Tall fra noen få Norske

Noen tall fra et knippe Norske bryggerier.
Love or hate er opp til den enkelte. Kan være noen finner noen som kommer dårligere ut en disse da jeg bare tok et kjapp runde på noen tilfeldige.

Men jeg må si jeg synes det er bra av Arendals og enda bedre av E.C. Dals, disse blir vanskelige å gjøre det bedre enn.

Hva listen viser kan dere tenke litt over før jeg røper det.

Nøisom ca. 12% (9 av 76)
7 Fjell ca. 10% (11 av 116)
Kinn ca. 10% (12 av 125)
Lervig ca. 7% (14 av 210)
Nøgne Ø ca. 6% (12 av 213)
Nua ca. 5% (1 av 21)
Berentsens ca. 3% (2 av 61)
Austmann ca. 3% (3 av 110)
Qvart ca. 3% (2 av 72)
Ego ca. 3% (4 av 148)
Hansa Borg ca. 2% (2 av 91)
Ringnes ca. 2% (2 av 104)
Aass ca. 2% (3 av 123)
Aja ca 2% (1 av 42)
Arendals ca. 1% (1 av 115)
E. C. Dahls Bryggeri 0% (0 av 21)

1 Like

Kan ikke si jeg liker det heller, men det blir mer og mer av det dessverre… :angry:
…ja vi snakker om same shit - new wrapping - eller aliaser :crazy_face:

Det gjør i alle fall livet litt mer komplisert for oss tickere!

Her snakker vi «new badge» !!! Rated most a… beer.

Og Nils, det er mykje verre. Sjekk bare Untappd. Vi ca 20 aktive her i Norge får ikkje med oss alt…

Tror du bør lese tallene en gang til Kjetil. Det er ikke det det handler om.

Hunsfos er kanskje blant de værste med 4 av 18, det blir 22%

Nå finnes det sikkert mange mer logiske forklaringer også for hvordan det av og til bare blir slik. Kjenner til et par eksempler for kuriositetens skyld. Når God Jul skulle registreres som vare i USA gikk det ikke på grunn av religiøs kopling! (God = Gud). Vi har også Kos på Gros som ble brygget eksklusivt og gitt som sponsorgave til Gros festivalen. I ettertid ble det så stor etterspørsel etter dette ølet at den ble brygget igjen som et standard produkt og da ganske naturlig under labelen Blond.

Så har vi andre tilfeller hvor et bryggeri får en forespørsel om å lage en batch eksklusivt for et arrangement, firma etc. og ender opp med noen få titalls liter ekstra på tanken etter at kunden har fått det avtalte volum. Hva gjør man med resten, heller det ut eller tapper et par keykegs til den lokale puben hvor ølet naturligvis må få et annet navn da den opprinnelige kunden sitter på rettigheten til navnet? Våre små bryggerier er ikke akkurat i den økonomiske situasjonen at man heller destruerer ølene enn å lage uorden for øl tickere. Ser tross alt litt annerledes på denne type unntak en de som mer bevisst selger samme ølet under to eller flere etiketter uten annen grunn enn å treffe flere markeder med minst mulig innsats, slik som f.eks Liverbirds ølene.

Joda, handler om alias

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som måles her…

eks
Nøisom ca. 12% (9 av 76)

9 av 76 hva?

9 av 76 øl er alias etc.

A-Ha akkurat sånt bekymrer meg lite
Bortsett fra kjeft fra Kai Sindre om jeg kjører alias på feil øl :money_mouth_face:

Du må få av deg ølbrillene Henrik, eller få på deg dei du ikkje har.
Du får lese ein gang til kva som skulle slåast saman (og ikkje), så ser du nok…

1 Like

image

2 Likes

Ja en blir skuffet sint og trist når en opplever slikt

Ja, det er flere bryggerier der som jeg venter ofte til de er utsolgt før jeg vurderer å kjøpe da det ofte vise seg å være nettopp dette.