkene sine i smågodtdisken på Europris.” Men i dag har jeg smakt et ratebart ØL som fullt ut oppfyller dette kriteriet - i en så stor grad at det nesten er komisk: Amundsen Atomic Crush. Det burde nesten hatt en tråd for seg, men jeg poster det likevel her, blant rusbrus og gjæret sukkervann, selv om det teknisk sett er et øl. Amundsen vil selvfølgelig benekte at de har brygget et øl for mindreårige, men jeg kan vanskelig tenke meg at noen over 14 år ville kjøpe dette ølet frivillig mer enn én gang.

2 Likes

I tillegg til mindreårige så tror jeg nok det finnes en rimelig stor gruppe som liker å være med på det som er ‘’trendy’ men egentlig foretrekker søtsaker fremfor øl. Det er jo ganske tydelig når drikke som åpenbart smaker konfekt, sjokomelk eller tropisk juice uten det minste spor av malt eller humle oppnår knallhøye score. Samme gruppe er også ofte ute på sosiale medier med fraser som ‘’definer nå da hva øl egentlig er’’, ‘’det er bare utvikling og innovasjon’’, ‘’vi kan ikke stå fast i renhetsloven’’ gjerne i kombinasjon med utrykk som ‘’gammelmanns’ ……. whatever’’ og en dyptsittende angst/motforestilling mot ‘’mer voksne smaker’’ som kanel, lakris og fobi mot kveik der man samtidig ukonsekvent hevder at man er tilhenger av mest mulig eksperimentering med smaker i øl.

Det er greit om du foretrekker sjokolade/vanilje essens og laktose i din IPA, men ikke påstå at jeg er utdatert gamling som drikker vondt øl fordi jeg foretrekker en klassisk IPA brygget med solid maltbase og tydelig bitterhet. Det er den store forskjellen mellom å være INTERESERT i øl eller middelaldrende wannabe hipster fra Grunerløkka med stort markeringsbehov på Facebook og mindre sans for malt og humle. (måtte bare få det ut)

4 Likes

Noe er alvorlig snudd på hodet når et bryggeri som (nesten) nekter å kaste seg på essens bølgen, men heller tviholder på å utvikle seg gjennom å modernisere tradisjonelle metoder som kveik, røkmalt, vilgjæring og fatlagring blir av enkelte fra øl politiet stemplet som kommersielle fordi de har et stort kommersielt bryggeri på eiersiden mens hipster bryggeriet som kaster seg på essensene, gjæret sukkervann og drinkmikser fremheves som halvguder i ‘’craft’’ segmentet.

4 Likes

Dette ser ut som ein artig sak:

Humle og gjær men ingen malt. Då utgår vel denne på RB…

Virker da adskillig mer interessant enn kullsyrevann, tilsatt saft og sprit (craft my ass).

1 Like

Jepp, ikke noe for RateBeer. Vik fra meg Satan!

Så er da nevnte kullsyrevann heller ikke ratebart på RB!

Men det er lov å smake på drikke som ikke er ratebart også, bare for å ha det nevnt :slight_smile: blir litt som å smake på noe mer enn en gang lissom for de som er kjent med det.

Bare det å kalle det Briskeøl er et hån mot seriøse øl bryggere.

Like mye hån som å kalle saft og sprit tilsatt kullsyrevann og bruke craft i beskrivelsen?

Legg det inn, og sett det som ikkje ratbart, så er i alle fall det spikra.

Ser no virkelig ut på beskrivelsen som dei har laga noke som bør kunne sjåast på som ein tradisjonsdrikk frå eldre dagar. Ratebart, etter regelverket nei. Malt, nei. Men sukker og maltsirup gir akkurat det same som malt gir, gjærbart sukker. Å skyte bryggeriet for å vekke til live noke frå fortida…?

Der står ingenting om at de bruker maltsirup i “ølet”.

Vekke til live noe fra fortida?? hvor er det dokumentert?

Om eg kjem over ei flaske, kjem eg nok til å kjøpe ei. Tradisjon ja, RB nei…