Voorspellingen draad: 2018

2017 is bijna voorbij, dus is het tijd om vooruit te blikken op 2018. En wie kunnen dat beter dan de wijze Ratebeer-gebruikers van het Nederlandse forum. Dit jaar doen we het nog voor we officieel gaan terugblikken op 2017, want we hebben een nieuw forum dus we gaan helemaal los.

Wie durft het aan om hier wat voorspellingen te doen voor 2018?

  • Welke brouwerij stopt (onverwacht) met bestaan?
  • Welke brouwerij gaat ons positief verrassen in 2018?
  • Welke brouwerij gaat ons negatief verrassen in 2018?
  • Welke bierstijlen worden een trend in 2018?
  • Wat wordt de grootste hype op biergebied in 2018? (een bep. ingrediënt, stijl, limited release, etc)
  • Wat wordt de grootste rel op Ratebeer / Het Ratebeerforum?
  • Wat wordt de grootste verbetering aan Ratebeer die we gaan zien in 2018?
  • Wat wordt de grootste nationale bierwereld-rel?
  • Wat wordt de grootste internationale bierwereld-rel?
  • Wat wil je op biergebied in 2018 niet meer zien?
  • Wat wil je op biergebied in 2018 wel weer of vaker zien?
  • Gaat Benzai remmen, blijft hij ongeveer gelijk of drukt hij het gaspedaal nog een keer in?
  • Nog andere dingen die je alvast wil noteren voor 2018, zodat je over een jaar kunt zeggen: “IK ZEI HET TOCH!” ?
1 Like

Oersoep

Kees, heeft nu lang genoeg geoefend met z’n eigen installatie en gaat knallen.

Ik ben bang het Uiltje, maar ik hoop dat ze zich wat herpakken.

Ik denk dat de Haze Craze nog niet voorbij is. In 2018 gaat iedere Nederlandse hobbybrouwer met KvKnr proberen een NEIPA te maken, met als gevolg ontzettend tegenvallende murky IPA-ripoffs.

Joet voert de zoveelste verbetering in zonder goed te testen en de site ligt een week lang plat.

Het forum wordt weer terug geïntregreerd in de site. Niet meer 2 losse websites en als ik op je avatar klik kom ik op je profiel uit.

Bavaria sluit met Jopen eenzelfde deal als met De Molen.

Een aantal grote limited releases vallen tegen: Dark Lord 2018 en Bourbon County Stout 2018 bijvoorbeeld.

Festivals zonder ticketverkoop. Het festival in Oirschot is veel te druk met mensen die toevallig aan komen lopen bijvoorbeeld.

Cantillon in de schappen van de betere bierwinkel, voor een degelijke prijs. En dan niet de bio lambic, maar dan ook een keer een Lou Pepe of Fou Foune.

Ongeveer gelijk ondanks gezinsuitbreiding.

De website wordt (met her een der een hort en stoot) steeds beter. Misschien komen er zelfs wat van de verloren users terug.

2 Likes

Drebus, je bent ook zeer goed in het voorspellen wat ik zou oppennen. Ik kom ongeveer tot een soortgelijke voorspellingen.

Ik denk dat met name in de overnames veel stof op zal waaien. Ik verwacht jongens als Heineken op oorlogspad.

Ook vermoed ik een eerste rechtszaak over het gebruik omtrent een naam of een glas of iets dergelijks. De Jolly Roger kwestie tussen Gulpener en Hilldevils kon nog met een lach en een proost opgelost worden, maar er zullen nu brouwers elkaar in de haren vliegen ipv in de armen.

En Benzai gaat nu echt minderen. Nee, echt! Maar ik bedoel echt he! :stuck_out_tongue:

  • Welke brouwerijen stoppen met bestaan omdat iedereen het er over eens is dat dit anno 2018 echt niet meer kan?

De Noord-Hollandse (average 2.26)
De Markies (2.40)
De Kromme Jat (2.43)
Speciaalbierbrouwerij Oijen (2.45)

  • Welke brouwerij gaat ons positief verrassen in 2018?

De Noord-Hollandse, door ook daadwerkelijk te stoppen

  • Welke brouwerij gaat ons negatief verrassen in 2018?

De Markies, Kromme Jat en Oijen want die stoppen niet

  • Welke bierstijlen worden een trend in 2018?

Vast iets waar Benzai een schurfthekel aan heeft en wat UT gebruikt om per bier van die nieuwe stijl 17 badges uit te delen

  • Wat wordt de grootste hype op biergebied in 2018? (een bep. ingrediënt, stijl, limited release, etc)

Ingredient: uitgewrongen authentieke Perzische tapijten
Stijl: zie hierboven
Limited release: een saison met uitgewrongen authentiek Perzisch tapijt

  • Wat wordt de grootste rel op Ratebeer / Het Ratebeerforum?

Wanneer ontdekt wordt dat de user data van iedereen stiekem toch gedeeld wordt met macro brouwerijen, die daardoor precies weten welke craft brewers ze moeten overnemen en dit dan ook doen, waarna vervolgens alle top BA Imperial Stouts etiketbieren van Coors Light blijken te zijn en worden gealiased, zijn er een paar users die in nette bewoordingen op het forum aangeven dat ze dit niet zo’n prettige ontwikkeling vinden.

  • Wat wordt de grootste verbetering aan Ratebeer die we gaan zien in 2018?

Oprichting van de RBSLRAS: Ratebeer Secret Lousy Rating Assassination Service. Schijnt een eenpersoons-dienst te worden vanwege het top secret gehalte. Niemand weet wie het gaat worden maar er zijn sterke vermoedens dat het iemand is die in het verleden wel eens op het NL forum kritiek heeft geuit op magere beschrijvingen.

  • Wat wordt de grootste nationale bierwereld-rel?

De ster van een niet nader te noemen Brabantse biersommelier rijst hoger en hoger en valt bij Fiona in het smaakhaakje waarna een sprookjeshuwelijk volgt

  • Wat wordt de grootste internationale bierwereld-rel?

Trump joins ratebeer en zijn hoogst gerate bier komt uit Zuid-Korea. Kim Jong Un uit in niet mis te verstane bewoordingen dat deze provocatie ongehoord is en dat hij persoonlijk het beste bier ter wereld heeft gebrouwen toen hij een half jaar oud was. De Grote Leider stuurt dit bier persoonlijk aan Trump op per intercontinentale ballistische raket.

  • Wat wil je op biergebied in 2018 niet meer zien?

Uncrapped plebs voor me in de rij bij een bierfestival die “er normaal niet zo van zijn maar vandaag toch maar eens een IEH-PAAH gaan proberen want daar krijg je een badge voor”.

  • Wat wil je op biergebied in 2018 wel weer of vaker zien?
  1. De dood van de overpriced NEIPA
  2. Harsige, piney imperial IPA’s voor een normale prijs.
  • Gaat Benzai remmen, blijft hij ongeveer gelijk of drukt hij het gaspedaal nog een keer in?

Hij stopt volledig.

  • Nog andere dingen die je alvast wil noteren voor 2018, zodat je over een jaar kunt zeggen: “IK ZEI HET TOCH!” ?

Een niet nader te noemen admin uit Bunnik besluit dat het genoeg is geweest met plezierfietsen. Hij gaat serieus wielrennen en blijkt het grootste talent uit Neerlands wielerhistorie. Binnen een half jaar traint hij zich op top niveau en bij afwezigheid van Dumoulin is hij op zijn 36e de eerste Nederlandse tourwinnaar sinds Zoetemelk. Zo snel als ie kwam verdwijnt ie ook weer. Zoals zo vaak met de grootste talenten gaat ook hij ten onder aan de drank. Hij valt terug in zijn oude patroon, waar hobby’s extreme vormen aannemen. Twee maanden na de tourwinst komt het in Bodegraven op een niet nader te noemen festival tot de climax. Vergezeld van een Brabantse biersommelier wiens huwelijk op de klippen is gelopen drukken ze een 30L vaatje De Molen/Kees/Mikkeller Barrel Aged Uitgewrongen Perzisch Tapijt Appelmoes (69%) achterover en na gezamenlijke consumering lijken ze in elkaars bijzijn hun laatste adem uit te gaan blazen. Op het nippertje worden ze gered door alle Nederlandse ratebeerians met kinderen (of zij die daarvoor dagelijks oefenen, zoals een bebaarde ratebeerian uit Oirschot en omgeving). Het blijkt een eye opener voor beiden. Ze besluiten een collab te doen en adopteren samen een kleine telg. 30 jaar later volgt de ultieme beloning, wanneer ABInBev als laatste grote speler op de biermarkt wordt ingelijfd door het Van Esch-Weterings bierconcern.

Verder durf ik eigenlijk niet te kijken. Dit weet ik vrij zeker, maar er kan vanalles gebeuren natuurlijk en ik wil liefst niet te ver op de zaken vooruit lopen.

4 Likes

Whahaha! Nu wordt natuurlijk de vraag: welk van je voorspellingen acht je het meest waarschijnlijk?

Even ter info Kromme Jat is al gestopt :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Drommels. Heb ik de verkeerde uit het rijtje van 4 gekozen. Nou ja, bijna goed toch…

Welke brouwerij stopt (onverwacht) met bestaan?
Mogelijk een brouwer die in de jaren 90 begon en nu te oud wordt, geen opvolging heeft.
Welke brouwerij gaat ons positief verrassen in 2018?
Geen idee
Welke brouwerij gaat ons negatief verrassen in 2018?
Ook hier geen idee
Welke bierstijlen worden een trend in 2018?
Een of andere variant van een I.P.A.
Wat wordt de grootste hype op biergebied in 2018? (een bep. ingrediënt, stijl, limited release, etc)
Collaboration bieren van grote brouwerijen met een kleintje.
Wat wordt de grootste rel op Ratebeer / Het Ratebeerforum?
Joet, Fiona en al het gebruikelijke
Wat wordt de grootste verbetering aan Ratebeer die we gaan zien in 2018?
Het kan toch niet slechter?
Wat wordt de grootste nationale bierwereld-rel?
Dat het RB Forum NL wordt aangevallen door de overige bierwereld
Wat wordt de grootste internationale bierwereld-rel?
AB Inbev ondanks alles er mee wegkomt met hun praktijken
Wat wil je op biergebied in 2018 niet meer zien?
Dure BA van grote brouwers
Wat wil je op biergebied in 2018 wel weer of vaker zien?
Cantillon
Gaat Benzai remmen, blijft hij ongeveer gelijk of drukt hij het gaspedaal nog een keer in?
Die knalt door

YES!!

Wat ik in ieder geval hoop is dat de stevig geroosterde stout terugkomt. Al die dessertbieren zijn best lekker, maar het wordt wel erg zoet allemaal. Ik wil weer bitter, roast en een vleugje rook.

  • Welke brouwerij stopt (onverwacht) met bestaan?
    drie kwart van de nieuwe brouwerijen die in 2017 zijn gestart, omdat ze er in 2018 achterkomen dat het toch wel meer werk is dan verwacht en dat de kwaliteitsbieren die zij verwachten te brouwen toch net even wat anders uit de ketels komen.
  • Welke brouwerij gaat ons positief verrassen in 2018?
    Jantjes Bier uit Uden.
    Nadat DutchDrebus daar als brouwmeester aan de slag is gegaan is de kwaliteit drastisch verbeterd, vooral de limited serie valt goed in de smaak.
  • Welke brouwerij gaat ons negatief verrassen in 2018?
    Het uiltje; de dalende lijn wordt doorgezet
  • Welke bierstijlen worden een trend in 2018?
    Bieren met Wei als ingediënt
  • Wat wordt de grootste hype op biergebied in 2018? (een bep. ingrediënt, stijl, limited release, etc)
    bieren met Wei of Zeevenkel
  • Wat wordt de grootste rel op Ratebeer / Het Ratebeerforum?
    Ratebeer komt met zijn eigen cryptocurrency, de ratecoin, waarbij blijkt dat er alleen maar bieren van AbInbev voor gekocht kunnen worden.
  • Wat wordt de grootste verbetering aan Ratebeer die we gaan zien in 2018?
    Integratie forum
  • Wat wordt de grootste nationale bierwereld-rel?
    Het blijkt dat de nieuwe brouwmeester van Jantjes bier uit Uden, de bijzondere smaak aan de nieuwe limited serie bieren verkregen heeft door gebruik te maken van vruchtwater.
  • Wat wil je op biergebied in 2018 niet meer zien?
    Op elk festival tickets moeten kopen.
  • Wat wil je op biergebied in 2018 wel weer of vaker zien?
    PubCrawls
  • Gaat Benzai remmen, blijft hij ongeveer gelijk of drukt hij het gaspedaal nog een keer in?
    moet nog even op de rem blijven staan, want luiers zijn de eerste jaren prijzig
  • Nog andere dingen die je alvast wil noteren voor 2018, zodat je over een jaar kunt zeggen: “IK ZEI HET TOCH!” ?
    Meerdere ratebeerians gaan hun ‘specials’ op regelmatige basis raffelen om wat inkomsten te genereren
1 Like

Haha, heerlijk, wat een creativiteit weer!

Ja idd, die dessert varianten kunnen mij ook minder bekoren.

Ik hoop dat er meer Nederlandse vloeibare toetjes komen juist. Gister erg genoten van dat blik van jou.

Gruwelijk fucking smerig. Denk dat Great Notion Stouts gewoon niet mijn ding zijn. Bah bah.

Oke ik ga dit ook eens proberen. Kijken hoever ik kom.

  • Welke brouwerij stopt (onverwacht) met bestaan?
    Martinus en Groninger Brouwerij. Ik hoop het. Groninger Brouwerij is een schande voor de stad Groningen.

  • Welke brouwerij gaat ons positief verrassen in 2018?
    Frontaal

  • Welke brouwerij gaat ons negatief verrassen in 2018?
    Het Uiltje of Jopen met meer groene appeltjes BA bieren.

  • Welke bierstijlen worden een trend in 2018?
    Hazy/NEIPA en Solera-systeem gerijpte bieren.

  • Wat wordt de grootste hype op biergebied in 2018? (een bep. ingrediënt, stijl, limited release, etc)
    Kveik gist uit Scandinavië.

  • Wat wordt de grootste rel op Ratebeer / Het Ratebeerforum?
    Nieuwe RB-app updates die toch weer falen.

  • Wat wordt de grootste verbetering aan Ratebeer die we gaan zien in 2018?
    Op 31 december een nieuwe RB-app die eindelijk wel werkt en dezelfde lay-out heeft als de desktop site.

  • Wat wordt de grootste nationale bierwereld-rel?
    Witbier wordt verboden omdat het rascistisch is.

  • Wat wordt de grootste internationale bierwereld-rel?
    Trump stopt bier in- en export in de USA en AB-Inbev die z’n invloed uitoefent op Ratebeer, waardoor er een opstand komt die uitmondt op een nieuwe Wereldoorlog 3 of 4, afhankelijk van Kim en Donald.

  • Wat wil je op biergebied in 2018 niet meer zien?
    Untappd en mensen die IPA niet kunnen uitspreken

  • Wat wil je op biergebied in 2018 wel weer of vaker zien?
    Releases van limited amerikaanse toppers (online of in-store), zoals de release van BCBS

  • Gaat Benzai remmen, blijft hij ongeveer gelijk of drukt hij het gaspedaal nog een keer in?
    Tja dit is een moeilijke vraag voor me. Ik ben nog niet zo bekend met de nederlandse harde kern van het RB forum, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Benzai vader gaat worden (Correct me if i’m wrong :sweat:) Uiteraard ga je niet remmen wat betreft bier drinken. Daar zijn geen goede redenen voor te bedenken.

  • Nog andere dingen die je alvast wil noteren voor 2018, zodat je over een jaar kunt zeggen: “IK ZEI HET TOCH!” ?
    Niet echt iets bijzonders. Ik ga proberen actiever te worden op het forum en ik ga m’n 1k halen dit jaar. Toch een mijlpaaltje :blush:

Welke brouwerij stopt (onverwacht) met bestaan?
  • Na een onverklaarbare brand stopt de Noord-Hollandse met brouwen, tot groot verdriet van de 300 nieuwe eenmans client brewers die in 2018 in Amsterdam beginnen.

    Welke brouwerij gaat ons positief verrassen in 2018?

Kwartje.

Welke brouwerij gaat ons negatief verrassen in 2018?

Het samenwerkingsverband tussen de Scheveningse, Eiber en Crooked Spider gaat op elk bierfestival in Nederland aanwezig zijn, behalve op Borefts.

Welke bierstijlen worden een trend in 2018?

Ultra dry hop malt liquor.

Wat wordt de grootste hype op biergebied in 2018? (een bep. ingrediënt, stijl, limited release, etc)

Bieren met metallic folie verwerkt in het etiket. PlusNederlandse BA bieren gaan meer dan 8 euro kosten en verkopen daardoor beter.

Wat wordt de grootste rel op Ratebeer / Het Ratebeerforum?

Iets met Grolsch, meer weet ik er ook nog niet van

Wat wordt de grootste verbetering aan Ratebeer die we gaan zien in 2018?

Er komt een cider admin

Wat wordt de grootste nationale bierwereld-rel?

Iets met Grolsch

Wat wordt de grootste internationale bierwereld-rel?

Bourbon distilleerderijen mogen vaten méér dan 1 keer gebruiken, waardoor er per direct geen Bourbon BA bieren meer uit zullen komen.

Wat wil je op biergebied in 2018 niet meer zien?

BA bieren van 7 euro die naar houtlijm ruiken

Wat wil je op biergebied in 2018 wel weer of vaker zien?

Meer goede bieren met laag alcohol percentage. De La Senne wordt goed verkrijgbaar in Nederland.

Gaat Benzai remmen, blijft hij ongeveer gelijk of drukt hij het gaspedaal nog een keer in?

Hij gaat exact evenveel bieren raten als ik.

Nog andere dingen die je alvast wil noteren voor 2018, zodat je over een jaar kunt zeggen: “IK ZEI HET TOCH!” ?

Neuh

Benzai wordt -als het goed is- voor de 2e keer vader dus denk toch dat de rem erop zal moeten…

1 Like

Dit is wel een ontwijkend antwoord, nu weet ik nog niet wat 2018 wordt… :wink:

Is het remmen bij de eerste keer mislukt? Het is natuurlijk wel een stukje solidariteit: vader en kind die beide uit de fles drinken :stuck_out_tongue: