Uiltje - Craft Beer?

Het valt me op dat het uiltje de laatste tijd wel héél erg veel verschillende bieren op de markt gooit. Dat kan toch geen craftbier meer zijn in de zin van dat er na jarenlang sleutelen aan een recept uiteindelijk een ultiem ( volgens de brouwers dan) bier gepresenteerd wordt. Het komt me meer over als : we hebben een basisrecept en we knallen er gewoon iets meer of minder andere ingrediënten in en gooien het dat zo snel mogelijk onder verschillende namen de markt op. De craft in het bier is dan ver te zoeken wat mij betreft…

Uiltje is hier niet alleen in hoor, talloze brouwerijen doen dit. En ze vragen er vaak ook nig belachelijke prijzen voor ook

En ja, de craftbier drinkers moeten ticken, en dus moeten er constant nieuwe bieren mogen als je je op dat publiek richt.

Ik denk dat weinig brouwers jarenlang aan een bier werken, behalve lambiek/gueuze producenten dan.

1 Like

Grappig dat je het zo zegt: de craftbeerdrinkers MOETEN ticken. Het lijkt wel een soort verslaving dus, en de brouwers zijn de dealers die aan de behoefte voorzien. :wink:

Jarenlang is misschien wat overdreven, wellicht ook wel bij de klassieke belgische trappisten.

In Nederland valt het nog wel mee hoor. In de VS komen de meeste gekke Omnipollo-achtige zaken in blik om maar elk weekend een ‘release’ te hebben. Of brouwerijen maken 100 keer dezelfde IPA die er uit ziet als ananassap (of kippensoep) maar doen net 1% andere dryhop en verzinnen elke week een nieuw etiket.

Gelukkig zijn glazen met retro videogame karakters en hopbellen de nieuwe hype. Hopelijk slaat dat hie rook aan en kan de bier-onzin wat beperkt worden.

I can’t read the above but would like to point out that ‘craft beer’ is a meaningless phrase which supermarkets can freely label their beers with:)

Toen uiltje na 3 á 4 bieren in hun fresh /fast serie met een oud bier op de proppen kwam ben ik al afgehaakt, niets meer dan een marketing campagne :-1:t2:

Over basis recept en héél veel varianten daarop moet ik toch zeggen dat de Moersleutel daar absoluut no.1 in is. Al hun stout bier is gebaseerd op 1 basisbier imo.

3 Likes

Natuurlijk is de fresh & fast vnl. marketing, maar op die ene na zijn er geen remakes geweest en is er een behoorlijke variatie aan (sub) stijlen. Het zijn geen krakers, maar prima bieren. De winkelprijs vind ik wat hoog, maar ik heb ik 1 blik uit een gedeeld half jaar abbo, en dan is de prijs ook heel netjes.

Misschien hebben die hoge prijzen er ook wel mee te maken dat bij elk nieuw bier een nieuw etiket en naam verzonnen moet worden en waarschijnlijk maar in een kleine oplage gebrouwen wordt, want volgende week is er weer een “ nieuw” bier. Nadeel is ook dat als er een bier tussen zit dat ik echt lekker vind, het twee weken later al niet meer te vinden is.

1 Like