Sider 🍏

Ikke glem Fjordfolk Mikrobryggeri i Sandefjord, som har sin Tall Ship-serie med rimelig ekte eplesidere.

SĂ„ bra
Rimelig ekte

:slight_smile:

Ja det er jo mange bryggerier som har laget skikkelig sider, men jeg prioriterte de som er “rene” siderier i kartet. Noen har þl og med epledrikk er hovedfokuset.

Er det absolutte krav til kor mange prosent som mÄ vere eple i ein eplesider? Eg finn ikkje slik info pÄ RB. Eg har ein hyleblomstcider med 30 prosent rÞde epler, resten er hylleblomst.


Det stod fÞr. Endret det ogsÄ tro

Har spurt cider hateren i sverige

Var der ikke noe med 50% synes jeg Ă„ erindre fra en tidligere diskusjon.
Uansett klinger det ikke ratebart i mine Ăžrer.

1 Like

Ja det har tydelig fĂžr
Men det kan ha endret seg
Det skal vel tilpasses den gule appen

Eg var innom her pÄ tirsdag. Dei hadde ein prÞveproduskjon av sider i 2021 som ikkje blei vellukka. Resultatet var ikkje salgbart. Men, dei prÞver igjen no i haust. Kanskje blir det sider til neste vÄr? DÄ mÄ eg innom igjen


1 Like

Dette stÄr fremdeles Henrik.

Fruit infused ciders are allowed when they are still primarily ciders or perry

«Primarly», kor mange prosent epler er det? 51% og meir? DĂ„ er ikkje 30% epler ratebart



1 Like

I mine Þrer sÄ hÞres ikke det ut som hylleblomstsaft hvor en har spasert forbi med et eple i hÄnden og det tilfeldigvis dryppet noen drÄper eple juice fra eplet inn saften da han beit i det kan kvalifisere til Ä kalles ratebart.

Eit problem er at prosentandelen epler (eller annan frukt eller bÊr) sjeldan og aldri blir opplyst om pÄ etikettane. I mitt tilfelle med 30 prosent epler, fekk eg opplysinga ved samtale med produsenten.

Og kva er 50% eple + 50% pĂŠre? Eplesider eller pĂŠresider? :stuck_out_tongue:

Stort sett har vel slike blitt satt som apple cider, siden eple gir mer smak enn pĂŠre. Men begge deler er jo like riktig :slight_smile:

https://www.ratebeer.com/beer/storflor-nordre-trondersk-hylleblomst-cider/900036/

Denne blir dĂ„ satt som “Unrateable” (?) og 7 glade lĂžefest deltakarar mister ein sider-rating


Dette er den nye versjonen:
https://www.ratebeer.com/beer/cidergarden-hylleblomstcider/1038574/

Men, kor finn vi denne infoen pÄ RB?
Eg ser bare dette:

Apple Cider - Flavored

A Flavored Apple Cider is an alcoholic beverage obtained from cider to which flavouring substances must be added and to which sugar may be added, and that has an actual alcoholic strength between 1.5 and 15 % by volume. The union of the cider’s character with the flavoring element is a critical aspect of the cider (For example: other fruits, spices, herbs, vegetables, coffee, honey, chocolate, maple sirup, chilies, nuts, vanilla, liquor).

I Admin-kategorien ligger det en trÄd som heter Links to Admin functions. Klikk deg inn der, og sÄ pÄ linken som heter Policies.

Er vist varierande eplehaust rundt om i landet i Ă„r men det ser lovande ut for Sandalen!

Fin artikkel om OmCider

1 Like

Sandalen har oppgradert nettsida si. Med link til RB, sjeldan i desse UT-tider. Og, dei har ny eplesider! Det blir tur til helga :grin:

2 Likes