Takk for 2021 og velkommen 2022

Nytt år nye muligheter

Men hva med det gamle? Noe positiv må det nå ha vært der også, selv i disse skrekkfilmtider.
Jeg fikk tydeligvis tyllet i meg 747 nye øl. Laveste hittil i mine 10 år på RB. Har stort sett ligget i jevnt tempo på litt over 1000 pr år. Markant nedgang først i 2020. Men det henger nok trolig sammen med at det ikke er noen ølfestivaler lenger. Men 747, ja ja det vil faktisk tilsi 2 øl om dagen hver eneste dag i året. Så vel vel jeg har en mistanke om at det kommer til å synke ytterligere fremover.
48 nye steder er vel nesten i overkant av hva jeg forventet. Det var jo en noenlunde normal sommer, så jeg fikk jo kjørt litt rundt på sommerturne.
91 nye bryggerier. Tja ikke så mye. Henger nok mye sammen med at jeg knapt har vært på Systembolaget på 1.5 år
4 nye land. Det er faktisk en real opptur. Har vært bare en eller to de siste årene.
24 nye norske bryggerier. Det er sånn normalt igrunn. Men om jeg klarer det også i 2022 er jeg skeptisk til. Må nok ta en real norgestur ala @bryne da i såfall.

At det ikke er ølfestivaler gjør jo at en ikke får truffet så mange av dere så ofte som en håper og ønsker.
Men noe har det jo vært. Jæren Ølfestival var et av høydepunktene i året som gikk.
Imperial takk til @bryne for å stille med lokale, motell og grill.
Stor takk til alle dere andre også som gjorde det til en koselig aften.
Rundturen med @nilsas og @chrisofstad på formiddagen var også skikkelig knall. Særlig besøket på Rygr.
Min egen lille mini bryggeri turne fra Gubrandsdalen over Beitostølen og over mot Lofthus. Så videre via Sand, Etne og tilslutt Haugesund var helt utrolig flott.
En gretten brygger på Mo Laksegård som var smørblid dagen etterpå var hillarious.
Rundturen på Høvleriet med @RuneStumo var også utrolig koselig.
Besøkene på disse små bryggeriene synes jeg er veldig artig. Har en sett et bryggeri så kan en godt si at en har sett alle. Det å treffe menneskene bak er mer drivkraften. All glød, entusiasme og kjærlighet til det de driver med er fint å oppleve.
@chrisofstad treffer jeg jo også på minitreff på Hamar i ny og ne og litt her og der. Sist en artig ølsmaking på BurgeKing.
Det samme gjelder storebror @yngwie. Vi treffes i Drammen i ny og ne.
De årlige hotelrom smakingene med @Rune har også blitt en fin tradisjon jeg setter veldig pris på.
Skulle jo egentlig til Tromø før jul. Hadde virkelig gledet meg til det. Men så skjedde de utrolige at Rune og Finn skulle bort DEN helgen……my godness. Ja ja det var ei som ikke ville til Tromsø uansett, for det var så skummelt der. Men at vi samme helg dro til Göteborg……ja det er noe HELT ANNET
Nye øl som gjorde godt inntrykk i 2021:
The Kernel India Double Porter
Three House King Julius
Three Floyds Dark Lord Aquavit
Goede Kant van het Spoor Sunday Tiger Imperial Black IPA
Dugges Caramel Crunch
Grünerløkka Imperial Nøttebun

Hva 2022 bringer av annet en nedstengelser og jævelskap aner jeg ikke nuh
Første plan er Drammen i Februar med Yngwie.
Samt en tur til Trysil før det, hvor jeg sikkert får bytte en diger eske med ChrisOfstad på vei opp.

Håper dere alle får et spennende, koselig og smakfullt nytt år.
Og at vi finner noen gyldne muligheter utover til å treffes og nyte livet sammen!

Glad i dere alle
Henrik

3 Likes

Mitt år ble preget av at jeg var syk hele høsten - ikke smakt en eneste øl f.o.m. 2. september t.o.m. 15. november. Men før det rakk jeg både en uke i Danmark i slutten av mai, og en uke i Rotterdam (med en dagstur til Antwerpen) i august, samt en cider-runde i Ryfylke og Hardanger i slutten av august. Og ikke minst “Jæren Ølfestival” på låven hos Bryne. 25 nye Place ratings i 2021. 670 nye øl ratet.

Absolutte höjdare i 2021 var der ikke så mange av, jeg har nok blitt mer kritisk og “hard to please” med årene. Men verd å nevne er Nøgne Ø Skyscraper, Deep Creek Misty Miyagi, Lervig Idaho Picnic, Windswept Wolf of Glen Moray - Port Cask Finish, Hogna Calcutta #028 - Citra, Simcoe, Amarillo, Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock, Põhjala Cellar Series - Öö XO, HaandBryggeriet Julestout Bourbon BA, Põhjala / Verdant Wind Forecast, Monkey Brew Tetracube, Vocation / Sureshot 15 Mile Round Trip, Verdant Invisible Ceiling, Schouskjelleren The End, Fierce / NZBC Revelry In Rivalry, Arundel Go Ask Your Mum og Monkey Brew Hazelnut Apparatus.

3 Likes

2021 var eit merkeleg år ja. Har ikkje sett snurten av viruset her i heimen men det har jammen ført til langt færre pubbesøk dette året. Og, for første gang i moderne tid har eg ikkje vore i utlandet! Har fortsatt null ølratinger men klarte 75 plassratinger i Norge i løpet av året. Fekk skjerpa meg og lagt ut dei siste ratingane rett før nyttår, slik at mine besøk i sommar og haust i det minste havna i 2021. Har hatt mange mini-ølsamlinger med Nilsas og Untappd venner og ellers var det RB-samlinga på løa i august. Ikkje utenkeleg at eit slikt arrangement blir avholdt i 2022 og :grinning: Har ellers ingen konkrete planer om ølreiser i 2022, alt er for usikkert enn så lenge. Hadde planlagt ei helg i Oslo andre helga i januar, men den blir avbestilt slik Omikron situasjonen er nå. Skulle hatt to veker på Gran Canaria i fjor og det spøker for tur i år og. Blir uansett ein tur til Lofoten i sommer men litt usikker på om det blir kjøring eller fly dette året.

3 Likes

2021 har vært et annerledes år for meg som vel for de fleste andre. En liten sving innom en av de lokale pubene for en øl og en prat over bar disken 2-3 ganger i uka har vært en av de aktivistene jeg har savnet mest dette året. Festivaler og ølsmakinger har det også vært lite av i skyggen av coronaen, har kun fått med meg en liten helg i Oslo og en i København dette året. På den positive siden (for min del) har vært opplevelsen av å stresse veldig ned øl jakten. En god del av årets 700 ratinger kommer fra et håpløst lager av backlog skriblerier, mens absolutt brorparten av alle nye ratinger kommer fra det jeg føler har vært fullstendige smakinger, dvs fulle glass på pub og hele flasker/bokser med god fokus på ølet. Etter en god del år med organisert ølsmaking og en endeløs jakt etter noe nytt vil det nok bli adskillig færre nye øl for min del i 2022. Det betyr ikke at jeg er gått lei av rating, bare at jeg har gått lei av å smake på øl som ikke engasjer meg så mye.

Vet jeg kommer til å drikke rikelig av gode øl uansett i det kommende året og håper selvfølgelig å få oppleve litt festivalstemning igjen og ikke minst treffe på noen gamle RB bekjente. Skål for nytt år og en ny giv.

2 Likes

2021 ble et merkelig år . Det ble 805 nye ratinger. Det er det nest lavest antallet jeg har hatt på 15 år. Høydepunkt var Jæren Ølfestival . Takk til Bryne. Regner med et besøk til Stavanger når pubene våkner fra Dvale for å besøke min søster og ta en pubrunde.

4 Likes

HØYDEPUNKTER i 2021 – Oppsummert. Rune

Ølreise: Sammen med Finn til East Anglia, London, Reading og Bedford 10-24/11

Ølopplevelse – Mikkeller Beer Celebration Copenhagen, Yellow Session 22/10

Pubopplevelse – Nag’s Head, Reading 19/11 og YNWA, Kolding 19/10

Pubopplevelse (Norge) – Tæps, Fredrikstad 6/7

Taproom/Bryggeri – Boxcar, Bethnal Green, London 17/11

Brewpub/Bryggeri (Norge) – Hundholmen Brygghus, Bodø 13/8 og 3/12

JDW Spoons - Bell Hotel, Norwich 11/11

BrewDog Bar - Brewdog Cambridge, besøkt 14/11

Hyggelig Ratebeer treff - Utenfor Brygg i Oslo i nydelig sommervær sammen med @cunningham, TheCellarer og @Snegurochka 3/7

Lokal favoritt – Ølhallen

Flaskebutikk – Vinmonopolet Langnes, Tromsø

Beste øl – Monkey Brew Kilojoule, Nøgne Ø The Great Migration 2 og Graff Nidavellir

Bryggeri – Nøgne Ø, Grimstad, Norge

Bryggeri (Norge) – Nøgne Ø, Grimstad, Graff Bryggeri, Tromsø og 7 Fjell, Bergen

Bryggeribesøk - Harstad Bryggeri 22/6 og Boxcar, London 17/11

Bok - Lars Marius Garshol, Historical Brewing techniques. The Lost Art of Farmhouse Brewing og Knut Albert Solem Trønderøl

Møte med ratebeerfolk - @Holmen1 (i Harstad), Cunningham (flere ganger i Oslo), @Bergstaden (København), @ChrisOfstad (København), @Skinnyviking (København, Ribe og Kolding), Ungstrup (København) fonefan (København) samt mine ratebeervenner i Tromsø.

Et høydepunkt på Ratebeer - The County Stat Attack 2021

Milepæl i Ratebeer - Har besøkt og ratet minst et ølsted i alle 46 shirene i England og passerte 20000 ratinger 6/3

*MUSIKK, FOTBALL med mer:

Konserter (TV) - Madrugada, Hovedscenen NRK TV1 17/1, Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace NRK TV2 11/6 og New Order live fra London Alexandra Palace 2018, NRK TV2 24/9

Konsertreprise (TV) – The Cure Live in Hyde Park 2018, NRK TV2, 19/2. Har sett denne syv ganger nå, og den blir bare bedre og bedre.

Album – Nick Cave & Warren Ellis: Carnage og Neil Young Crazy Horse: Barn

Låt – Madrugada: Dreams at Midnight

DVD – Crock of Gold: A few Rounds with Shane MacGowan

Radioprogram – Transmission, deretter Musikksjefen og Stjernepose, alle på NRK P13

Musikkspalte (avis) – Feedback, iTromsø

Nedtur - Avlyst igjen! Konsert med Manic Street Preachers og Ole Paus & Motorpsycho i Trondheim (og dermed ingen Bryggerifestival på meg i 2021).

Teater - HAÍRESIS, Til hvem gir du din sjel? Festspillene i Nord-Norge, Harstad 24/6

Fotballkamp (TV) – LSK-TIL 1-2, Åråsen Stadion 25/9

Fotballkamp (Live) – Bodø/Glimt – Prishtina 2-0, Aspmyra Stadion, 12/8
Supporterklubb - Scandinavian Hammers

Utstilling - Hex, Ribe 19/10 og Lars Lerin, Bodø Kunstforening 10/8

Galleri – Synvis, Tromsø

Film - Vredens Dag, Verdensteatret, Tromsø 7/10

Bok (sakprosa) – Louise Nyholm Kallestrup Heksejagt , Aarhus Universitetsforlag

Klubb – Internklubben (West Ham United. Tottenham, Arsenal og Liverpool), høydepunkt med generalforsamling på Sommarøy 20/8

Forskningsgruppe – Creating the New North (CNN)

Konferanse – Historiedager i Tromsø 2-5/9

Godt sted å være i Tromsø – Tromsøbadet

5 Likes

Takk for DVD tips, den er bestilt :slight_smile:

1 Like

@Rune takk for filmtips, en virkelig god og varm film.

1 Like

Hyggelig å høre at du likte den. :sweat_smile: Kan med fordel ses flere ganger, gjerne i godt lag. Fra informert hold sies det at Shane MacGowan er i Dublin og spiller inn nye musikk sammen med et irsk band. For noen tiår tilbake hadde vi en liten klubb her i Tromsø som het Shane MacGowans venner. Fortsatt rager Pogues blant mine aller beste band gjennom tidene.

2 Likes