Tanker om øl

Etter ein roadtrip frå Bryne via Kongsberg, Furuhaugli, Trondheim, Snåsa (om Åre…) Nesna og Bodø, sitter eg nå i Lofoten med øl-kontorarbeid. Har gjort mine tanker om øl, trur ikkje det er mykje nytt og revolusjonerende, men likevel.

• Det er hardt å vere ein av få aktive på RateBeer. Fryktelig mange øl å få tak i som ingen har registrert. Ofte 100+ på Untappd… Blir litt motlaus av dette. Er ølet tilfeldigvis registrert på RateBeer, mangler ofte bilde og strekkode.

• Mange bryggerier som brygger øl eksklusivt for hotell, restauranter eller barer. Får håpe det ikkje er for mange alias! Desse øla er som regel bare å få tak i på ein plass, noko som i grunnen er litt kjekt. Gulating butikker har og mange eksklusive brygg, men dei fleste blir spredt ut over Gulating butikker over heile landet. Greitt det og for tickere, men lite eksklusivt.

• Pris og kvalitet??? Eg registrerer at salgsvolumet til mikrobryggerier har gått litt ned nå i vår. Er det grenser for kva folk vil betale for lokalt øl av varierande kvalitet? Når 50 cl flasker, upasteurisert og ufiltrert, står i romtemperatur i hyllene og er prisa mellom 69 og 89 kroner, er det ikkje mange som kjøper ølet meir enn ein gong. Få nå craft beer i kjøleskapet for helsiken!!

• Lite å tjene på flaskesalg i butikk? For meg ser det ut til at vegen å gå er å kombinere brygging med restaurant, overnatting eller ein eller annan form for turisme. Å få prøve ølet ferskt frå fat på bryggeriet er som regel ei heilt anna oppleving enn å kjøpe ei nedstøva, varm flaske på Gulating eller annan butikk til 74.90 kr to mnd før utløpsdato. Eg slår eit slag for ølturisme i eige land! Ein god del bryggerier tilbyr overnatting og brewpuber i større byer er lett å besøke. Ofte gode sommerpriser på hotel.

2 Likes

Det siste har eg sagt lenge. Få vekk all driten som skal erobre verden før dei kan brygge ein gang. Hadde faen ikkje gjort noke om 100 norske bryggeri hadde vorte utradert med eit pennestrøk.

Mye tvilsomt brygg som når ut i butikkene, ja. Virker som det er en del som sliter med økonomien etterhvert, men det er jo ikke rart hvis de ikke klarer levere kvalitet. Regner med at det forsvinner en del etterhvert, ja.

Best å spørre orakelet her inne - @discobot - Hvor mange “bryggerier” kommer til å forsvinne de neste årene i Norge!?

:game_die: 22

Det var da som bare fanken, tror du ikke vår venn @discobot greide å gi et svar.

Hei! Finn ut hva jeg kan gjøre, si @discobot vis hjelp.

@discobot- What is the answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything ?

Meh! :joy:

1 Like

@discobot who is the bigest rater of Meh! beer?

1 Like

Mikrobryggerier som utelukkande satser på flaskesalg i butikk, er vel dei som vil slite mest.Ofte middels kvalitet til minst dobbel pris av Ringnes/Hansa/Mack…

Dette er vel relevant for Norge også - eller er Norge fritt for småfete jammerkommoder og impotente grøtbønder? Uansett gode poeng fra den danske vikingen:

1 Like