Sider 🍏

Mikkelhaug, har ikkje peiling om det har blitt produsert sider for salg. Eg sender ein mail!

https://mikkelhaug.no/

Apal Sideri i Hjelmeland, Ryfylke, er allerede utsolgt for fjorÄrets batch. NÄ hÄper vi pÄ en god eplehÞst, sÄ kan der vel bli ny cider Ä fÄ fÞr jul. Har lagt dem til som Cidery. BÞr ogsÄ legges inn pÄ Places, siden de har direkteutsalg, men det er der ikke vits i Ä gjÞre fÞr de faktisk har mer cider Ä selge.

Mikkelhaug produserer pr i dag ikkje alkoholholdig sider. Bekrefta pÄ mail. DÄ veit vi det.

Trend blant sideri ser ut til Ä blande all slags frukt og bÊr saman med eple. RÞd sider er i stÞtet pÄ polet for tida. Har nett bÞtta ned ein ny sider frÄ Gardsbrenneriet saman med kona.(Nei, Cunningham, ikkje kona til Gunnar
) Sideren mÄ eg vist legge til pÄ RB, rÞd og sÞt - eple, jordbÊr og rabarbra. Greitt nok, lite mandig, faktisk litt gaylord, trur eg mÄ jekke ei mÞrk Þl for Ä kompensere


Har ogsÄ bestilt noen cidergreier fra polet, blant annet med jordbÊr og rabarbra ja, og til dels til blodpriser. Men sÄ lenge de er basert pÄ minst 50% saft fra eple eller pÊre, og er tilbÞrlig gjÊret, sÄ skal de ned, samma fan hva slags frukter som ellers er blandet inn. Men jeg merker at knekken i hÄndleddet begynner Ä bli litt pÄfallende.

Til og med et par mjÞd ble med hjem fra polet pÄ Kvadrat i dag. Dette begynner Ä skli ut 
.
Og nÄ skal jeg snart drikke agurkÞl fra NÞgne Ø. Skal ikke engang antyde hva slags assosiasjoner man fÄr av slikt.

1 Like

Snart er du pÄ sake og seltzer-kjÞret :rofl: :joy: :dizzy_face:

2 Likes

Gardsbrenneriet er no av dei solide etter min smak, pÄ lik linje med masse frÄ Hardanger. Kanskje sÞte i forhold til spansk, postugisisk og engelsk mÄlestokk, men pÄ grunn av enorm fruktigheit. Og friskhet balanserar den sÞte fruktigheita. Ikkje berre surt og tÞrt som i mange andre land.

1 Like

Flott artikkel om gryande interesse for siderproduksjon i Rogaland. Stavanger Aftenblad Magasin.
Dan Olav SÊbÞ - Apal Sideri, her mÄ vi vente pÄ at eplene frÄ i Är skal bli til sider. FjorÄrets avling er utsolgt, som Gunnar har skrive tidlegare. Men, RB Rogaland deler ei flaske 6. Juni :sunglasses:
Bodil Kvame - Omcider, er i startfasen
Odd Harald SlettebÞ - Fossmoen Frukt & Sider, har plenty med flasker for salg! Undertegna har vore innom to gonger. Hyggelige besÞk! Har litt Ä gÄ pÄ med tanke pÄ jamn kvalitet pÄ produkta, men enkelte er gode. Uansett billeg sider, 100 kroner for 75 cl og kanskje litt i sterkaste laget med 10-12%


1 Like

Fossmoen har MYE Ă„ gĂ„ pĂ„ nĂ„r det gjelder jevn kvalitet, ja. Jeg skrev til ham etter Ă„ ha testet alle ciderne hans for Cardinal, og ga noen velmente rĂ„d om hva som burde gjĂžres for Ă„ fĂ„ opp kvaliteten, men han ble nok fornĂŠrmet, for han har ikke svart. Bl.a. bĂžr han gi faen i Ă„ tilsette sukker for Ă„ fĂ„ cideren opp i 12% - det lukter og smaker lĂžsemiddel. Den eneste som ble tatt inn pĂ„ Cardinal var den med bringebĂŠr, og den var den eneste pĂ„ “bare” 10%. Siden har jeg smakt den med pĂŠre, ogsĂ„ den pĂ„ 10%, og den var ogsĂ„ Ă„lreit. 2 av 6 er ikke godt nok, men det viser at der er potensiale for bedring.

Jeg er interessert i Cider. Skal besÞke min sÞster som bor i Stavanger til hÞsten nÄr Korona slipper opp og har planer om Ä innom Fossmoen. Gunnar

Da mÄ du heller ikke glemme et stopp i storbyen Bryne.
BĂ„de jeg og @bryne stille som guide om det trengs.

1 Like

Apal kan fÄ endra oppstartÄr til 2019.

1 Like

For dei som vil leite fram og legge til nye sideri!

1 Like


noen burde ogsÄ sjekke ut hvorfor denne gÄrden har sÞkt om (og fÄtt innvilget) statlig tilvirkningsbevilling
 :stuck_out_tongue_winking_eye:
image

1 Like

En typisk lokal oppgave for en admin som er bosatt pÄ Bryne, og bÞr ha autoritet til Ä foreta en formell henvendelse pÄ vegne av RateBeer. Jeg har ikke hÞrt en lyd om at Lyngnes GÄrd har startet opp, fÞr nÄ.

1 Like

https://www.lyngnesgaard.no/
Ser ut som de driver med juice produksjon i dag, en naturlig utvikling Ă„ tilsette litt gjĂŠr?

1 Like

Ja, har smakt eplejuicen deres, “upmarket” prismessig, men god. Det er nok ciderproduksjon de pĂžnsker pĂ„ ja. Siden tilvirkningsbevillingen er sĂ„pass fersk, er det vel deler av Ă„rets eplehĂžst som formodentlig fĂ„r ĂŠren av Ă„ bli til den fĂžrste cideren bortimot jul. FĂžlg med, fĂžlg med - dette vert spanande!

1 Like

«Lyngnes GÄrd ligger ved HÄlandsvannet pÄ Leikvold i Randaberg. Vi er en fruktgÄrd med hovedtyngde pÄ epler. I tillegg har vi druer, pÊrer og aronia bÊr»

Eg har kjÞpt ei flaske av deira eplemost pÄ JÄttÄ GÄrdsbryggeri ein gong, ser eg nÄ.
Garden ligg tett ved HÄlandsvatnet, det mest forureina vatnet pÄ Nord-JÊren. Kan bli spanande villgjÊring med snev av diverse alger :joy:

Har litt lite informasjon om denne til at eg vil legge den til. Ingenting pĂ„ Åkre si heimeside. Nokon som kan finne meir info??

KirsebÊr, plome og stikkelsbÊr, 3 sidera dei lagde i fjor som kun var tilgjengelig pÄ fat. I alle fall kirsebÊr (som var jÊvlig god) kjem nok pÄ flaske etter kvart, ettersom det har vore stor etterspÞrsel