Statstiekje - 1001 Beers You Must Taste Before You Die

De titel zegt het op zich al. Maar er is dus deze tag, met 1001 bieren die je volgens Adrian Tierney-Jones geproefd zou moeten hebben. Ok, nou prima.

https://www.ratebeer.com/tag/1001-beers-you-must-taste-before-you-die/
Rechts staan de top users in deze categorie en als het goed is ook jouw aantal.

Ik heb er zelf 445 geproefd. Geen idee of dat veel is of niet eigenlijk.

Dan ga je natuurlijk speuren welk bier opvalt, dat ik nog niet geproefd heb. Ik kwam bij Bell’s Two Hearted Ale. Volgens mij van de bieren met de meeste ratings, de enige die ik nog niet geproefd heb.

Dus: hoeveel bieren hebben jullie geproefd van deze lijst van 1001. En welke valt er positief of negatief op?

1 Like

481 gehad

RR Supplication is de eerste die ik mis op nr 7. Maja, sour red-brown he, meuk dus. Vervolgens ook nr 17 RR Temptation. Wsl ook zure meuk aangezien het een US sour is. En ik zie wel een patroon want nr 21 is Lost Abbey Cuvee de Tomme, vaak zat zien staan maar nah, sour red-brown dus laat maar zitten, wsl veel te duur voor die meuk.

Ik mis er overigens nog veel meer van de eerste pagina. Behalve nòg een sour Red-Brown (Lost Abbey Red Poppy Ale) ook Brooklyn Black Chocolate Stout en Rogue Imperial Stout.

1 Like

Die Rogue Imperial Stout mis ik ook. Dat is zo’n bier dat ik altijd verwar met een ander bier, volgens mij de Rogue Chocolate Stout. Dan kom ik weer thuis met een Rogue Chocolate Stout en blijkt dat ik die al gerate heb :slight_smile:

1 Like

98 stuks heb ik er gehad. Ik leef voorlopig vrolijk door! :sunglasses:

298 gehad. Opvallendste die ik gemist heb is nummer 5 uit die top: Great Divide Yeti Imperial Stout - Oak Aged.
Gewone versie regelmatig gedronken in Café Buitenlust (4.4) en heb ook de barrel aged versie op (4.3), maar deze dus niet.

Verder moet nummer 23 (Abbaye des Rocs Brune) wel te vinden zijn, nummer 28 (De Dolle Oerbier Special Reserva) heb ik volgens mij ook wel eens zien staan en nummer 56 (Struise Aardmonnik / Earthmonk) zal ik ook over het hoofd hebben gezien.

Ik vind het leuk om veel topbieren te drinken, maar zulke lijstjes jaag ik eigenlijk niet na. Bovendien trade ik te weinig om in zulke lijstjes fatsoenlijk mee te doen.

1 Like

66 gehad. Als ik snel door de lijst scroll zie ik dat ik nog minimaal 10 bieren uit de lijst in huis heb staan.

Misschien een beetje off-topic: vergeleken met de meeste rateberians, ben ik nog een groentje op ratebeer en op het forum (dit is m’n eerste post). Ik ben even benieuwd wat jullie mening is: Staan er bieren in de lijst waarvan je vindt dat ze een plaats in de lijst niet waardig zijn?

2 Likes

Welkom!

Deus Brut des Flandres (plek 208) mag er van mij uit. Ik heb die een paar jaar terug nog een keer gehad omdat ik dacht dat dat goed spul was, maar ik heb alles op 3 slokken na weggespoeld. Maar ik snap ook wel dat ie er in staat, is wel soort van legendarisch bier.

1 Like

Er zitten denk ik ook veel bieren bij, die er op reputatie en legende bij staan inderdaad. Daarom heb ik ook het vermoeden dat hoe langer je bij RB zit / bier proeft, des te meer van deze bieren je gehad hebt. Misschien dat ik er daarom relatief zo veel heb. Maar dat is dan weer iets leuks om uit te zoeken, als we meer getallen hebben van iedereen :slight_smile:

Er mij zitten daar nog best een aantal makkelijke bij, voornamelijk Belgen. Ik heb zelfs Duvel niet gerate…

1 Like

Inderdaad. Ik zie onder andere Duvel en Gulden Draak staan die ik vaak gedronken heb, maar nooit heb beoordeeld. Alleen heb ik mn twijfels bij bieren zoals Bintang en Efes, die ook in de lijst staan. Zijn deze, en vermoedelijk nog andere pale lagers, zo bijzonder dat je ze gedronken moet hebben? Of heeft dit, zoals Caesar zegt, te maken met reputatie?

360 wat minder is dan verwacht eerlijk gezegd. Heb wel ganse top 30 gehad wat niet slecht is.

Top 300 bekeken, allemaal redelijke logisch bieren die er thuishoren. Enige dat mij opvalt is paar rare vintage keuze zoals Fuller’s Vintage Ale 2000 & Mikkeller X-mas Porter 2007 Til Fra (To From). Ik neem dat gewoon de eerste vintage van die bieren gekozen zijn omdat zij geen generieke entry op RB hebben. Verklaart wel niet Thornbridge Alliance PX Reserve 2007.

Ik zie wel Żywiec Porter in die lijst, standaard keuze van dan heb jij ook iets uit Poland, Poland heeft zoveel meer coole keuzes tegenwoordig. Zelfde als bijvoorbeeld hun keuze voor een Kiuchi bier, ik vindt Kiuchi leuk maar die staan enkel op de lijst omdat zijn exporteren, meeste Japanse beer geeks zouden ongetwijfeld iets anders kiezen. Jij moet het wel haalbaar maken voor jouw doelpubliek.

Zoiets als Efes staat er om dezelfde reden op, Turkije heeft tegenwoordig paar brouwers die iets uitdagender maken maar die ga jij buiten het land niet vinden. Ik begrijp wel dat jij paar grote bieren erop zijn al zijn zij troep.

2 Likes

Ja precies, zo’n boek wordt natuurlijk ook samengesteld, dat het enigszins haalbaar is en een mooie variatie heeft van stijlen en landen.

Zo’n Zywiec Porter trouwens, was lange tijd het enige wat boven de middelmaat uitkwam in Polen, naast pale lagers. Dus dat is inderdaad een legacy beer.

2 Likes

Ik zit nu 312

133 gerate, maar op de eerste pak em beet 10 pagina’s staan er steeds zo’n 12 die ik ooit wel gehad heb (maar niet gerate). Als dat gemiddelde zo door zou gaan op alle pagina’s heb je het dus over zeker 200 extra.

Overigens, steeds als ik naar de volgende pagina blader zijn de bovenste twee bieren dezelfde als de onderste twee van de vorige pagina. Bugje?

1 Like

Jaja ik heb ze eigenlijk ook alle 1001 gehad maar m’n hond had m’n telefoon opgegeten toen de brug open stond.

4 Likes
  1. Alesmith IPA moet toch te krijgen zijn? Zywiec Porter ook nog nooit gehad, ondanks de overdaad aan Poolse winkels hier in Zaandam.

Sorry hoor, maar Opa Bier drinkt nou eenmaal al zo’n 25 jaar langer bier dan dat ie op RB zit…

Ik heb er 138 gehad, omdat ik zeker weet dat ik ooit pliny the elder gehad heb, maar mijn rating weg is heb ik er eigenlijk 139, nr 4 en 5 mis ik meteen al.

209 gehad en van de top-10 mis ik er al gelijk 5, en verder was mis ik… tja een shitload aan Amerikaanse bieren… tsja het zal wel…

Helemaal onderaan staan ook allerlei pale lagers, en heel veel Europees spul. Ratebeer sorteert alleen op average, dat is wel jammer dat je daar niet mee kan spelen