Sider

Avreise fredag elller lørdag? Jeg kan anbefale en kartleser.

For dei som har tilgang til å lese diverse lokalaviser via abonnement for si lokalavis, kan eg anbefale “Hardanger Folkeblad” Mange kjekke artiklar om kva som rører seg i bratte lier i Hardanger.

2 Likes

Underteikna og Nilsas var i dag innom Sandalen Gård. Alltid hyggelig å stikke innom der! Omvisning, samtale og forklaring av alt som foregår og smaksprøver av ulike eplesorter. Ny sider i begrensa opplag, Tørrpinn. Fleire ny utgaver er på veg!

Lurer litt på hvor langt de kan stå inne for betegnelsen “kalorifattig”. Alkoholen (7,4%) gir nemlig ganske mange kalorier, selv om utviklingen av disse har skjedd på bekostning av en stor andel av det naturlig forekommende fruktsukkeret i eplene.

1 Like

Hva i all verden skal man på landbruksutstilling i England, om det ikke er for å foreta et dypdykk i cider-teltet?

2 Likes

Det blir ein spontan bonusflytur med kona til mitt nærmaste «utland» (Aberdeen) i starten av november. Det ser ut som om det skjer ting på siderfronten i Skottland og. Fleire sideri som har starta opp i dei siste åra. Til og med eit nytt i Aberdeen!

Ta det med ro, det blir nok konsumert mest øl :sunglasses:

1 Like

Har bare erfaring med 6 cidere fra Thistly Cross (Crabbies regner jeg ikke med, de skulle ikke vært på RateBeer e.m.m.). Thistly Cross Whisky Cask Cider på 6.9% er verd å få med seg, ellers var jeg ikke særlig imponert av de andre. Men det kan kanskje være noe brukbart fra de nye cideriene? Ellers har jo Aberdeen og omegn så pass bra med anstendige øl fra fjern og nær å tilby, at det bør gå an å holde seg underholdt bare med øl også.

Jøss…ligger Crabbies inne
Må vel dessverre drikke noen sånne igjen da

Crabbie’s Alcoholic Ginger Beer is allowed at Ratebeer as it is made from barley and contains 5% beer

5%…ehhh den var ny for meg

Vi som kjørte lange omvegar for å prøve øl frå Skjolden Hotel, var litt tidleg ute. Det ser ut som om det blir sider å få kjøpt i Skjolden i tillegg til våren.

Og, denne har gått under radaren?

Og her ser det og ut til å kome sider etterkvart:

Endå ein rundt Nå og Lofthus. Og sikkert ikkje usannsynleg at det kjem fleire

Desse 2 er vel også nye ukjente?

Villeplet har eg vore i kontakt med. Blei ønska velkommen til smaking i 2021 men det er ikkje akkurat i nabolaget mitt…

Liten digresjon, men her blir Hardangersider nevnt. Bare lytt!

1 Like

Hmmm, kanskje blir det nytt sideri på Sand? Spørs om ikkje hotellet må kjøpe eit par mål med eplehage for å få selge direkte til besøkande kunder som ønsker å ta med flasker heim.

Produkter – Fuglestein Fruktgard holder også til i Suldal kommune, men har foreløpig bare eplemost å by på. Sider kommer, men sist jeg snakket med dem (før sommeren), forsto jeg det som de fortsatt manglet gjæringstanker og annet utstyr for siderproduksjonen.

https://www.ratebeer.com/brewers/goto/50528/
Eg var spontant innom her i dag. Omvisning og god service fra Sven Dysjaland. Sjølvsagt blei det handel av både sider, eplejuice og anna fruktdrikke.

1 Like

Neste lokale sideri på Jæren? Epleværket, rett ved det eminente Vinmonopolet Kvadrat :grinning: Utdrag frå vedtak i Sandnes kommune i mars i år:

Vedtak

1. Kommunestyre vedtar følgende tillegg i gjeldende retningslinjer for salgs- og
    skjenkebevillinger for inneværende bevillingsperiode som nytt punkt 2-4:
    Salgsbevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1 og gruppe 2 kan tildeles
    småskalaprodusenter for salg av egenprodusert sider direkte fra produksjonsstedet
    (gårdsutsalg) forutsatt at alkohollovens vilkår er oppfylt, jf alkoholloven § 3-1b og
    alkoholloven § 1-7f første og annet ledd.
  2. Flintergata 5 AS gis kommunal salgsbevilling for salg av alkoholholdig drikk
    gruppe 1 og 2 til salg av alkoholholdig drikk (eplesider) tilvirket i egen
    virksomhet etter alkoholloven § 3-1b fra gårdsutsalg på Stokka Gaard i
    Stokkaveien 42 i Sandnes for resten av bevillingsperioden 1. juli 2020 til 30.
    3
    juni 2024 med Tommy Skjæveland som styrer og Maria Skjæveland som
    stedfortreder for styrer. Salgsbevillingen gjelder i salgslokale avmerket på
    innlevert tegning i forbindelse med søknaden.
    Salgsbevillingen er gitt i samsvar med søknaden av 26. oktober, tilleggsopplysninger av 4.
    november 2021 samt øvrige opplysninger gitt under saksbehandlingen. I tillegg gjelder
    vilkår som følger av alkoholloven. Det presiseres at tilvirkningen og salget av den
    alkoholholdige drikken må utgjøre en del av stedets helhetlige karakter og salgstilbud.
    Videre settes det krav om at det vesentligste av innsatsvaren i eplesideren som
    produseres er fra epler dyrket på Stokka Gaard.
    For å kunne utøve salgsbevillingen må produktene som selges i gårdsutsalget være
    egenproduserte på gården.

Hater å være negativ, men jeg lurer litt på om epler dyrket så nær motorveien egentlig ville vært mitt førstevalg … Men med grundig vask og ikke spontangjæring går det vel bra.

1 Like