Serverings steder utenom det vanlige (uten xxx.Rekka på tapp)

Bare litt nyskjerrig.

På hva som finnes I dette landet som strekker seg fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord pluss noen holmer nord for og rund omkring også. Ingen glemt og ingen gjemt.

Når vi stikker nesa inn på et sjenkested i dette landet så møtes vi som regel av en tapperekke som består av 5-6 øl fra industri bryggerier for det meste Ringnes eller Hansa. Disse pleier for oss som er interessert i nytt øl og ikke minst godt øl å være av null interesse.

Hvor mange steder finnes det rundt om som ikke er foret med 5-6 av disse “faste installasjene”

Selv kommer jeg bare på Mungåt Ølbar i Egersund i farten men er overbevist om der finnes flere.

Mungåt har Riktignok 1 øl fast på tapp (Rogalands pils fra Berentsens bryggeri) men det skulle nesten bare mangle bryggeriet ligger bare 2 min gange unna. De har 14 Tappekraner av god variert kvalitet og godt flaske utvalg. I tillegg kjører de den unike løsnigen at de kun har øl fra norske bryggerier (eller samarbeidsbrygg hvor et eller flere av samarbeidsbryggeriene er norsk).-

Noen som vet om flere? Beskriv gjerne som jeg gjorde for Mungåt.

I Stavanger har vi Øst og På Kornet, som begge har Lervig Pils som det einaste makroølet på tapp. Ellers bare «craft»

En god tråd, kommer ikke på noen flere i farten selv om de selvsagt finnes og fortjener den oppmerksomheten de kan få. Ikke alltid så lett å klare seg uten disse gigantene på fat og de bruker gjerne å sponse deler av innredning samt tilby fristende kickback avtaler så jeg ser kjapt at det blir slik. For ikke å snakke om at flerparten av kundene tross alt bare ønsker ‘en øl’

Apropos kickback så kan jeg nevne at her i Kristiansand så er det Ringnes som tilbyr de beste kickback avtalene med Lervig på klar andre plass og så et stykke under der kommer Hansa Borg som da inkluderer det lokale CB bryggeriet. Litt spesiell situasjon da det resulterer at Ringnes er standard på steder som man ikke regner som typisk ølsteder (restaurant, teater, cafe, hotell etc.) mens CB foretrekkes på mer brune steder (bryggeri supportere) og Lervig presser seg stadig med frem ‘all over’ egentlig.

Nødingen serverer kun Craft fra eget brygger da naturlig vis. Det er jo en særsitiasjon, men vi ser jo at mange andre brewpuber tross alt faller for fristelsen til å montere macro tappeanlegg.

Regner med Haandbryggeriet sin pub i Drammen også holder seg til egne øl.

Gullkorn på Hamar har 10 på tapp, og de eier eget anlegg, ingen sponsing fra macro.
Der har de gjerne en eller to lettdrikkelige øl av forskjellige slag.
På de andre kranene har de da mye spennende øl, kommer dit så har de alltid noen nytt for meg.
Har fått Tilquin fra fat der.

1 Like

I Bergen er det vel fleire.

Lucky har Lervig pils (fast reknar eg med), dei andre 10 sikkert på rotasjon.
Royal Gourmetburger & Gin har Urquell og Magners (fast reknar eg med), ellers 7 craft på rotasjon.
Pingvinen har vel kanskje Hansa pils fast, ellers er resten (16) craft på rotasjon.
RøykBBQ/Ginial har Hansa pils og Bulmers fast reknar eg med, ellers resten (14) på rotasjon.

Andre:
Naboen har ein og annen Aass, ellers diverse craft på rotasjon.
Baran har riktignok 4 internasjonale makro på fat for øyeblikket - Urquell, Erdinger Weiss, Blue Moon Belgian White og Ace sider, men ingen norske. Ut over det - ein del kjente internasjonale på rotasjon.
Apollon har masse forskjellig Ringnes leverar, 17 for øyeblikket, som er det dei lever av. Men dei har også det resterande av 35 som er forskjellig craft på rotasjon - noke for alle.

Altså ingen hardcore craft beer bar i Bergen…

Lervig?