Statstiekje - brouwerijen (want is lang geleden)

Ik was weer eens benieuwd hoe mijn top-rated brouwerijen -qua gemiddelde dus- eruit zag. Wie staan (nog steeds?) bovenaan, waar staan de NL’se brouwers, etc. Dus even snel een klein overzichtje gemaakt van mezelf. Je kunt gewoon bij “breweries” je lijst kopieren en in excel plakken. Even de US notitie omzetten naar Europees en dan kun je rustig sorteren op aantal. Ik heb om de NL’se brouwerijen te vinden gewoon even gezocht op “Netherlands” in kolom A, aangezien met kopieren de locatie van de brouwerij niet in een aparte kolom terecht komt, maar misschien heeft iemand daar ook nog een gemakkelijkere oplossing voor. Anyway, dit is mijn lijstje:

“min 5” betekent uiteraard minimaal 5 bieren van gehad.

Poesiat & Kater (5 bieren) scoort 3.56. Merciless (met slechts 8 bieren) en LOC (29) staan op 3.52. Berghoeve vervolgens gelijk met Emelisse op 3.51. Verder naar onder vind ik nog Amsterdam Brewboys (3.50), Hilldevils (3.49), Kromme Haring (3.48), Oproer en Brothers in Law (3.47), Pontus / Natte Gijt / Morebeer (3.46). Dit zijn ze allemaal uit NL boven de 3.45 gemiddeld.

Mijn conclusies:
Internationaal eigenlijk geen enkele verrassing. Hooguit Other Half, die had ik op voorhand niet verwacht.

Binnen NL: Hooglander is wel een verrassing, maar kan er met één matige score zomaar uitvliegen natuurlijk aangezien ze net op 5 bieren staan. Even afwachten dus of deze trend zich voortzet. Verder lijkt Moersleutel toch een beetje in dalende lijn. Ik meen dat die een tijd geleden (anderhalf jaar ofzo) nog rond de 3.71-3.73 stonden. Verder ook geen verrassingen, de verwachte brouwerijen staan waar je ze verwacht.

Bij mij is er afgelopen tijd niet veel veranderd internationaal, top 5 is als volgt:

• 3 Fonteinen, 4.21
  • De cam, 4.13
  • The Bruery, 4.13
  • Cantillon, 4.1
  • Bokkereyder, 4.1

Alleen die laatste is nieuw, daar had ik eerder nog onvoldoende van op.

Nederland ziet er nu zo uit:

• De Pelgrim, 3.97 (vanwege de Armada’s.)
  • Morebeer, 3.85 (weinig van op, die cocosstouts trekken hem omhoog)
  • Moersleutel, 3.84
  • Tommie Sjef, 3.77
  • Emelisse, 3.76

Verbaast me dat Emelisse er nog steeds in staat, al heb ik daar voor de veranderingen erg veel goede bieren van op.

@MarcoDL ben jij nou zo gul of ben ik zo kritisch?

Jouw scores zijn hoger toch? Twee keer gemiddelde van 4.26, dat redt ik niet.

red

Maar ik had het duidelijker moeten zeggen, bedoelde de NL brouwers. Jouw nr 5 is nog hoger dan mijn nr 1!

Ik denk dat mijn selectie wat anders is. Ik pik meer de bieren eruit die goed scoren of die ik waarschijnlijk lekker vind.

Met andere woorden, ik ben meer de witte haai die op één vette zeehond jaagt ipv de walvishaai die tonnen plankton verzwelgt. (het is shark week)

3 Likes

“Witte haai” ;-p
Wel bizar dat je die Pelgrim zo hoog hebt staan

Ik heb maar 2 Armada BA op zie ik. Wel 4.4 en 4.2 gerate. Dus denk dat Pelgrim als ik al die versies op zou hebben wel hoger zou kunnen staan idd.

Ja, dat is precies de reden. Heb 7 bieren van ze op, waarvan 4 BA Armada’s. Dat trekt het gemiddelde wel omhoog.

Ik 1 Armada en 11 andere bieren. Armada Bunnahabhain trouwens maar een 3.8 bij mij. Als ik er weer een tegenkom zal ik me er eens aan wagen.

Ik 2 Armada BA op 23 bieren in totaal. Zelfs bij hoge scores valt te betwijfelen of ze Pelgrim naar de top 5 weten te trekken.