Rydde og slette SOMMER 2019 ☀

I’ll just drop this here as a reminder… :smiley:

https://www.ratebeer.com/event/56946/

1 Like

https://www.ratebeer.com/Ratings/Beer/Beer-Ratings.asp?BeerID=630633

Litt pirk. Etiketten seier 8.2 % på denne.

Vår polske venn var litt rask med denne:
https://www.ratebeer.com/beer/lervig-patio-lenterns/740196/

Rett namn er vel: Lervig / Collective Arts Patio Lanterns

https://www.ratebeer.com/beer/graff-sticky-snow-braggot/738592/

Rett navn bør vere: Graff / Mjøderiet Sticky Snow

Ta med beskrivelsen frå UT:
This is a smooth and hoppy NEIPA-Braggot. Hopped with the finest US hops and rich Norwegian honey.

Hunsfos Liverbird er et alias for fatølet https://www.ratebeer.com/beer/hunsfos-fatol-lys-lager/486978/ og ikke PM4 som det står på RB.

Gjorde akkurat et intervju der for Brygg i Agder og fikk dette bekreftet rett fra kilden

For øvrig for forvirring så finnes det også et Hunsfos 5 Times øl som er PM4, dette vil naturlig nok komme med ny etikett nå 6 Times

sånt svineri burde slettes

1 Like

Fotball supportere verre enn NEIPA fanatikere?

Går det an å mislike NEIPA?

Nei det er en annen sak som ofte blir forvekslet med å ikke synes at NEIPA er det mest fantastiske som eksiterer innen ølets verden.

Skulle man i visse miljøer komme til å litt forsiktig antyde at det finnes både gode og mindre bra NEIPA, de gode kan være fine tørsteslukkere, men etter en av dem så ønsker jeg ofte noe annet med litt mer smaksvariasjon - ja da blir man brått taklet, bakbunnet og stemplet som en NEIPA hater som bare drikker Newcastle Brown Ale, hater Berliner Weisse i samme slengen, foretrekker fax fremfor smart-telefon, tekst TV fremfor Internett, ikke liker elbil, bare spiller danseband og gamle sjømasviser, misbruker kamferdrops, hamstrer Longren, er i mot fildeling, hater MP3, elsker de gamle postkontorene med korte åpningstider og lørdagsstengt, aldri bruker selvbetjent kassa i butikken, sover med nattlue, kjører bil sakte med hatt i venstre fil, lukter av møllkuler, bruker brylkrem, savner Selters og drikker pjolter med saltstenger til. Bare for å begynne i en kant.

:slight_smile:

2 Likes

Eg er drittlei lactose NEIPA, der 44 cl hipsterboks koster rundt 100kr

Er du ikkje redd for at @Sigmund blei sårå av denne karakteristikken? :thinking::joy::joy::joy::joy:

2 Likes

Kamferdrops er faktisk godt…

1 Like

For å komme med et av mine manifest:

Smakte min første NEIPA i 2016, Intergalactic Hop Juice under Duggfrisk festivalen i Kristiansand. Da stod jeg selv bak disken og husker at vi brukte mye tid på å forklare hva en New England IPA var for noe og hvorfor den har IPA i navnet uten å være bitter. Ølet vant for øvrig publikumsprisen som årets festivaløl. Fikk smakt noen til utover høsten for å føle litt på stilen og følte vel meg mer eller mindre ferdig med å utforske denne stilen innen vi så 2017 på kalenderen.
Frisk og lettdrikkelig ja, men ærlig talt ikke mye spennende – har du smakt en vellykket fersk versjon så har du smakt dem alle, det er faktisk ikke mye variasjon i et øl hvor man mer eller mindre har kuttet bort malt og humlebitterhet. Det er en reell Instagram hit, man hører og leser jo hele tiden hvor viktig det er med haze, ferskhet, navn, etikett, coolhet og hype. Det er en endimensjonal øl hvor duft og første slurk er alt det er. Akkurat som en tyggis, den lukter godt og smaker frisk frem til du får tygget den myk, så blir det egentlig bare noe kjedelige greier å trimme kjeven med.
Skal aldri benekte at en god NEIPA smaker friskt og godt og kan treffe godt akkurat der og da, akkurat som en god pils kan være akkurat det du ønsker mest i gitte sammenhenger. Men akkurat som da craft bølgen slo inn så måtte mange av oss ta et slags oppgjør med de mer fanatiske pils drikkerne som helst ikke ville smake på noe annet enn pils og betraktet oss som likte litt forskjellig øl som noen jålebukker. Det var snakk om renhetsloven, og at øl var øl, man kunne ikke ha frukt i øl, man kunne ikke ha røkt øl og man kunne så definitivt ikke drikke øl som smakte surt. Jeg føler holdningen til fanatiske pils drikkere har kommet tilbake igjen på mange måter. Det finnes bare to typer øl dersom man ikke skal få passet påstemplet som gammelmanns ett eller annet. Øl politiet har bestemt at øl skal smake som frukt juice eller Bailys. Det er fremtidsrettet og innovativt, alt annet er bakstreversk.
Men hvor innovativt er det å hylle en 4-5 år gammel stil hvor det handler om at ølet skal minne mest om appelsinjuice av å utsende og Schweppes grapefrukt brus i smak. Det er da en kjent smak at friske, sprudlende frukter smaker godt. Det er ingen som benekter det. På samme måte så vet vi jo alle at søt mørk maltrik drikke med sjokolade, vanilje, karamell og kanskje en dash kaffe er snop for de fleste. Det er vitenskapelig bevist at hjernen reagerer positivt på en blanding av 50% fett og 50% sukker. Det ligger i våre ur instinkter på samme måte som bitterhet og syre er noe kroppen er naturlig skeptisk til og smaken må tillæres innen man eventuelt finner ut at man liker det. Det er ingen form for innovasjon her, det er snakk om kommersielle lett likbare smaker mennesker har søkt etter i hundrevis av år, alle barn liker søtt fra fødselen av, morsmelken smaker søtt. Så må de mer komplekse smakene få litt tid på seg. Ikke alle liker det samme og ikke alle liker mye av det, men det er det som gjør en bitter øl, en syrlig øl, en øl krydret med f.eks kanel til en mer kompleks smaksopplevelse enn en øl som har smaken av Baileys som mål.
Så ja til NEIPA, ja til pastry Stout og ja til alt som øker mangfoldet og gir oss masse forskjellig smaker å velge mellom – og så kan vi individuelt ha forskjellige smaker og nyanser rundt hva vi foretrekker eller om vi simpelthen bare liker å variere hele tiden. For min del havner pils, NEIPA og pastry litt på samme nivå, der avholdsbevegelsen har noe de kaller for «av og til».

2 Likes

Alt for mange Neipa har etter kvart vorte alt for søte og til dels alkoholsterke. Sjelden å finne dei mildare friske fruktig som virkelig er gode. Savnar gode gamle bad mango, den har vore ein bleik skygge av seg sjølv alt som kom etter første boksutgave.

Alt for mange pastry øl er eit einaste søtt essenshelvete. Ein kan jo få diabetes 2 berre av å lukte på det. Og er dei kanongode og naturlige med ein gang dei kjem, så er dei vanligvis ikkje i nærheta etter berre kort tid, der essenshelvete er der igjen. Og alt for mange er alt for alkoholsterke.

Javel så du hater pastry og drikker bare Newcastle din gamlis, nå er det viktig å tenke fremover og ikke dvele med det gamle. :wink:

Newcastle sølevatn har eg ikkje smakt på evigheter. Brut IPA er og ei unødvendig boble som eg håpar forsvinn like fort.

Så var vi der igjen, alle 3 kan vel fint stå under same paraply?
https://www.ratebeer.com/beer/cervisiam-hopbernie-sanders-30/740817/

Og DIPA Hazy på 6%? :stuck_out_tongue:

Er vel mer en trippel ipa for ungdommen, og sikkert mye bitrere enn frokostjuicen de pleier drikke :sunglasses:

https://www.ratebeer.com/beer/roros-isle-og-ipa-62/742145/ En liten tastefeil av bergstaden her: Skal selvsagt være Røros Isle of IPA (6.2%).