Statistiekje - Nieuwe Nederlandse Brouwerijen 2017

In het jaar 2017 zijn er tot nu toe al 89 ‘Nieuwe’ Nederlandse brouwerijen bij gekomen.

Van hoeveel procent van deze brouwerijen heb je een bier geproefd.
maw. Wie is er ‘voorlopig’ de ratebeer-brouwerij-ticker van 2017 ?

overzicht is terug te vinden via
https://www.ratebeer.com/breweries/netherlands/0/144/
sorteer even op kolom Est.

Zelf kom ik op 30 van de 89 = 33.7%

1 Like

Ik heb er 14. Maar zoals ik al eerder opmerkte in een ander draadje, is het veelal van een bedenkelijk niveau. Ik zou er dan ook geen nacht van wakker liggen als alle 89 morgen sluiten, want ze voegen werkelijk waar he-le-maal niks toe.

33 als ik in de vluggigheid goed geteld heb. Matig.

10, niet veel ,aar ik sluit me aan bij Caesar.

Wel vreemd dat Iki Beer erbij staat, bestaat al jaren.

12 oftewel 13.5%

Ben het wel oneens met Caesar want je weet nooit wanneer de volgende De Molen opduikt. Van Moll, Moersleutel, Het Uiltje: ze zijn allemaal ooit nieuw geweest.

11 stuks

Heb ik dit jaar toegevoegd, stond altijd onder de Proef. Leek me een aparte entry waard, te meer omdat ze ergens anders gaan laten brouwen.

Ook slechts 10 gehad, waarvan 1 dus ook iKi is. Overigens staan er wel meer brouwerijen tussen die vgm al wat langer bestaan.

Hulde!

Grappig, de Moersleutel hebben net hun eerste verjaardag gevierd, maar hoort blijkbaar inmiddels bij de oudgedienden. Ik overdrijf een beetje, maar we zijn wel erg snel gewend aan bepaalde namen.

Slechts 2 nieuwe gehad en dat vind ik wel prima.

Ik noemde ze niet als oudgediende, maar meer als veel belovende brouwerij.

Slechts 1 gehad van de nieuwe telgen en dat was puur omdat het ging om een bier dat door iemand uit mn dorp het heeft gebrouwen. Ik sluit me ook aan bij Caesar. Allemaal 13 in een dozijn blond en tripel brouwers

24 gehad. Ik probeer altijd wel de nieuwe te proeven, vooral als ze lokaal zijn. Maar ja, dan krijg je iets als Oroboros die meteen beginnen met fratsen als eigen giststammen, en dan de concurrentie met de Noord-Hollandse aan gaan… Gadver.

Overigens hoorde ik dat Scheveningse, Crooked Spider en Eiber samen een brouwbedrijf op gaan zetten en alles gemeenschappelijk gaan brouwen. Dat zal ook wel weer een feest van jewelste worden.

De beste nieuwe uit de lijst vind ik Poesiat en Kater als ik zo snel naar m’n ratings kijk.

15/89.