Solid ratings

Joda vi er sikkert gamle og vi er snobbete fiffer alle sammen, men la oss ta en tankelek. Du har smakt en ny øl jeg er litt spent på (kanskje jeg er bryggeren til og med) og du skriver Frisk og fruktig session IPA 3,6. Jeg regner med at du kanskje har flere øl i kategorien Frisk og fruktig som kan befinne seg mellom 3,2 og 3,8 på skalaen? Men det er et ganske stort spenn mellom 3,2 og 3,8 - hva er det som skiller en litt mer gjennomsnittlig frisk fruktig øl fra en meget bra frisk og fruktig? Ølet omtales som en session IPA, i dag kan det bety noe i retning en American Pale ale eller en godt humlet IPA med litt lavere alkohol, det kan også være noe i NEIPA retningen som skiller totalt ut fra de to nevnte stilene. Bitterheten vil bety mye her, kjenner man at den er bitter eller blir man påvirket av den kraftige humleduften. Her betyr jo også aromaen mye. Føles ølet balansert, har det en fin base i maltsødmen som avrundes med et tydelig bitterpreg som gjør at det er et fint øl til burgeren min eller er det en ganske tynn øl hvor all fruktigheten sitter i nesen, ingen maltprofil og egentlig mer fruktig enn bitter, da ville jeg heller hatt den som en tørsteslukker etter sykkelturen hjem fra jobb. Alle disse er fortsatt frisk og fruktige.

Det er ikke alltid så lett å skille mellom "bitterhet" man lukter eller virkelig smaker, men her kan ettersmaken gi en god indikasjon, fruktigheten fades litt ut og man sitter kanskje med en litt tørr, gressaktig snerp i svelget eller det føles mer som å stikke tunga ut i lufta en dag det regner? Heldigvis er det lett å få litt erfaring dersom man er interessert, kikke litt på hva andre skriver om samme ølet på RB for eksempel. Vi har ikke alle de samme preferansene, men det er noen jeg føler jeg kjenner etter årenes løp og jeg føler at man kan lese en del av deres ratinger. Scoren deres har jeg fortsatt ikke ofret en tanke, for forskjellen mellom 3,2 og 3,8 er veldig individuell. Det jeg derimot er litt mer opptatt av nå er om ølet føles balansert - jeg vet at det finnes enkelte der ute som ser seg blind på utseende, et kult øl for tiden skal være hazy, om det i tillegg dufter som en nyåpnet boks tropisk juice men ellers knapt smaker noe som helst og er tynt som vann med en ettersmak som er praktisk ikke eksisterende så drukner det i gleden av å lese på tappedatoen under boksen at den er knappe 14 dager gammel. Disse har en helt annen preferanse for øl enn meg, så jeg kan velge å mentalt filtrere dem bort på samme måte som jeg tar gjennomsnittlig score med en god klype salt som en grov indikasjon. Hva Rune, Gunnar, tfredvik og Yngwie dermot skriver gir meg en god indikasjon.

Enda mer interessant enn beskrivelsen til en helt grei session IPA er et øl med åpenbare feil, eller kanskje det bare det dreier seg om en spesiell smak som få liker? Her kommer den klassiske "liker ikke sure/søte/bitre øl jeg så de får terningkast 2". Gir du en Berliner Weisse 2 poeng fordi den lukter popcorn og smaker gummi, eller handler det om at du ikke liker stilen, hvordan skal noen ane noe som helt om det dersom du bare skriver "ikke særlig god".

Tilbake til din friske fruktige, frisk og fruktig er en god begynnelse det. Hadde jeg spurt deg muntlig ville du kanskje kunne legge til at ølet har en veldig lett maltsmak men fin bitterhet. I tillegg minner lukten deg mye om tropiske frukter. Ettersmaken satt også lenge igjen. Det krever ikke mange ord å få med disse nyansene som inneholder et hav av ny informasjon utover frisk og fruktig, det er vi sikkert enige om. Så det koker vel ned til hva den enkelte gidder å legge i jobben. Man er på pub og smaker kjapt gjennom en planke med seks øl før man går videre til neste sted. Man har ikke lyst til å sitte å trykke som besatt på mobilen hele tiden mens man er der. Helt greit – du er en typisk Untappd bruker. Skriv hva du vil, det er hipt og gøy, du øker til statestikk, du har alle ølene fra dette bryggeriet, du klatrer på antall smakte norske øl. Det er en snapchat verden. Ingen gidder å skrive, ingen har tid til å lese ingen ting varer evig. Om fem år blir Untappd utkonkurert av BeerGladiator hvor man bare skanner strekkoden og legger inn tommelen opp eller ned. De som bruker denne argumenter med at det er bare gamle folk som gidder å søke opp øl og sitte der å regne seg i hjel på en score som om de jobber i bank. Den blir kjempepopulær og vil etter hvert utvides til å kunne brukes for vin, brus, sjokolade, chips og tomater på boks.

Tilbake sitter vi 20 -30 gamle snobber og smaker på våre øl, tar notater med penn og papir eller notisblokk på mobil. Gleder oss til å komme tilbake på gamlehjemmet hvor vi koser oss med å sammenstille poengen, utdype stikkordene og nesten gjenskape smaken i hodet mens vi legger inn komplette ratinger på nett. Vi er ikke mange, men for den de få som måtte være interessert så kan man faktisk lese hva man synes om ølet. Tilbake sitter noen andre med BeerGladiator hvor produktene med høyest og lavest mulig score forteller nøyaktig det samme som salgstallene gjør. I tillegg har bransjen fått seg et effektivt verktøy for å lese forbruksmønster etc. Alt sammen finansiert av puber som må betale for å ha en skjerm på veggen som viser at de er Verified venue. Kanskje en mørk fremtidsvisjon, men la nå i alle fall RB være en frihavn for oss som synes øl er mer verdt enn at vi ikke har tid til å knaste ned 70 tegn. (dette innlegget var 1027 hele ord og skrevet fordi jeg bryr meg om øl og RB)

1 Like

Vel talt👍 Men, ei frihavn er då inkluderande og åpen for alle? Sjølv dei vi ikkje liker? Eg ønsker ingen dit peppern gror, kanskje med unntak av dei som vil regulere meg eller har sterke føringar på kva eg må gjere eller meine, fordi det er slik dei tenker og agerer. Religion er gode greie så lenge eg slepp å rette meg etter religiøse pålegg, homofili er sikkert gode greier men av null interesse for meg, fråhaldsrørsla har livets rett, men ikkje døm meg for å vere frivillig lettare drikkfeldig, skrive lite og ingenting om ei øl eller lange velformulerte avhandlinger, velkommen til RB begge to! Er nå på veg heim, gleder meg alt til eit par kalde øl. Alle er sjølvsagt nye😬

He he, alltid godt å få lettet litt på steamen av og til. Det er vel ingen som er ønsket der peppern gror, men essensen av det hele er vel at de fleste av oss anser vel jevnt over RB for å ha intensjoner om å være et mer seriøst sted for ølnerding og det er jo ingen poeng i å ha som mål å få inn flest mulig mennesker her kun ene og alene for at det skal være veldig mange her. Den jobben håndterer UT aldeles glimrende. Krav om noen få tegn (antallet er vi uenige om) burde være på sin plass for å tvinge frem litt flere tanker enn “hey skål!” i alle fall. Dersom noen fortsatt ønsker å bruke RB bare for et sted å logge sine øl så er det jo allerede tilrettelagt for det, man behøver ikke skrive et ord. Men for guds skyld la oss nå ikke akseptere at ghjgghefhefdfjdfgijfdgfdjgij er godt nok for oss her.

1 Like